Sveriges dataportal, DIGG - Myndigheten för digital förvaltning
Sök data Nyheter Om oss Community
  • Hem
  • Kategorier
  • Senaste
  • Taggar
  • Populära
  • Användare
  • Grupper
  • Sök
  • Ser ut som din anslutning till %1 gick förlorad, vänta medan vi försöker att återansluta.
  • Registrera
  • Logga in

    Fundering om begreppet "kund", har en myndighet "kunder", "kundtjänst" osv?

    Arbetssätt och organisation
    11
    21
    301
    RSS Feed
    Laddar fler inlägg
    • Äldst till nyaste
    • Nyaste till äldst
    • Flest röster
    Svara
    • Svara som ämne
    Logga in för att posta
    Det här ämnet har raderats. Endast användare med ämneshanterings-privilegier kan se det.
    • jenniferskoglund
      jenniferskoglund @Sven-Erik Senaste redigerad av

      @Sven-Erik mycket kloka tankar! 🙂

      Jag håller med om att det är mycket bättre att använda "medborgarmöte" istället för "kundmöte", men om en myndighet inte vänder sig till medborgare utan myndigheten är till för att skapa nytta för offentliga och privata aktörer, vad kan man använda för ord då?

      Det leder så klart till en indirekt nytta för medborgare, företagare och samhället i stort som blir slutkunden, men den organisationen vänder sig till är inte själva "medborgaren". Någon som har erfarenheter eller tips på begrepp eller förhållningssätt?

      Kundtjänst DIGG - Moderator på forumet för Sveriges dataportal

      Sven-Erik Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 2 Post Tools Trigger
      • Sven-Erik
        Sven-Erik @jenniferskoglund Senaste redigerad av

        @jenniferskoglund

        Jag är osäker på om det finns något mer passande begrepp än kund som beskriver relationen när en myndighet har kontakt och ger service till både privata och offentliga organisationer. När det bara handlar om relationer mellan offentliga och inte privata organisationer så ser ju relationen annorlunda ut, bl.a. eftersom statliga myndigheter inte kan teckna juridiskt bindande avtal med varandra utan endast överenskommelser. Man kan väl ändå se det som en kundrelation t.ex. när en myndighet använder HR-tjänster från Statens Servicecenter eller Ena-tjänster från Digg eller annan Ena-myndighet.

        Anställd på Digg. Jobbar med samordning av nationell digital arkitektur med fokus på gränsöverskridande användaridentifiering och datadelning.

        Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 2 Post Tools Trigger
        • Sven-Erik
          Sven-Erik @Nina_Berlin Senaste redigerad av Sven-Erik

          @Nina_Berlin @elias

          Angående uppdrag och nytta till samhället så tycker jag också att den här diskussionen angränsar till diskussionen om kundernas eller medborgarnas framtida behov av sammanhållen och livshändelsebaserad service från det offentliga. Till skillnad från våra nordiska grannländer så är vi i Sverige fortfarande väldigt inriktade på att våra 350 myndigheter, 290 kommuner och 21 regioner ska utveckla helt egna digitala kanaler och ingångar för kunderna och medborgarna (typ Mina sidor) och att medborgaren själv ska bege sig ut på myndighetssafari för att hitta rätt myndighet(er) som hanterar ett visst ärende.

          Digg bidrar ju nu med nya möjligheter att nyttja nationell digital infrastruktur i offentliga organisationers egna digitala kanaler men det stora paradigmskiftet för kunder och medborgare handlar nog mer om att likt andra nordiska länder kunna få nationell digital service utan att behöva veta vilken svensk myndighet som ansvarar för vilken fråga eller vad 1177 är för något. 🤷

          För några år sedan skrev bl.a. jag och @adrian ett blogginlägg om livshändelser och digitala ekosystem som handlar om framtidsvisioner inom detta område och som fortfarande känns relevant, bl.a. när det gäller nyttorealisering ur ett samhällsperspektiv: 🙂 💡

          https://medium.com/@oneteamgovse/livshändelser-och-digitala-ekosystem-visioner-från-en-meetup-814666d4030b

          Anställd på Digg. Jobbar med samordning av nationell digital arkitektur med fokus på gränsöverskridande användaridentifiering och datadelning.

