Community på Sveriges dataportal
Geodata blir öppna data
-
Årets kanske mest efterlängtade nyhet: Särskilt värdefulla data för samhället ska vara tillgängliga som öppna data. Det har EU-kommissionen nu beslutat. Tidigare avgiftsbelagda data som kartor, adressdata, och flygbilder blir öppna och kostnadsfria.
#lantmäteriet
-
@Maria_Dalhage Har man hört något om hur? Kommer det bli någon kompensation av något slag för de verksamheter som finansieras av dessa avgifter eller hur ska det hanteras?
-
@IntegerOverflow1 jag skulle gissa att det blir viss kompensation. Men jag vet faktiskt inte. Sedan tror jag att Lantmäteriet fortfarande kommer att ha data som de inte släpper kostnadsfritt, men alla steg i rätt riktning räknas. Och geodata är ju bland de mest efterfrågade datamängderna.
-
@Maria_Dalhage Det står att medlemsländerna har 16 månader på sig, tror vi att Lantmäteriet kommer att vänta så länge de kan eller är det här på gång inom kort? Finns någon från Lantmäteriet här på communitiet?
-
@SimonTullstedt Svarar mig själv, de hade ju en fin liten FAQ att bläddra i.
Regeringen behöver först ta beslut om ökade anslag. Och de måste göra detta senast om 16 månader för att EU inte ska bli putt. Så det lär dröja...
-
@SimonTullstedt jag gör samma tolkning som du.
-
Häromdagen fanns Öppna geodata på nyhetsplats. Det hör inte till vanligheterna. “Nu släpper Lantmäteriet detaljerade kartdata fria” var en rubrik jag såg.
Saken syftade på ett beslut av EU-kommissionen att godkänna det tillägg till Öppna Data-direktivet som innebär att vissa särskilt viktiga datamängder ska tillhandahållas utan avgift /1.
Detta ger anledning till en behärskad optimism, men knappt mer än det. Det finns flera skäl till återhållsamhet.
Den här reformen hade vi kunnat genomföra för många år sedan. Det har inte funnits några skäl att invänta EU-direktiv om viljan och förmågan hade funnits hos Lantmäteriet tillsammans med regeringen. Samhällsnyttan av öppna geodata är inte omtvistad och skulle flerfaldigt överstiga den i sammanhanget låga investeringen. Den sittande regeringen har inte på något sätt signalerat något nytt ställningstagande i saken. Det saknas alltså finansiering, både för att friköpa data och för att tillgängliggöra den.
Medlemsstaterna har 16 månader på sig att implementera direktivet. Då är vi i maj-juni 2024. Det är knappast ‘nu’. Det förra direktivet om den offentliga sektorns tillgängliggörande av data blev inte svensk lag förrän i augusti 2022, drygt ett år efter sista införandedatum, vilket till och med fick EU-kommissionen att inleda en överträdelseprocess mot Sverige. Lantmäteriet, som inte är känt som Sveriges snabbaste myndighet behöver nog ett år ytterligare, och då skriver vi 2025.
Öppna data behöver också vara tillgängliga och användbara. Det betyder att de ska tillhandahållas anonymt, utan krav på registrering eller inloggning. Data ska också tillhandahållas i öppna format, som inte kräver licensierade applikationer eller programutveckling för att användas. Lantmäteriet bygger just nu en nationell geodataplattform, där redan öppna data för detaljplaner lagras. Denna är inte tillgänglig i öppna format, utan bara genom exklusiv maskinkommunikation. Min farhåga är att de kommer att lägga de här viktiga datamängderna bakom samma begränsningar. Direktivet föreskriver dock att data ska göras tillgängliga för vidareutnyttjande “i ett offentligt dokumenterat, öppet maskinläsbart format som är erkänt i unionen eller internationellt” vilket låter lugnande.
Så till innehållet som ska släppas fritt. Fastighetsgränser nämns, men inte övrig fastighetsinformation. Det är ju rätt meningslöst. Adresser blir bra, så vitt de inkluderar postnummer. Postnummersystemet är för övrigt en annan värdefull datamängd men den har vi slarvat bort till ett privat bolag. Ett problem är att EU-direktivet vill ha kartdata upp till skala 1:5000. Lantmäteriet har bara data upp till 1:10000 så där finns förbättringspotential. Om man sedan nagelfar de datamängder som direktivet förtecknar under styckena Geospatiala data, Jordobservation och Miljö samt Rörlighet så finns det betydande skillnader mellan dessa och Lantmäteriets produkter. Mest iögonfallande är att vägnät inte finns i listan. Vattenvägar finns, men inget landvägnät. Nu hoppas jag att Lantmäteriet höjer blicken och inte lägger sig på någon absolut miniminivå.
En bra början vore att helt enkelt öppna produktkatalogen för Geodatasamverkan /2. Det skulle också ha den fördelen att det sedan ett decennium finns välkända rutiner för paketering och distribution av dessa geodata.
1/ https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32023R0138&from=EN
2/ https://www.lantmateriet.se/contentassets/0506f166cf3c4e659943e9e28ea5b8fc/produktutbud-geodatasamverkan-bilaga2.pdf -
@Matself håller med i det du skriver. Sedan PSI-direktivet har det gått 20 år. Så knappast någon myndighet kan känna sig tagen på sängen vid det här laget. Bara att konstatera att även Sverige behöver kraftfulla lagar som incitament.