Community på Sveriges dataportal
beta.dataportal.se
-
@Nina_Berlin sa i beta.dataportal.se:
Strapi är ett headless-CMS.
Ah! Jag förstår! Hade missat att Strapi var headless! Kan taggar som syns vara något? Och då krav på tagg på producent samt någon kategorisering? Så man exempelvis kan trycka på andra som handlar om "energi" eller liknande?
Kanske under ToC eller mellan ToC och ev producent-namn som inte följer med?
-
@tove Jag tror att ett bra nästa steg är att göra en taxonomi. Vi har en väldigt rudimentär taxonomi nu.
Tanken är att vi ska använda AI Swedens taxonomi för att kunna söka fram goda exempel, t ex, så man inte behöver lära sig flera taxonomier beroende på vilken AI-webb man är inne på. Jag träffade AI Sweden den här veckan och bad dem ladda upp sin taxonomi på dataportalen. Den verkar vara genomarbetad och bra.
Så ja, det är förberett för taggar. Vi har inte hunnit med att arbeta igenom det, bara. -
@tove Här är exempel på taggar:
Vi har också domäner (data, öppen källkod, ai) och kategorier (de fem datadelningsinitiativen). Det syns inte så tydligt än, bara. Vi behöver göra sidor i klienten där vi genererar innehåll beroende på tag, domän och kategori.
-
@Nina_Berlin sa i beta.dataportal.se:
Det syns inte så tydligt än, bara.
Precis, då finns ju det och då är det att det ska framgå även på innehållssidorna. För om det skulle framgå när jag är inne här, så jag vet om jag läser en nyhet eller goda exempel eller sammanfattning från en forskningsrapport så tror jag att det skulle vara lättare att ta till sig innehållet.
Spontant som sagt över rubriken eller till höger över "innehåll på sidan" men att det inte följer med utan stannar kvar längst upp.
-
@Nina_Berlin När det gäller kontrasten så är min gissning att den är tillräckligt bra för att klara tillgänglighetskraven (det är den absolut) men den kan säkert vara lite mindre skapa och fortfarande klara de kraven.
-
@Nina_Berlin Jag är tveksam till om headless innebär att man inte kan ha breadcrumbs. Att innehåll kan visas på olika ställen stämmer så klart men i varje sammanhang det visas borde man kunna ha en breadcrumb. Snabbkikade på detta och det indikerar att det fungerar:
https://headlesstemplates.com/docs/breadcrumbs -
Jag är sällan neggig men förstår inte riktigt vad som uppnås här. Att byta från Episerver till strapi borde man kunna göra bakom kulisserna utan att påverka resten av portalen (den använde Epi som headless cms och behöver bytas ut så det är helt ok). Men jag vet heller inte vilka planer man har för framtiden och det kan säkert bli jättebra, jag kan bara inte se vad som uppnåtts här och nu som inte kunnat gjorts enklare.
Håller tummarna för att det finns massa bra tänk och planer som jag inte riktigt ser nu.
-
@Björn-Hagström Vi bytte från EPI-server till Strapi i våras bakom kulisserna, det verkar inte som att det var så många som märkte det. Det blev klart i maj.
Dagens skarpa dataportal kör också på Strapi:
https://www.dataportal.se/sv
Även dagens skarpa utvecklarportal:
https://dev.dataportal.se/
Klienten är densamma som innan (React) och backend är densamma som innan (EntryScape Blocks). -
@Björn-Hagström Jag funderar lite på vad som uppnåtts här och nu. Du kanske inte jobbar så mycket med öppen källkod, AI eller datadelningsinitiativen som kopplar mot EU:s dataområden? I så fall förstår jag att det är svårt för dig att se det här som en förbättring. För dig blir skillnaden att datasöken ligger ett klick bort, vilket säkert kan upplevas som negativt om det bara är den man vill använda. De enda fördelarna som kanske uppstår i de frågor som du jobbar med är då de goda exemplen, som vi äntligen kan börja lägga upp, samt kanske samlingen av länkar till de olika produktionsmiljöerna och sandboxmiljöerna på datafliken - de var lite svåra att hitta förut.
Men bara för att du inte jobbar med just de frågorna och upplever det hela som en försämring, så finns det andra som är intresserade av dem och därmed upplever det hela som en förbättring. Det är en balansgång.
Bra att vi har släppt det som en beta tycker jag, så vi kan ta in feedback från personer i alla de målgrupper vi har identifierat. -
@Nina_Berlin Vad har uppnåtts för de som arbetar mycket med öppen källkod och AI eller datadelningsinitiativen då? Inte speciellt mycket förutom att alla nu är samlade under ett tak. Det är väl själva grejen. Och den är väl bra.
Att vissa av oss inte arbetar med vissa frågor betyder inte(!) att vi inte har kompetens att avgöra om en förändring av en hemsida är bra eller har förbättringsmöjligheter. Jag tror det är lämpligt att inte försöka analysera varför vissa av oss anser saker. Det är irrelevant. Fokusera på att försöka berätta vad ni har uppnått med beta och hitta några företrädare för de som arbetar med AI, öppen källkod etc som nu kan säga att "gud vad bra det blev" och "vilken bra förändring" etc.
-
@Jonas-Nordqvist Jag tror vi varken bör fokusera på att specifikt hitta folk som säger "gud vad bra det blev" eller "gud vad dåligt det blev". Vi fokuserar på att få in samlad feedback med så lite bias som möjligt, så vi kan använda det som underlag för nästa steg.
Jag vet inte riktigt vad du menar när du säger uppnått. Det är en samverkansplattform, nu kanske vi når fler människor. Då har vi gemensamt större möjligheter till bättre samverkan, tror jag. Vi behöver mäta och följa upp. De flesta nyttorna kommer nog uppstå på andra ställen än just på själva samverkansplattformen, det ligger i sakens natur. -
@Nina_Berlin Ni har bett om feedback och jag och @Björn-Hagström har gett den. Men ni förstår inte vad vi menar och kanske anser att vi inte har kompetensen som krävs för att förstå det fina i det ni gjort. Där är vi.
Så vi förstår inte varandra vilket i sig är tråkigt i denna värld av samverkan.
-
@Jonas-Nordqvist Klart vi har tagit emot er feedback. Vi har också tagit emot feedback från community om att vi borde bli bättre på att jobba med öppen källkod. Det är det många som tycker.
Därför har vi:Inrättat en expertgrupp för öppen källkod på Digg
Tagit fram en policy och riktlinjer för öppen källkod på Digg
Publicerat policy och riktlinjer
Gjort en flik för öppen källkod på samverkansplattformen
Lagt till länkar till policy och riktlinjer så folk ska kunna kopiera
Tagit in en coach för öppen källkod till teamet
Tillsammans med coachen fått upp en bättre hantering av GitHub/DIGGSweden
Tillsammans med Nosad lagt upp all öppen programvara vi använder på offentligkod.se
Gjort en lista på all öppen programvara vi använder och lagt upp på webben.Det här är ett exempel på vad vi gjort, där mycket skett bakom kulisserna. Vi har gjort fler saker än såhär. Fler saker är också på väg.