Community på Sveriges dataportal
Var är verkstaden i Dataverkstaden?
-
Är det någon som hört ett knyst från "Nationell dataverkstad", som enl. egen utsago är "den största satsningen hittills i Sverige". Ett halvår har gått sen start. https://www.vgregion.se/ov/dataverkstad/
-
@Magnus-Sälgö Tack, jag förstår. Ännu ett "NSÖD-projekt" alltså, Vinnovamiljonerna rullar. Då förstår jag varför det är tyst på projektets webbsida (NSÖD skrev ju inte heller vad de gjorde...).
Det är så otroligt naivt att dessa egentillverkade "specar" ska användas långsiktigt, med god kvalitet, av "alla". Det kommer funka max för en eller två kommuner vid ett enda tillfälle. Ett antal spretiga datamängder skvalpar runt. Upp och nervända världen.
-
En före detta användarereplied to En före detta användare on Senaste redigerad av En före detta användare
@mistral hör gärna av dig 0735152802 kan vi fundera varför det blir så fel hela tiden...
- min senaste teori är att
- det finns en rädsla att kritisera eller på peka fel... man lever hellre i sin SILO - #LinkeddataneedsLinkedpeople
- det är enormt svårt att skapa ett A-lag som jobbar med grejerna.... kidsen vill nog till Spotify och andra IT bolag...
- skillnaden mellan IT A-lag och B-lag blir större hela tiden
- som @Jörgen-Dehlin säger det finns inget intresse bland kommuner tycker mig ha läst in det i den lilla info som NSÖD projektet delade med sig,.... dom fick inga kommuner som klev in (men man förbrukade alla +16 miljonerna )
- med svaga Vinnova projektledare blir det som NSÖD projekt utan projektyta och konstiga beslut att man inte tar in API kompetens dag 0 utan externa konsulter gissar jag vill äta hela kakan själv...
- DIGG känns även dom svaga och pekar inte tydligt det är dit vi vill ---- var den bild jag fick av kommunerna i Almedalen
Det är så otroligt naivt att dessa egentillverkade "specar" ska användas långsiktigt, med god kvalitet, av "alla". Det kommer funka max för en eller två kommuner vid ett enda tillfälle. Ett antal spretiga datamängder skvalpar runt. Upp och nervända världen.
mm men hur gör man? Jag har cyklat runt på Gotland i sommar och fotat utegym och pratat med folk på massa olika utegym för att leta user stories
Min senaste förvirrade utegym tanke är
- det skall vara lätt att göra rätt --> lätt att hitta, dvs. finnas på Google map, Open Street Map
- det skall vara enkelt att komma till ett utegym med ett knäproblem och se vilka övningar man skall göra
- skall Sverige lyckas med hållbarhetsmål 2.2.4 kanske gummorna skall inse att gubbar med bukfett skall lyfta skrot minst 2 ggr per vecka och knuffa in dom på utegymen - pratat med många äldre Gotländska gummor som blivit änkor tidigt för att gubbarna faller av pin tidigare...
- Tema bukfett på gubbar
- det borde finnas en standard för att beskriva vilka muskelgrupper en leverantörsmaskin tränar --> att det enkelt skall kunna matchas med de övningar läkaren säger man skall träna...
- jag skall med min läkare komma fram till att detta behöver jag träna.... och "göra en deal" som sedan jag via en app eller annat kan följa upp...
- det borde gå att skapa grupper på sociala medier kanske kring utegym nu när vi har alla i en Wikidata sökning och skapa en gemenskap mellan dom som går dit... jag har pratat med Livsstilsverktyget....
- .....
- min senaste teori är att
-
@mistral bra tråd och initiativ!
@Magnus-Sälgö blir spännande att se svaret här!
-
@Magnus-Sälgö Intressant analys. Jag håller med. Men jag tror dock det finns ett grundläggande fel till här: Det finns inte koncensus kring definitionen av öppna data. Jag tar ett exempel, från @Jörgen-Dehlin ("En modell för att mäta kommuners öppna-data-mognad", citat från rapporten nedan). Där definieras öppna data som data som publicerats på kommunernas webbplatser, dvs en stark avgränsning till att endast inkludera publicerat webbmaterial. Det här leder tyvärr helt fel och bidrar till förvirringen, där webbpublicering och öppna data förväxlas. Enl. min mening skulle det varit bättre att inte skapa en egen definition, utan i stället hänvisa till DIGG:s definitioner. Alt. omformulera enkäten till att handla om "publicera på webben-mognad" (vilket är nog så viktigt, men inte samma sak som öppna data).
