Community på Sveriges dataportal
Begäran om rådata om lagstiftningskedjan och all information på hemsidan från Regeringskansliet
-
@tove sa i Begäran om rådata om lagstiftningskedjan och all information på hemsidan från Regeringskansliet:
@Dennis_Priskorn jag antar att du vet lagstiftningsprocessen? Och du är säkert mer insatt i det med regeringsbrev och budgetarbete än jag är.
Men här har du alla remisser avseende digitaliseering (både förfrågningar och åsikter som remissinstanser haft) och du kan även få ut budgetpropositionerna och skrapa och jämföra mot årsredovisningarna och rapporterna hos ekonomistyrningsverket, om du verkligen vill ha datan.
Tyvärr går det inte pga brist på länkad data och en vettig ontologi. Frågan är om medborgarna ens bryr sig om vad deras skattepengar går till och om de gör nytta eller bara slösas bort på itprojekt som aldrig levererar.
Du kan även här sortera efter alla propositioner och lagförarbeten avseende digitalisering, inkl lagrådsremisser.
Samma gegga där med textsträngar.
Men som även @Jonas-Nordqvist skriver så är jag osäker på om det är data du vill ha. Jag skulle lägga energin på att försöka se vad vi kan lära oss av det som är gjort framåt istället.
Varför ska jag bidra frivilligt till ett sjunkande skepp? Vi är flera som pekat på de rådande systemfel som gör att hela digitaliseringen i dagsläget inte levererar mycket av värde alls på något håll.
Exempelvis svara på någon remiss eller om du är teknisk, hjälpa till med något open source.
Som jag skrivit tidigare så har jag fullt upp med välbetalt arbete där jag ser nyttan direkt.
Att bidra till detta digitaliseringshaveri är jag tveksam till om det skulle ge någon nytta alls för mig eller de övriga medborgarna.
Om regeringen vill erbjuda mig en ministerpost likt den i Taiwan som tog in en skarp IT-kunnig, då skulle jag kanske överväga, men det är nog andra som skulle kunna göra ett bättre jobb på den post så jag skulle nog rekommendera nån annan. -
@Nina_Berlin done, och för andra så finns länk i min profil här i community.
-
@Dennis_Priskorn uppdatering:
Handlingar.se har gått ner och det är oklart om den kommer upp igen och när.
Innan det hände förstod jag på de svar jag fick av kansliet att basal kompetens inom databaser och datadelning helt verkar saknas i den organisationen.
De har noll koll på sin egen digitalisering också vad det verkar och har varken taxonomi, kunskapsgraf eller vettig begreppsförklaring om sit egna område ️
Jag fick inte datan som jag efterfrågade. Om nån annan mot min förväntan skulle lyckas för ut data så hör gärna av er till mig. Se https://www.wikidata.org/wiki/Q111016131 -
@Dennis_Priskorn Gjort 2 nya försök utan att lyckas få ut data. Nu har jag överklagat till statsråd och bett om kontaktuppgifter till internrevisionen på kansliet.
https://handlingar.se/request/oppna_data_om_departementserien_2
Se även https://www.riksrevisionen.se/download/18.78ae827d1605526e94b2dadd/1518435495788/RiR_2017_5_INTERNREVISION_MYND_ANPASSAD.pdf om hur det låg till i 2017 med internrevision i svenska myndigheter...