Community på Sveriges dataportal
Rapportering FOSDEM 2023
-
@johanlinaker har rapporterat från den community-drivna open source-konferensen FOSDEM och EU Open Source Policy Summit 2023.
"Vi kan här märka att open source verkligen har börjat komma upp på agendan bland politiker och beslutsfattare på europeisk nivå. De politiska mål som fokus främst ligger på är interoperabilitet, innovation och digital suveränitet där det senare betonas extra på grund av det pågående kriget i Ukraina." Läs mer på nosad.se.
-
@Maria_Dalhage @johanlinaker Toppen!
Kul att läsa, mycket lovande utveckling tycker jag. Ett par kommentarer:
"Open source ger många ännu outnyttjade möjligheter för den offentliga sektorn, t.ex. att tillhandahålla innovativa medborgartjänster till en lägre kostnad."
Ja! Jag tror att det underskattas hur stor potential som finns här för att saker kan utvecklas av det offentliga tillsammans med medborgarna. Jag tror att många gärna skulle bidra. OBS att skillnaden är väldigt stor om man jämför:
-
"det gamla sättet": offentlig aktör upphandlar tjänsten X av ett företag. Som medborgare kan man skicka en felrapport, men allting är stängt och ägt av företaget och som medborgare är man inte speciellt sugen på att bidra till företagets produkt, som ju när som helst kan försvinna när priset höjs och en annan aktör upphandlas.
-
"det nya sättet": offentlig aktör utvecklar tjänsten X öppet, tillsammans med medborgarna. Som medborgare kan man inte bara skicka felrapporter utan man kan själv se hur saker fungerar och man kan själv aktivt bidra med förbättringar. Att bidra blir nu meningsfullt på ett helt annat sätt än om tjänsten var stängd och ägd av ett företag. De här frivilliga bidragen från medborgarna är helt gratis för det offentliga och bidrar dessutom till känslan att det offentliga bygger upp saker för samhällets bästa tillsammans med medborgarna.
"Behovet av kompetensutveckling och utbildning relaterad till open source [...]. Offentlig sektor behöver också ombesörjas med utbildning för att bli mer attraktiv för den begåvade arbetskraften och för att förstå hur man kan utnyttja de många möjligheter som open source ger. Konceptet Hackers-in-residence lyftes fram flera gånger."
I det sammanhanget tänker jag att det kan vara relevant att ställa kostnader i relation till vilka summor man annars betalar i licenskostnader och andra sorters kostnader för stängd utveckling. Jag tror att det är stora summor som brukar gå ut den vägen, det är den storleksordningen av resurser som är rimligt att lägga. Exempel: om Skolplattformen i Stockholm kostat en miljard, hur mycket egen kompetens, "Hackers-in-residence" och liknande hade de pengarna kunnat räcka till? Nyttan för det offentliga kommer i slutändan att vara mycket större.
-