Community på Sveriges dataportal
Hur ska vi få till interoperabla journalsystem, är SKR en del av lösningen eller problemet?
-
Jag föreslår vi gör slut på eländet med icke-interoperabla journalsystem som kostar männniskoliv och leder till enormt slöseri med skattemedel (i miljardklassen tex senast i Skåne) och en massa kognitiv stress för sjukvårdspersonal som rör sig mellan olika inkompatibla system.
http://www.teknikaliteter.se/2021/11/05/it-skandaler-som-ingen-bryr-sig-om/
Det finns för övrigt bra öppen källkod IT-system sen minst 14 år) för sjukhus, se tex https://en.wikipedia.org/wiki/GNU_Health och det används redan i produktion i Sydamerika. Den huvudansvariga intervjus här https://joinup.ec.europa.eu/collection/open-source-observatory-osor/news/interview-dr-luis-falcon-gnu-health
Det är bara ett ur många öppna system:
-
@Dennis_Priskorn att skriva förslag på lag här gör ingen nytta om du inte vill ha input men du skriver inte en enda fråga. Du kan svara på remisser, lämna medborgarförslag till Region eller kommun.
En snabb sökning på SKR visar att de har infört Webcert (förenkling av intyg om jag förstår det rätt), som verkar ha en öppen manual om du skapar ett konto. Det finns information om E-hälsa både deras vision för 2025 samt handlingsplanen för att nå dit. Så om du vill att folk ska ta dig mer på allvar, skulle jag om jag va du försöka undersöka de källor du själv funderar på om det är problemet och inte bara hänvisar till externa artikelar.
Journalsystem kan dock ligga under remisser inom hälso- och sjukvård och inte digitalisering.
Uppdaterat inlägg eftersom @Dennis_Priskorn hade helt rätt med nedan ang motion. Även svarat i Interoperabilitet i system utan interoperabilitet i lagstiftningen?
-
@Dennis_Priskorn Och första steget till ditt förslag har ju redan tagits och det är till och med nåt som du själv uppmärksammat i ett inlägg som du initierade för fem dagar sedan.
Nästan trollvarning nu?
-
@Jonas-Nordqvist tack för länk, @Dennis_Priskorn jag kommer faktiskt flagga detta inlägg för det är dessutom väldigt liten koppling till öppna data eller interoperabilitet.
-
@tove sa i Förslag: Ny lag om interoperabla journalsystem:
Journalsystem kan dock ligga under remisser inom hälso- och sjukvård och inte digitalisering.
Det verkar inte vara någon samordning mellan regionerna när det gäller IT-miljöer.
Jag grävde tidigare i SKRs digtaliseringsråds IT-bakgrund och den var otroligt klen då. Jag förvånas inte över att det finns så mycket tokigt inom sjukvårdens IT-miljöer om det högsta rådet i SKR inte har kompetens på området.
Ett direktiv eller lag om interoperabilitet kommer inte att lösa problemen runt SKR gissar jag. Jag saknar transparens runt 1177, som utvecklas av ett dotterbolag till SKR och där ingen får veta vad som beslutas eller vilka underlag beslut tas på. Inga öppna backlogs, ingen öppen data om sjukvård eller ens vettig data om vårdgarantin (utöver den lagstiftade som inte räcker för att bedöma om man kan få vettig vård i en region/stad enligt mina erfarenheter).
Allt detta är i allra högsta grad relevant för detta forum för det gäller just öppna standarder, öppen källkod, transparenta arbetssätt, hur man sätter ihop ett kompetent team som levererar och agila metoder.
SKRs dotterbolag flaggar i övrigt själv för att de har en massa problem med legacy kod och behöver tillfört många miljoner för att klara de uppdrag som regionerna gett dem skattemedel att fixa (utan krav på transparens)
-
Detta inlägg är raderat!
-
@Dennis_Priskorn Jag hittar tyvärr inte länken till videon med kirurgen som visade upp live hur det går till när han ska börja sitt arbete.
Kort resume från minnet: det var över 10 olika system som skulle startas och Windows datorn tog flera minuter att komma igång. Sammanlagt tog det nästan en timme av hans arbetsdag med komma in i olika system. Han vägrade precis som alla andra anställda att låsa och logga ut datorn när den väl var igång för då skulle bara ännu mera tid slösas som han istället vill lägga på patienterna.Jag pratade för 3 veckor sen med en sjuksyrra på en privat palliativ avdelning i Stockholm och hon himlade med ögonen när vi började prata om hennes it-stöd. Det funkade tydligen varken pålitligt eller smidigt.
Det finns mycket att göra för att digitaliseringen inte ska innebära stress för de anställda. Se även http://javlaskitsystem.se/ som togs upp på utbildningen jag gick. Den är tyvärr fortfarande högaktuell för det verkar bara bli värre och värre.