" I enkäten definierade vi öppna data som ”olika former av
digital information som finns tillgänglig för alla medborgare på kommunens hemsida/webb.
Den information som utgör öppna data kan vara text, siffror och statistik, bilder och ljud”." -
En före detta användarereplied to En före detta användare on Senaste redigerad av En före detta användare
@mistral
- det jag ser är med NSÖD Dataportalen DIGG är att man är för juniora och hellre skriver PDF:er istället för att skapa mervärde
- känns mer att man skapar arbete åt sig själva... nu har DIGG ingen ordning på sin WEB och Dataverkstaden länkar döda länkar.... DIGG har inte orkat ge oss en status när dom skall få ordning på sin web... --> med yesterdays weather tanken så finns det inte en chans att DIGG skall styra upp Sveriges data om dom har sådana interna problem men precis som med Rättsinformationssystemet tar det säkert 15 år....
Jag trycker även man fegar och tar enkla dataset utegym, badvatten och som sagt misslyckas även där
Börja med medborgarförslag och implementera det se WD karta
- med ett API för alla kommuner... (varför inte hela EU)
- med att jag som intresseorganisation skall kunna prenumerera ämnen i alla kommuner, eller kunna se där jag befinner mig just nu vilka medborgarförslag som finns lagda...
- att jag kan se vilka partier/kommuner som drar fram medborgarförslag bäst....
- skapa en ontologi kring detta och klassificera förslagen med ex. EuroVoc och FNs SDG ex. ttl
Dagens otydlighet där det oftast pekar på att man pekar på leverantörsfakturor som enl. mig är för enkelt implementerat som det gjorts idag och tveksam om det skapar mervärde då det inte kopplas till projekt som kan jämföras med andra kommuner länder....
- gjorde nyss en video hur jag kollar Stockholms stads utegym med Wikidata se Notebook
- hur vi vill ha bilder med fria licenser - github salgo60/ProjectOutdoorGyms/issues/74
- hur bilder skall ha metadata med denna licens i och även vad det avbildar
- hur vi gjort det mellan Wikidata och iNaturlist och jag i filmen hämtar en bild på en Skata som har fri licens, har klassificering, har kvalitet Research Grade och bilden togs i veckan i Liverpool och med 2 klick importeras den till Wikis bild databas
- importerade bilden Wikicommons https://commons.wikimedia.org File:Pica_pica_218250058.jpg
- iNaturlist bilden |www.inaturalist photos/218250058
- bilden är iNaturalist observation inaturalist observations/128488324 json
- hur vi vill ha bilder med fria licenser - github salgo60/ProjectOutdoorGyms/issues/74
- Wikidata Pica Pica ) = Q25307 samma som iNarturalist https://www.wikidata.org/wiki/Q25307#P3151 = taxa/891696
- det jag ser är med NSÖD Dataportalen DIGG är att man är för juniora och hellre skriver PDF:er istället för att skapa mervärde
-
@Stefan-Wallin Ja, ska bli verkligen intressant! (tack @Magnus-Sälgö ). Jag inser förstås också att Dataverkstaden bara är en av massvis med dataportaler, dataverkstäder, datalabb och senaste buzzword: digitala innovationshubbar, mer generellt "data-whatever". Just nu sprutar det ut projekt och initiativ, högt och lågt, regionalt och nationellt. Det är svårt (kanske helt orimligt) att kommunerna ska veta vad de ska satsa på.
-
@mistral
- skaffa rätt laguppställning
1-1) man skall fatta semantisk operabilitet, JSON, API:er, GITHUB, Notebooks, Agila metoder gärna TEI, XML och versionshantering - ändra fokus till att leverera och vara agila och ha produktägare, leverera var 3:e vecka --> skicka alla på kurs hos CRISP
- ha publika backlogs som alla kan skriva i och uppmuntra folks kommentarer se
Wikimedia ändrings API, Wikidata Phabricator ändringar, Wikidata backlog se ändringar i WD backlogen som jag kan prenumerera på...
