Sveriges dataportal, DIGG - Myndigheten för digital förvaltning
Sök data Nyheter Om oss Community
  • Hem
  • Kategorier
  • Senaste
  • Taggar
  • Populära
  • Användare
  • Grupper
  • Sök
  • Ser ut som din anslutning till %1 gick förlorad, vänta medan vi försöker att återansluta.
  • Registrera
  • Logga in

    För vem är det bra med Digital brevlåda?

    Digital Infrastruktur
    2
    2
    40
    RSS Feed
    Laddar fler inlägg
    • Äldst till nyaste
    • Nyaste till äldst
    • Flest röster
    Svara
    • Svara som ämne
    Logga in för att posta
    Det här ämnet har raderats. Endast användare med ämneshanterings-privilegier kan se det.
    • M
      Matself Senaste redigerad av Matself

      Digitala brevlådor var på nyheterna i veckan. Man vill utreda en skyldighet för myndigheter och allmänhet att skicka och ta emot post med en digital brevlåda. Det är inget konstigt, så har de haft det i Danmark i snart tio år. Och där har de bara en digital brevlåda och har inte sett något behov av konkurrerande tjänster. Jag hoppas att utredningen kommer att föreslå EN enda statlig digital brevlåda, och även att förbättra så att allmänheten kan skicka brev via den. Det är bara en av många möjliga förbättringar av systemet.
      Låt mig jämföra min analoga brevlåda med min digitala. Som objekt tar jag det orange kuvertet från Pensionsmyndigheten.

      Analogt system
      1 Kuvertet ligger i min brevlåda eller innanför lägenhetsdörren.
      2 Jag sprättar upp det och kan ta del av innehållet.

      Digitalt system
      1 Jag får e-post från Kivra att jag har ett brev från Pensionsmyndigheten. Då har jag först loggat in i min e-postklient.
      2 E-brevet uppmanar mig att logga in på Kivra, men det finns ingen länk.
      3 Jag får leta upp appen och logga in på Kivra.
      4 Där hittar jag brevet Orange kuvert från Pensionsmyndigheten.
      5 I det står det att jag har fått ett Orange kuvert, och att jag ska logga in på Pensionsmyndigheten för att läsa innehållet. Här finns faktiskt en länk för inloggning. Sedan får jag själv leta vidare för att hitta en länk till årsbeskedet i form av en pdf-fil som jag inte kan läsa på telefonens skärm.
      6 Jag måste gå till min dator och upprepa stegen ovan för att ladda ned pdf-filen.
      7 Jag skriver ut den och kan ta del av innehållet.

      Frågan är för vem en Digital brevlåda är bättre? I det här fallet är det knappast för mottagarens nytta.

      Maria_Dalhage Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 1 Post Tools Trigger
      • Maria_Dalhage
        Maria_Dalhage @Matself Senaste redigerad av

        @Matself tydlig exempel på en service som inte fokuserar på mottagaren. Hoppas en framtida lösning fokuserar mer på att mottagaren process.

        En lösning som jag tycker funkar bra är de sms som jag får från 1177.

        ”Du har ett meddelande i 1177 Vårdguidens e-tjänster. Läs det genom att logga in på 1177 Vårdguiden. Obs! Du kan inte svara på detta sms”

        Funkar bra för alla, med undantag för åldersspannet 13-18 år. (Men problemet för denna åldersgrupp här hänger ihop med tillgång till eleg)

        Community Manager NOSAD - Network Open source and data

        Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
        • Första inlägg
          Sista inlägg