Community på Sveriges dataportal
-
DIGG har nu släppt 2 dataset där det ena är deras "Leverantörsfakturor 2020" datasets/760_1544
Som en test och en undring så hämtade jag ned detta
- i datasetet finns organisationsnumret som är en nyckel till verksamheten
1-1) om jag förstår rätt har Bolagsverket inget API där jag kan hämta ut Standard för svensk näringsgrensindelning SNI men Google Sheet har lite webscraping så jag fuska med dom... och funktionen IMPORTXML och Xpath som kördes mot www.allabolag.se som har organisationsnummer som nyckel.... - jag grupperade på SNI och skapade nedanstående översikt -->
==> att jag kan se grovt vad pengarna läggs inom för områden och vilka företag som fakturer....
Vad saknas
- fler som har sina fakturor som öppen data
- att Bolagsverkets har ett API med nyckel organisationsnummer där mer saker kan hämtas enkelt
- att en faktura kopplas till ett projekt hos DIGG som kopplas till de uppgifter DIGG har i sitt regleringsbrev att göra "Förordning (2018:1486) med instruktion för Myndigheten för digital förvaltning"
- att SNI kopplas till några internationella standarder så vi kan jmf mellan olika länder
- ?!?!?! några tankar....
- i datasetet finns organisationsnumret som är en nyckel till verksamheten
-
@salgo60 la upp detta på GITHUB med ämnesord som en test som jag hoppas kopplar ihop denna test med datasetet
- datasets/760_1544 --> GITHUB ämne github.com/topics/datasets-760-1544
dvs. alla tecken fungerar inte att använda i ett TOPIC hos GITHUB men det borde inte vara omöjligt att hitta en konvention där uppladdade lösningar på GITHUB har en koppling till de dataset de använder
-
-