Community på Sveriges dataportal
Interoperable Europe Act
-
EU-kommissionen har publicerat ett förslag till Interoperable Europe Act. Denna behövs för att kunna få till ett bättre samarbete mellan EU-ländernas olika förvaltningar genom att skapa förutsättningar för samarbete kring data och digitala tjänster.
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/sv/ip_22_6907#öppen källkod #öppna standarder
-
@Maria_Dalhage Kul! Ska bli intressant att se om förslaget är detsamma som justitiedepartementet förbereder för genom Anpassningar av svensk rätt. Om de skulle börja länka till EU-lagstifningen skulle det ju bli lite enklare...
Dock positivt att se att Sverige ser ut att tillämpa valfria delar!
"De två EU-förordningarna gäller direkt som lag i Sverige. De är dock valfria för medlemsstaterna att tillämpa såvitt avser möjligheten för myndigheter att söka i CIR endast i syfte att identifiera en person. I denna promemoria föreslås vissa författningsändringar för att anpassa svensk rätt till förordningarna. Det föreslås att Sverige ska tillämpa förordningarna även i valfria delar."
-
-
@Maria_Dalhage sa i Interoperable Europe Act:
#öppen källkod #öppna standarder
Sidospår, men är det tänkt att hashtags ska funka i forumet?
-
@Ainali eh, jag vet faktiskt inte.
Använde hashtag för det mänskliga ögat, ett försök till att peka på att dokumentet är relevant för dem som är intresserade av den politiska utvecklingen för öppna standarder och öppen källkod.
Det finns en anledning till varför mina barn kallar mig för Boomer...
-
@Ainali @Maria_Dalhage Hashtags funkar inte rent tekniskt i forumet, men funkar ändå per magi på oss andra Boomers.
-
-
@tove EU-Kommissionens förslag till Interoperable Europe Act är en viktig fortsättning på EU:s arbete med interoperabilitet inom den offentliga sektorn, såsom European Interoperability Framework (EIF).
Medan EIF, som en uppsättning rekommendationer, inte är bindande är däremot Interoperable Europe Act den första föreslagna förordningen (överrider nationell lagstiftning) om interoperabilitet med bindande bestämmelser för medlemsstaterna. Olika interoperabilitetsinitiativ har finansierats genom EU-program sedan 1995 (IDA, IDABC, ISA och ISA2). Finansiering fortsätter under Digital Europe-programmets Interoperable Europe Initiative. EU:s medlemsstaterna har deltagit i arbetet med förlag till förordning via en expertgrupp.