Community på Sveriges dataportal
Risk för datadeponi - Hur säkerställer vi att det byggs nya tjänster?
-
Hej,
Jag är oerhört glad över att se den ökade aktiviteten och intresset för öppna data efter ha följt frågan de senaste 3 åren, framförallt inom utbildning- och arbetsmarknad. Jag börjar dock bli orolig för att modellen många myndigheter nu siktar mot inte nödvändigtvis kommer att leda till stora vinningar för slutkonsumenten. Idén om att myndigheter och andra offentliga aktörer agerar infrastruktur och "data providers" medan externa parter bygger tjänsterna som i slutändan gynnar privatpersonen, är i grunden bra. Maximal avkastning på skattepengarna får vi om myndigheter släpper datamonopolet och därmed öppnar upp "byggstenarna" för tjänstesektorn att bygga nya lösningar på. Sannolikt blir tjänsterna lite bättre också
Men hur säkerställer vi att det finns externa aktörer (företag) som står redo att bygga något på datamängderna vi producerar? Hela konceptet förutsätter att all data bär kommersiellt värde. Vilket inte är fallet. Många offentligt producerade datamängder kan besitta stor samhällsnytta om paketerat rätt, men behöver inte av den anledningen någonsin bli intressant för en kommersiell verksamhet. Om inte annat kan det ta väldigt lång tid innan någon förstår hur den ska användas eller inkorporeras i en affärsmodell. Framförallt om den ligger paketerad i en knölig CSV-fil, 17 flikar djupt på SCB. Risken blir följaktligen att vi producerar massa nyttig data som sen ingen agerar på. Den hamnar istället på obestämd tid på deponi.
Min känsla är att 2 saker är viktiga i det här avseendet:
-
Fortsätta att utöka ett närmare samarbete med privata företag för att behovsinventera och styra produktionen av öppna data ytterligare mot vad tjänstesektorn efterfrågar av faktiska kommersiella skäl.
-
Myndigheterna borde själva ha ett uppdrag om att även paketera och VISUALISERA sin data! För varje API och dataset borde det finns en tillhörande visualisering / gränssnitt / demotjänst. Det skulle dels tillgängliggöra data på ett sånt sätt att vanliga människor kan betrakta, förstå och använda den. Något som gör att data som aldrig kommer brukas av externa parter åtminstone kan få en chans att skapa samhällsnytta direkt för slutanvändaren. Det skulle även agera exempel för tjänsteföretag på vad data kan användas till och därmed inspirera till användning och vidare tillämpning. Som myndighetens white-label produkt byggt på öppen källkod. Lite som ett startkit för att uppmuntra användning.
Är det någon som har någon input på hur man resonerar och tänker kring det här? Kanske finns det saker som jag har missat eller initiativ som är på gång?
//Fred
-
-
Bra input @fredisaksson
Jag tycker SCB är ett exempel där man använder data inom den officiella statistiken för att göra den tillgänglig och lättförståelig för den intresserade allmänheten. T.ex Kommuner i siffror har jag som privatperson använt flera gånger.Vet att SCB också har ett regeringsuppdrag nu där man utforskar samverkan kring visualiseringar. Någon här från SCB som vill berätta lite hur ni arbetat?
-
@Kristine_ Spännande! Jag hade inte sett "kommuner i siffror" tidigare. Det är precis den typ av visualisering jag är inne på. Jag har också hört rykten om samverkan kring visualisering på SCB, precis som du säger vore det spännande att få höra om planerna från något insatt.
-
@fredisaksson Håller helt med i dina slutsatser.
Ja, en god dialog är en förutsättning för att data ska komma till användning. Det finns flera bra exempel på grupperingar som är domänspecifika:
https://closer.lindholmen.se/ för godstransport
https://www.swedishjobtech.se/ för arbetsmarknaden
Vinnovas datalabb...
Hoppas och uppmanar till delning av goda exempel som kan hjälpa enskilda dataproducenter att "göra rätt".
-
@fredisaksson just kommunen i siffror kopplade vi ihop med 290 kommunartiklar på sv:Wikipedia på 2 timmar eftersom just kommunkoden i detta fall fungerar klockrent med den mallstruktur vi har som bygger på DRY (WD kommunmallen)
se task T266863
Dessa artiklar har > 2,2 miljoner visningar sista året
Och en kommun artikel som Solna kommun finns på 54 språk så hade SCB levererat på fler språk hade det varit magiskt....
- intressant att fler läser engelska artikeln än svenska.... hur många myndigheter/kommuner levererar allt innehåll på engelska...
Sedan ville vi ha mer dialog T266870 SCB Wikidata framtid men fick ingen återkoppling dessa myndigheter OT vi letar med ljus och lykta nu att prata mer med kulturinstitutionerna se Wikipedia Bybrunnen