Mina byggärenden ska bli en mer relevant, sömlös och proaktiv serviceupplevelse för de som ska bygga nytt, bygga om eller renovera. Tre aktörer krokar därför arm för att kunna realisera detta baserat på våra uppdrag och roller i samhällsbyggnadsprocessen
-
Värmdö kommun är pilotkommun för att utveckla producentärendetyper och kundhändelser inom området.
-
Skatteverket, i rollen som byggblocksansvarig, deltar i arbetet och bidra med strukturer och erfarenheter från sin egen hantering av kundhändelser.
-
Boverket är delaktiga i sin roll som sektorsmyndighet och som input till pågående regeringsuppdrag kring digitalisering av samhällsbyggnadsprocessen.
I skrivandets stund har kundhändelser för producentärendetyperna Ansöka om bygglov, Startbesked och Slutbesked analyserats. I arbetet har även hanterats kundhändelser för Tekniskt samråd, Platsbesök och Slutsamråd. I närtid påbörjar vi motsvarande analys för Marklov, Rivningslov Bygganmälan, Anmälan av eldstad med flera.
Parallellt med analysarbete pågår utveckling av arkitektur och användargränssnitt för visning av kundhändelser.
Vår gemensamma ambition är att dela allt analysresultat, arkitektur och lösningar till alla intresserade kommuner eller offentliga aktörer.
Vår ambition är också att löpande, i detta forum, dela med oss av erfarenheter och kunskaper från arbetet.
För tips, frågor eller synpunkter kontakta uppdragledare kenneth.zetterberg@varmdo.se