Rättsinformationssystemet tror jag visar på att projekt som staten starta 28 november 1996 med kanske sveriges bästa tekniker falerar om i detta fall 100 myndigheter som skall leverera in sina författningar sitter med fel laguppställning - man gjorde > 2700 inchekningar i GITHUB resultatet blev katastrof... --> 100 länkar på lagrummet.se/lagrummet/rattsinformation/myndigheters-foreskrifter där myndigheter som upphört saknas....
- skaffa rätt laguppställning
-
-
-
Hej Mistral (m.fl.) jag förstår att du undrar. Vi har inte varit så kommunikativa externt under första halvåret, i alla fall inte på en bredare arena. Men vi har jobbat på under våren med att försöka få fler regioner och kommuner att samla sig och börja arbeta med att dela data öppet. Det är ett omfattande arbete som tar tid, men utan att det byggs upp en förmåga hos dessa organisationer så kommer ni inte att få ta del av några öppna data.
Parallellt med detta har vi genom intervjuer och workshops med sakkunniga experter inom stat, region och kommun, samt med olika relevanta projekt, försökt identifiera vilka data som efterfrågas OCH har en rimlig chans att tillgängliggöras som öppna data. Oxå det är ett ganska omfattande och tidsödande arbete - men viktigt.
Jag förstår er frustration om att det finns så lite data tillgängligt, och att de som finns publiceras på ett sätt som inte är så bra för datakonsumenter som er, men vi har inget annat val än att gnugga på.
Inom kort kommer vi att brusa mer på vår hemsida och Linkedin om vad som händer under hösten och vintern. /Fredrik
-
@FredrikEriksson Tack för informationen! Men som du vet så kallas ju metoden att först arbeta en massa och därefter kommunicera för "Vattenfall" och har som bekant sina brister. Det som @Magnus-Sälgö @Maria_Dalhage m.fl. förespråkar handlar om öppenhet, transparens och en inkluderande dialog med samhället.
Skapa en publik projektyta, det är nog communityns stalltips Ni har ju gott om projektmedel kvar, GitHub är gratis. Kolla hur @Magnus-Sälgö arbetar med GitHub, t.ex. badplatser och utegym. Där har ni mycket material ni kan lära av. Kolla också på hur NOSAD arbetar med öppen dialog.
Om du orkar läsa alla trådar om datadelning här på forumet, så märker du att det finns en frustration kring arbetet med "specifikationer". Inte med antalet öppna data mängder. Att bara räkna antalet publicerade öppna datamängder leder till fina priser och utmärkelser, inte till samhällsnytta, Samhället behöver öppna data, som är kvalitetssäkrade, förvaltade, maskinläsbara och (framför allt) har tydliga informationsägare. Samma resonemang gäller själva specifikationerna och standarderna. Det blir orimligt att kommuner ska agera standardiseringsorgan. Om du följer tråden om badvatten, så ser du att ditt projekt eller kommunerna inte är ägare av nationella specifikationer (lagstadgad informationsägare). Om ni skapar egna specar, så motarbetar projektet arbetet med öppna data och Sverige kommer fortsätta fallet i rankingar.
-
@mistral Hej, med tanke på dina krav på öppenhet kanske du skulle ha en profil som talar om vem du är..
Jag är helt med på vad du menar och förstår att det finns ett behov. Det du skriver om badvatten är endast en halv sanning eftersom alla sjöar och vattendrag inte har en EU-kod.
Anledningen till att vi tar fram de specifikationer som vi göra är flera; till att börja med finns oftast inte informationen strukturerad i ett IT-system. Dessutom behöver kommunerna ett stöd i vilken information som ska samlas in. De ser också en nytta i att vi tagit fram dessa specifikationer eftersom det underlättar just datainsamling som en del av deras skötselplaner.
Därefter tar flera kommuner nästa steg - de integrerar datan i sina GIS-system och helt plötsligt har såväl administrationen av datan och tillgången till data via API underlättats.
