Community på Sveriges dataportal
Hur du får tillgång till öppna luftkvalitetsdata
-
Med risk för att starta ytterligare ett hett diskussionsämne så vill jag uppmärksamma forumet på att vi i dataverkstaden skapat en kort guide som beskriver hur en datakonsument kan få åtkomst till nationella luftkvalitetsdata PM2.5 och PM10. Tyvärr inte en heltäckande lösning, men i a f en början.
Vi undersöker nu hur tidplanen ser ut avseende kommunernas anslutning till den nationella lösningen, samt om det finns planer på att utöka scoopet till att omfatta luftkvalitetsdata från enklare och billigare mätstationer (läs sensorer) på sikt.
Detta är ett resultat av att vi arbetar oss igenom den prioriteringslista som regioner och kommuner tagit fram.
Ni kan läsa mer på vår hemsida. Hjälp oss gärna att sprida detta vidare:
https://www.vgregion.se/ov/dataverkstad/aktuellt-lista-notissidor/hur-du-far-tillgang-till-oppna-luftkvalitetsdata/ -
@FredrikEriksson Föredömligt kort guide: "Ni kan läsa mer om detta på Naturvårdsverkets webbplats". En googling på luftkvalitet öppna data leder till samma slutsats.
-
@mistral Jag har lite svårt att förstå om du finns i det här forumet för att vara dryg o syrlig eller om du vill bidra på något sätt? Vad är svaret?
-
@FredrikEriksson Vad bra! Det här kanske skulle kunna bli en nyhet på dataportalen?
Du kan anmäla den på den här länken:
https://a.entergate.se/digg/anmalan_godaexempel -
@FredrikEriksson Nu förstår jag inte vad du menar. Jag sa ju bara att er guide är föredömligt kort: Hänvisning till källan. Det kan ju faktiskt vara så att många inte tänker på möjligheten att söka själva, t.ex. genom googling och då är det ju toppen att ha ett nationellt projekt som ger stöd i detta. Inget syrligt i det.
-
@FredrikEriksson snyggt!
-
@mistral Så bra, då feltolkade jag din sista mening...
-
@mistral Som Fredrik så var jag inte säker på om du var sarkastisk eller allvarlig:)
-
@FredrikEriksson Bra info! Jag tar detta vidare i mitt arbete tillsammans med Region Stockholm kring Miljöhälsa på Karta. https://community.dataportal.se/topic/621/miljöhälsa-på-karta?_=1669907712171
-
@Jonas-Nordqvist Tipsa gärna Naturvårdsverket också, de ha säkert ingen aning!
-
@Björn-Hagström Inga problem! Känns tryggt med nationellt expertråd som tipsar om att kontakta ansvarig nationell myndighet. Det skulle iaf inte jag ha tänkt på själv.
-
@mistral syrligt och sarkastiskt
-
@Jonas-Nordqvist Tycker inte du det var en bra guide då? Känns det inte tryggt att ha det nationella expertrådet? Inte mitt fel att guiden sammanfaller med vad en googling skulle ge, eller hur? Lycka till, länsstyrelsen kommer uppskatta tipset
-
@mistral varför du pratar om Länstyrelsen och Expertrådet och vad jag ska tipsa Naturvårdsverket som de inte har nån aning om?
-
@Jonas-Nordqvist Syrlig o sarkastisk. Ja, var det Region Stockholm då? Whatever. Tipsa alla du möter. Ser fram emot fler tips på myndigheter att kontakta framöver, väntar otåligt
Expertgruppen är ngt dataverkstan tillhandahåller enl webbsidan, antar det är de som skapar tips och guider.
-
@mistral whatever...
-
@Jonas-Nordqvist Föreslår att du vänder dig till LinkedIn i stället, den lojala hyllningskören sjunger sig varm över Dataverkstans poster. Tror verkstan står pall för lite balans.
Förstår inte varför du är sur, jag har ju sagt att det är toppen att ett nationellt projekt skapar alternativ till att googla. Sa t.o.m. att guiden är föredömligt kort. Fortsätt så!
Tack och hej för mej i denna tråd - som du ju gjorde lite hetluft av, trots allt
-
@mistral På LinkedIn och här skriver man ju enligt dig i en annan tråd neggiga kommentarer om betan och då tycker du att detta skapar dålig stämning. Man måste ju ge DIGG en chans säger du.
Bra från dig, men inkonsekvent.
Här har du ju åsikter om att man enkelt kunde googla för att få samma info. Detta stämmer om möjligt ännu mer bättre på betan som du anser DIGG förtjänar att vi ger dom en chans på.
Jag tycker alla förtjänar en chans och att feedback är bra. Tydlig feedback.
-
@Jonas-Nordqvist @mistral @Björn-Hagström @Maria_Dalhage Hmm, nu blev det så som jag hoppats att det inte skulle bli.
Trots att du påstår det omvända @mistral så kritiserar du vår enkla guide, det går ju inte att utläsa något annat i dina efterföljande kommentarer. Det är väldigt onödigt eftersom det inte bidrar på något sätt. Kan du bespara oss dem i fortsättningen?
Det gäller även oss övriga också förstås...
Varken du @mistral eller några andra väl insatta personer inom datadelningsområdet är den primära målgruppen för guiden, utan det är de som är mindre insatta - och dom är många inom såväl offentlig förvaltning som privat näringsliv osv.
Eftersom vi har i uppdrag att hjälpa regioner och kommuner att bygga upp en förmåga för att dela och använda öppna och delade data, samt att vi tagit fram och fått listan på särskilt viktiga datamängder prioriterad av Sveriges regioner och kommuner, måste vi såklart gå igenom dem en efter en och se hur vi kan gå tillväga för att dela och använda resp. datamängd. Vi börjar med de 12 första.
Några av dessa finns redan tillgängliga öppet i en nationell lösning, som laddstationer och luftkvalitetsdata, medan andra behöver standardiseras och publiceras av regioner och kommuner själva. Dataverkstadens uppdrag är att sprida kunskap och öka användningen av data som redan finns tillgängligt och se till så att data som inte finns tillgängligt blir det på ett standardiserat sätt - från 21 regioner och 290 kommuner.
Vi kommer såklart inte komma i mål med allt på en gång, men vi jobbar så gott det går.
Vi har såklart en aktiv dialog med systemleverantörer, berörda statliga myndigheter, regioner och kommuner m.fl. i denna process.
Om du läste guiden ordentlig så skriver vi att vi ska undersöka om det på sikt kommer gå att rapportera in data från mindre kostsamma och sofistikerade sensorer i framtiden, för att få mer heltäckande data - det skulle ju vara bra. Den dialogen är igång med Naturvårdsverket, vi får se vad vi kommer fram till...
Trevlig helg!
-
@FredrikEriksson Tack för beskrivningen. Du får dock ert arbete att låta som något ni gör som myndighetsliknande organisation, volontärer, filantropiskt och enbart för kommunernas bästa. Det är narrativet från projektet. Välgörare. Absolut, visst gör ni ert jobb och ni gör säkert så gott ni kan, men ni har ju också fått generös finansiering och jag utgår från att konsultarvodena inte gör er konsulter lottlösa. Är själv konsult. Därför anser i varje fall jag att "expertråd" ska innehålla mer än vad en googling ger vid handen. Men det är bara min åsikt, deltagande kommuner ska såklart bilda sig en egen uppfattning om det är värt deras arbetstid.
Hur som helst, lämnar denna tråd nu.
Trevlig helg