Community på Sveriges dataportal
Förslag: Ny lag om DNSSEC för alla viktiga samhällsfunktioner
-
https://sunet.se/wp-content/uploads/2020/11/DNS-och-DNSSEC-utan-facksnack-SUNET-2018-01-30.pdf
Jag önskar att lagen gälla både privata och offentliga organisationer och medge vite om den inte följs.
Jag vill även att regeringen ger någon i uppdrag (tex. MSB) att publicera och underhålla en länkad datamängd med alla företag och myndigheter som berörs av lagen som strukturerad data (som minimum ska organisationsnummer finnas med).Då kan man enkelt via denna lista undersöka maskinellt om alla följer lagen (genom att hitta deras URL:er via organisationsnumret i Wikidata).
-
@Dennis_Priskorn som sagt, att skriva förslag på lag här gör ingen nytta om du inte vill ha input men du skriver inte en enda fråga.
Nu missade du allmänna motionstiden till Riksdagen med en dag för att du inte skrev till dom direkt istället men du kan fortfarande svara på remisser (som jag länkat tidigare) eller påverka genom konstruktiv dialog i rätt forum.
@Dennis_Priskorn sa i Förslag: Ny lag om DNSSEC för alla viktiga samhällsfunktioner:
enkelt via denna lista undersöka maskinellt om alla följer lagen
Denna är jag dock tvek till om det inte sker genom en aktiv och/eller förutsebar handling. Nu kanske det inte anses vara myndighetsutövning om det sker från myndighet till myndighet (dålig koll) men om tanken är att det bara ligger ett api som kollar om du är complient eller inte och skickar en anmodan om vite eller varning, så är jag tveksam till att det blir rättssäkert.
-
@Dennis_Priskorn Jag är säker på att detta, redan innan artikeln skrevs för snart fem(!) år sedan, var något som Internetstiftelsen (De har pratat om detta sen 2005), MSB, FRA mfl hade god koll på. Sen skyddar ju inte DNSSEC för de "vanliga" och de mest uppmärksammade attackerna.
För övrigt känns inte ämnet helt on topic på detta forum.
-
@Jonas-Nordqvist Finns det ett bättre forum då du kan rekommendera?
-
@Dennis_Priskorn Twitter!
-
@tove sa i Förslag: Ny lag om DNSSEC för alla viktiga samhällsfunktioner:
@Dennis_Priskorn som sagt, att skriva förslag på lag här gör ingen nytta om du inte vill ha input men du skriver inte en enda fråga.
Nu missade du allmänna motionstiden till Riksdagen med en dag för att du inte skrev till dom direkt istället men du kan fortfarande svara på remisser (som jag länkat tidigare) eller påverka genom konstruktiv dialog i rätt forum.
Den kände jag inte till. Vad jag vet så kan bara riksdagsledamöter skriva motioner.
@Dennis_Priskorn sa i Förslag: Ny lag om DNSSEC för alla viktiga samhällsfunktioner:
enkelt via denna lista undersöka maskinellt om alla följer lagen
Denna är jag dock tvek till om det inte sker genom en aktiv och/eller förutsebar handling.
Denna typ av undersökning görs redan för övrigt om än inte på bakgrund av en officiell lista. Jag har sett Ann-marie lövinder publicera en lista på myndigheters webbplatser och om de hade dnssec eller inte. Merparten hade inte och körde även osäkra https-protokoll, m.m.
Nu kanske det inte anses vara myndighetsutövning om det sker från myndighet till myndighet (dålig koll) men om tanken är att det bara ligger ett api som kollar om du är complient eller inte och skickar en anmodan om vite eller varning, så är jag tveksam till att det blir rättssäkert.
Det var inte det jag föreslog.
Det jag menade var att vem som helst enkelt kan kolla om myndigheterna håller måttet om datan delas strukturerad och öppet. -
Den kände jag inte till. Vad jag vet så kan bara riksdagsledamöter skriva motioner.
Du har som sagt helt rätt, men du kan svara på remisser, lämna medborgarförslag till region eller kommun. Bl.a. har denna sista svarsdag imorgon och handlar om interoperabilitet av "system som används på områdena gränser och visering, polissamarbete och straffrättsligt samarbete, samt asyl och migration."
Så det kanske inte är alla viktiga samhällsfunktioner men man får börja någonstans
-
@tove sa i Förslag: Ny lag om DNSSEC för alla viktiga samhällsfunktioner:
Du har som sagt helt rätt, men du kan svara på remisser, lämna medborgarförslag till region eller kommun. Bl.a. har denna sista svarsdag imorgon och handlar om interoperabilitet av "system som används på områdena gränser och visering, polissamarbete och straffrättsligt samarbete, samt asyl och migration."
Så det kanske inte är alla viktiga samhällsfunktioner men man får börja någonstans
Jag har testat att lämna medborgarförslag, det är ineffektivt (= spill av min dyrbara tid) i Härnösand eftersom de flesta röstar upp sånt de förstår. De flesta begriper sig inte på att dela data som data så då får jag ett par röster endast och kommer inte över tröskeln.