Det visar sig också att leverantörer av nationella digitala tjänster inom ex. besöksnäringen har stora problem med att få aktuell och adekvat data in i sina system. Tidigare nämnd standardisering är ett STORT steg framåt jmf med idag, enligt dem.
Återigen, läs och ta till dig det jag skrev tidigare - utan en drivkraft och förmåga HOS kommuner och regioner, kommer inga data att skapas.
Vi arbetar gärna vidare med er som är experter inom de tekniska delarna, så att ni tillsammans med hos som har relativt god kunskap och förståelse för hur de organisatoriska hindren ska hanteras, kan hitta bra lösningar som driver utvecklingen framåt - både organisatoriskt och i den mjuka infrastrukturen.
-
@mistral En ny utredning är på gång som kommer ta tag i det här med brister på ägare av specifikationer och hur de ska utformas. Här är man alltså inne på det som vi alla ser är problematiken. Sen kommer det ju ta ett tag innan utredningen blir klar och på det som ska hända därefter.
Tipset är att läsa kommittédirektivet. Där blir det lite mer konkret.
-
@Jonas-Nordqvist @FredrikEriksson Tack för att ni svarar! Det är den här sortens dialog vi strävar efter.
Det ska bli kul att följa arbetet framåt, håller tummarna! -
@FredrikEriksson Tack för ditt svar, roligt att höra av ett projekt som pågått ett halvår
Att jag som privatperson inte delar min profil öppet. behöver du inte bekymra dig om. Att ett projekt som tilldelas stora ekonomiska medel från det offentliga inte delar information är värre, det tror jag du håller med om. Jag och många här på forumet ser fram emot en öppen projektyta (se arbetet som @Magnus-Sälgö gör, som inspiration). Jag arbetar f.ö. helt och hållet oavlönat, på min fritid, med öppna data. Flera här på forumet lägger enormt mycket arbete på Sveriges digitalisering, helt oavlönat.
När det gäller badvatten har du tyvärr fel (i princip allt vatten i Sverige har unika, beständiga identifierare, normativa). Det finns däremot inget som heter "EU-kod". Jag tänker dock inte utbilda projektet via den här tråden. Om projektet behöver utbildning och vägledning, är jag säker på att @Maria_Dalhage kan bistå med erfarenheter från NOSAD och utbyte av kunskap, erfarenheter och information, på ett öppet, demokratiskt och jämlikt sätt.
Du får gärna läsa och begrunda det jag skrivit tidigare kring arbete med specifikationer och standarder. Hör av dig, via forumet, vid frågor.
Återigen, stort tack för återkopplingen och vi hörs (förhoppningsvis) på en öppen projektyta eller i denna community. Och, som sagt, se gärna och lär av det @Magnus-Sälgö gjort kring badvatten och utegym. Att låta sig inspireras av andra är en framgångsfaktor
-
@Nina_ Håller med, ser fram emot öppen och iterativ dialog, där vi alla (medborgare) kan följa Nationella dataverkstaden och bistå med expertis där så behövs.
-
- även länkrötan fixad Issues/112
-
@Magnus-Sälgö Tack för info, intressant. Det finns apropå det en uppsjö utbildningsmaterial kring öppna data framtaget av EU, data.europa academy. Även innovationsprojektet City As A Platform har producerat utbildningsmaterial, plus ett antal statliga myndigheter.
Klart vi behöver skapa mer utbildningsmaterial
-
@mistral Alla vi som arbetar med öppna och delade data känner samma frustration som ni beskriver, det går för sakta.
Jag och min kollegor i dataverkstaden är ytterst tacksamma för de idéer och den kunskap som ni tillför oss och vårt arbete.
Jag har oxå full förståelse för att ni tycker att det kommer ut för lite data, det gör vi med, men utan att driva detta på ett nationellt plan med tydliga behovsägare (datakonsumenter) och dataproducenter som ser en nytta med att dela data, så kommer ingen data ut ut. Tyvärr tar det tid...
Allt material som vi skapar, som är till nytta för andra publicerar vi såklart öppet. Jag har skapat en ny tråd med vår senaste lägesrapport här:
https://community.dataportal.se/topic/434/dataverkstadens-lägesrapport-för-september