Community på Sveriges dataportal
Licenser för öppen källkod
-
Detta inlägg är raderat!
-
@Stefan-Wallin @Dennis_Priskorn Man kanske ska väga in huruvida man ska respektera författarens önskningar också och inte bara roffa åt sig och säga "haha, jag kan strunta i vad du tycker för jag bor i EU".
-
@Raniz sa i Licenser för öppen källkod:
@Stefan-Wallin @Dennis_Priskorn Man kanske ska väga in huruvida man ska respektera författarens önskningar också och inte bara roffa åt sig och säga "haha, jag kan strunta i vad du tycker för jag bor i EU".
Mja, jag har faktiskt aldrig stött på något sådant.
Har du ett exempel?
Publicerar man med licens då får man se upp så det har den effekt man avser. Om man skriver kod och inte vill dela med andra så kan man ju låta bli att publicera den alls. Så gör många företag redan sen länge. Dock verkar de som delar ha stor nytta av det. T.ex. facebook som öppnat rätt mycket generella kodprojekt och bibliotek under senare år och får mycket gynnsamma bidrag från andra som börjar använda koden också.
Vill man sprida koden och säkerställa att den återanvänds smidigt då kan man styra det också rätt bra genom val av licens. Just det här virala är knasigt för det skapar bara osäkerhet och gynnar knappast nån.
Jag har skrivit en hel del kod och publicerad den. Jag har fått en positiv feedback och lärt mig massor.
Jag vet att det inte är ovanligt att folk publicerar kod utan att ens fundera på licens. När jag frågat har de gladeligen diskuterat med mig om lämplig licens. De flesta vill gärna dela och att deras grejer används brett.
Dessutom är det bra om man är duktig att skriva kod att publicera för då kan andra se vad du kan. Win-win och du bliver kanske headhuntad att hjälpa nån lösa en utmaning med kod.
-
@Dennis_Priskorn @Stefan-Wallin
Jag tänkte främst på formuleringen "Rädslen för GPL ska "smitta" genom att man linkar program med den är alltså inom EU helt inbillad."
Vilket antyder att du tycker att det är OK att använda exempelvis GPL-licensierade bibliotek och strunta i den virala delen av licensen bara för att det inte är förenligt med EU-lag.
Alltså, inte ett avtalsbrott i laglig mening, men inte särskilt snällt mot författaren.
-
@Raniz sa i Licenser för öppen källkod:
@Dennis_Priskorn @Stefan-Wallin
Jag tänkte främst på formuleringen "Rädslen för GPL ska "smitta" genom att man linkar program med den är alltså inom EU helt inbillad."
Vilket antyder att du tycker att det är OK att använda exempelvis GPL-licensierade bibliotek och strunta i den virala delen av licensen bara för att det inte är förenligt med EU-lag.
Nej, det skrev jag inte
Alltså, inte ett avtalsbrott i laglig mening, men inte särskilt snällt mot författaren.
Jag tror på ett samhälle där vi hjälper varandra och står på varandras axlar. Et sådant samhälle har vi inte riktigt idag vad jag kan se. ️
Inte minst är myndigheternas bristande transparens och öppet delande en stor hämsko för att ett sådant samhälle skulle kunna bli verklighet, men det är bara toppen av isberget.GPL är intressant i det perspektiv för den är ett av väldigt få exempel där nån försöker via existerande lokal lagstiftning (i USA) att öka samarbete och samspel på tvärs av gränser (såväl landsgränser som organisationsgränser) och språk och kulturer när det gäller IT.
Den är en del av en större kultur om delning till fördel för alla istället för att låsa in och försöka att sko sig på (en kombination av) andras ansträngningar och lite egna ansträngningar.
Nu funkar då tydligen inte den virala delen här, så vi kanske ska hitta på något som funkar bättre. Har du några idéer?
-
Fick en fråga om presentationerna som vi visade på NOSAD- workshop i september om Licensval för Open source.
Kolla gärna denna länk för presentationsunderlag som visades på eventet samt inspelning.
https://nosad.se/workshops#licensval-för-öppen-programvara-inom-offentlig-sektor -