          Maria_Dalhage Jonas Nordqvist Nina_Berlin 3 svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 2 Post Tools Trigger
          • Maria_Dalhage
            Maria_Dalhage @Sven-Erik Senaste redigerad av

            @Sven-Erik tack för att du delar en fortfarande relevant blogg! Precis som ni skriver så behöver vi se utanför offentlig sektor och inkludera privata aktörer i ekosystemet. Att möta kunden där kunden befinner sig handlar i första hand om att möta kunden i de kanaler där kunden befinner sig digitalt, exempelvis hos en annan myndighet eller en privat aktör. Det är visionen om sömnlöshet som gör att öppna data, öppna APIer öppna standarder och öppen källkod blir så viktiga.

            Community Manager NOSAD - Network Open source and data

            E Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
            • E
              elias @Maria_Dalhage Senaste redigerad av

              @Maria_Dalhage sa i Fundering om begreppet "kund", har en myndighet "kunder", "kundtjänst" osv?:

              visionen om sömnlöshet

              Festliga felskrivningar förgyller forumdiskussionen 🙂

              J Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
              • J
                jonor @elias Senaste redigerad av

                @elias Addera ad lib allitterationer.

                visionen om sömnlöshet

                Det kunde ju vara en, om än något extrem, motvision till Fredrik Reinfeldts "Det Sovande Folket".

                Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 1 Post Tools Trigger
                • Jonas Nordqvist
                  Jonas Nordqvist @Sven-Erik Senaste redigerad av

                  @Sven-Erik DIGG håller just nu på med fantastiska och fantasifulla tekniska och infrastrukturella lösningar för att tillgodose medborgarnas behov av att slippa gå på "myndighetssafari" vid sina respektive livshändelser.

                  Ambitionen är bra, men kanske att man börjat i fel ända och gått direkt på monstruös teknisk lösning innan man egentligen identifierat hur stort "livshändelseproblemet" är. En vanlig svensk är "kund" hos 1 eller 2 kommuner och 1 region och kanske 3 eller 4 myndigheter med starka "varumärken". Att hitta rätt är inte så svårt, men skulle det vara nya livshändelser som dyker upp och man är osäker så har Storbrittanien en snygg lösning som Sverige borde kika på. Kan spara en del svett och tårar på DIGG tror jag.

                  https://www.gov.uk/

                  Kanske att detta inlägg kan lägg i ny tråd då jag lämnade "kund"-diskussionen.

                  /Jonas Nordqvist
                  Storsthlm

                  Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 2 Post Tools Trigger
                  • Nina_Berlin
                    Nina_Berlin @Sven-Erik Senaste redigerad av

                    @Sven-Erik Jag kan bara hålla med. Det tror jag mig veta att CSN också gör. Tack för länken! 🙂

                    CSN

                    Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
                    • J
                      Jonas Senaste redigerad av

                      CSN använder sig begreppet "kund". Kunden kan variera mellan olika produkter. I folkmun kan man säga att de som söker och får studiestöd är kunder och dom som återbetalar sitt lån är kunder.

                      Vi har också interna kunder och partners. Kundbegreppet tycker jag personligen funkar bra hos oss. Vi pratar kundnytta och kundens fokus. Det hjälper oss att fokusera på det som är viktigt.

                      Vi sitter dock i ett annat läge än t.ex. polisen. Det finns ju inget tvång att använda sig av CSN när man studerar på högre utbildning, man måste inte ha med CSN att göra men bidraget och lånet är mycket konkurrenskraftigt.

                      Jonas Nordqvist Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 1 Post Tools Trigger
                      • Jonas Nordqvist
                        Jonas Nordqvist @Jonas Senaste redigerad av

                        @Jonas Polisen har väl ett rätt bra läge. 'Fängelsekund' är ju till och med i SAOL. Så "tvånget" hindrar nog inte användningen av begreppet va?

                        /Jonas Nordqvist
                        Storsthlm

                        Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 1 Post Tools Trigger
                        • Första inlägg
                          Sista inlägg