Community på Sveriges dataportal
Data katalog och metadata management verktyg
-
Hej,
Vi utvärderar nu olika data katalog verktyg för främst internt användning. Syftet med data katalogen är att synliggöra för våra data konsumenter vilken data är tillgänglig för analys och skapa mer kontext kring data kvalitet och tillämpning. Data katalogen är tänkt även att stödja våra diskussion kring våra begrepp definitioner med att dokumentera frågor och ändringsförslag. Jag undrar vad andra myndighet använder för repositery for business glossary eller för metadata management verktyg? Har ni tittat på kommersiella verktyg, eller open source?
-
@garance_vinnova ingen annan svara men kanske kolla med Digitaliseringsledare på Havs- och vattenmyndigheten Fredrik Ängdervik jag fick en känsla att dom jobbade med det i samband med Inspire
-
Exempel hur snyggt EEA har sin termkatalog se Eionet Data Dictionary där man beskriver hur
- datat föds
- ansvarig
.....
-
@garance_vinnova
Hej försöker mig på ett svar men OBS att jag är part i målet då jag jobbar på MetaSolutions som utvecklar EntryScape som är en öppen källkods produkt. Används som datakatalog och ibland för annan metadatahantering. Men här ett försök att berätta om hur "landet ligger" kopplat till öppen källkod för myndigheter i Sverige:Idag så används EntryScape Catalog av de flesta myndigheter som förvaltar och publicerar data med DCAT-AP. EntryScape Catalog används även för Inspire (eget EU direktiv fokus geodata). Bla Vinnova använder EntryScape.
För myndigheter som har fokus på geodata och kartvisningar så använder flera Geonetworks. De har ofta börjat sitt arbete tidigt då Inspire direktivet tog fart tidigare än PSi direktivet. Dessa myndigheter arbetar nästan bara arbetat med Inspire (dvs geodatapportalen).
Sist så finns det egna lösningar som görs av de som har relativt stabila datamängder och även få datamängder. Det går inte att ge en enhetlig bild av dessa de varierar från "skriva textfiler" till att implementera egen mappning i ett källsystem. Över tid får dessa ofta problem att sköta om sin lösning då medarbetare slutar och byts ut.
Vän av ordning frågar säkert om CKAN, produkten som kanske har längst historik som dataportal/ datakatalog av världens utbud. Mig veterligen så har ingen myndighet CKAN som sin egen datakatalog. Endast trafikverket har en CKAN som dataportal på https://trafficdata.se/
Det är inte en datakatalog som skördas av dataportal.se
Anledningen till att CKAN inte finns hos fler är de brister som finns i DCAT-AP stöd och att det kräver en hel del egen IT att få en lösning som passar sin myndighet. Jag tror Lantbruksuniversitetet har använt CKAN tidigare.Hoppas det ger en guidning i metadata- landskapet.
/Eric
-
@eric sa i Data katalog och metadata management verktyg:
Mig veterligen så har ingen myndighet CKAN som sin egen datakatalog.
Du menar svensk myndighet tror jag. På https://ckan.org/showcase listas en hel massa myndigheter som användare av CKAN.
-
@ainali sa i Data katalog och metadata management verktyg:
Du menar svensk myndighet tror jag. På https://ckan.org/showcase listas en hel massa myndigheter som användare av CKAN.
För att vara ärlig så säger också Eric att han talar om "myndigheter i Sverige".
-
@ainali Tack för påpekandet Jan, korrekt jag menar Svensk myndighet. Jag uppfattade frågan så, kanske inte vad var som avsågs.
@garance_vinnova för internationell referens så Jans länk här.
Det finns kanske en bredare fråga än bara "datakatalog" då det står lite om termer och definition i frågan. -
@garance_vinnova Hej!
Jag vill passa på att uppmuntra dig att lägga till krav på att den plattform som ni utvärderar ska ha stöd för publicering av metadata, exempelvis till relevanta portaler. För Sveriges dataportal, gäller att ha stöd för DCAT-AP-SE och exportmöjligheter för länkade data-formatet RDF. Men det kan finnas anledning att ha stöd för andra metadataprofiler, om ni t.ex har geografisk information, information om trafik/mobilitet m.m. Detta är relevant även om ni anser att primära användningen kommer att ske internt, ska bör det inte uteslutas möjlighet att kunna publicera viss typ av metadata öppet. Genom att kravställa på att metadata ska kunna publiceras öppet så skapar ni bättre förutsättningar på en smidig(are) anpassning för att möta utökade krav i den föreslagna öppna data-lagen, om ni är en aktör som enligt förslaget kommer omfattas. -
-