Community på Sveriges dataportal
Examensarbete (Öppen källkod inom offentlig sektor)
-
Hej,
Vi är en grupp studenter som ska skriva vårt examensarbete inom systemvetenskap och informatik vid Örebro Universitet. Vi blev tipsade om DIGG genom Linda Swirtun på Afori, och efter lite mailkontakt med Maria Dalhage här på DIGG kom jag till detta forum och skriva ett inlägg här.
Här är vårt ämnesområde och vår nuvarande frågeställning lite kortfattat.
Vår undersökning riktar in sig på hur upphandlare inom offentlig verksamhet, främst myndigheter, upplever risker kopplade till programvara med öppen källkod inom vissa projekt. Hur kommunikationen om vilken programvara som ska anskaffas ser ut, samt vilka risker man tar i beaktning kopplade till specifikt anskaffandet av öppen programvara.
Dialogen som vi förstått det består, utöver upphandlare, av IT-avdelningen och beställarverksamheten men också eventuella IT-partners.
Syftet är att skapa en sammansatt bild av hur risker med öppen programvara upplevs, hur attityden till olika risker som beskrivs i litteraturen faktiskt ser ut bland praktiserande beslutsfattare (upphandlare). Frågeställningen vi söker svar på är:
*Hur upplevs risker för programvara med öppen källkod hos yrkesverksamma upphandlare? (Kvalitativ)
Vilka risker och hur upplevs de i litteraturen?
Vilka risker och hur upplevs de hos yrkesverksamma
upphandlare?*Vi söker efter upphandlare som kan medverkar i en intervju (30-45 min) om risker kopplade till öppen programvara som ska vara grunden till en kvalitativ studie. Andra intressanta respondenter skulle vara de som är med i diskussionen kring beslutet om öppen programvara t.ex. IT-avdelning, IT-partners eller beställarverksamheten.
Hoppas det finns någon/några som finner detta ämne intressant och skulle vara villiga att medverka alternativt guida oss i rätt riktning.
Allt gott!
Isak Wirgén
-
@IsakWirgen Det går alldeles utmärkt att svara här i tråden eller maila mig på isak.wirgen@gmail.com om ni skulle ha möjlighet att delta eller om ni har tips på någon/några som skulle vara intressanta för oss att kontakta.
-
@IsakWirgen kul! Just examensarbete och uppsatsskrivning generellt har jag alltid tyckt varit väldigt roligt. Njut, för att få grotta ner sig så i ämnen är få förunnat i yrkeslivet sen.
Jag går tyvärr bort från er målgrupp då jag inte varit upphandlaren igenom hela processen enbart beställarstöd, skapat delar av underlaget och andra sidan att lämna anbud. Så ta nedan som stöd om ni vill, och bortse från det helt om ni kommit så pass långt att sådant stöd inte behövs.
Är det ett aktivt val att ni väljer en kvalitativ approach och inte kvantitativ?
@IsakWirgen sa i Examensarbete (Öppen källkod inom offentlig sektor):
, upplever risker kopplade till programvara med öppen källkod
Om frågeställningen inte är satt skulle jag fundera över hur riktande den blir med att använda risker och upplevelse så tätt kopplat. Om syftet med examensarbetet är som beskrivs " att skapa en sammansatt bild av hur risker med öppen programvara upplevs" tänker jag att om det ska ske kvalitativt så kan ni inte avgränsa frågeställningen till enbart risker i det utredanden och undersökande arbetet. (Säg till om detta är öppet så kan jag utveckla.)
I intervjuer: om vi frågar om upplevelsen av risker öppen källkod/data kommer ni få svar utefter det och om det är upplevelsen vi kvalitativt undrar om tänker jag att frågeställningen gentemot de som undersöks eller när man beskriver projektet bör vara öppen och inte riktad?
Exempel på spontana frågor inom området för att ni ska kunna göra en analys men som inte är riktade:
- Har du upphandlat programvara, data eller IT-konsulter som programmerat och/eller producerat/modulerat data?
- Vid upphandling inom offentlig verksamhet, har du kravställt eller upphandlat öppen källkod eller öppen data?
- Inför en upphandling av programvara som ska anskaffas, vilka instrument eller dialoger har du för att upphandlingen ska vara regelrätt och uppfylla verksamhetens behov?
- Finns det en standardiserad kravställning utifrån olika typer av programvara eller sätts behoven/kraven från fall till fall?
- Vilka fördelar respektive utmaningar har du upplevt kopplat till öppen källkod hos yrkesverksamma upphandlare?
en sammansatt bild av hur risker med öppen programvara upplevs,
Frågeställningen sen i själva rapporten/uppsatsen kan ju enbart ha plats för att analysera riskerna är ju det fine, men bör beskrivas i/runt metodavsnittet kanske. Ur ett forskningsperspektiv är det nog däremot uppskattat om ni i en bilaga eller publikt vid publicering kan tillhandahålla all forskningsdata (inklusive de positiva delarna). Med tanke på ert program kan ju själva tillhandahållandet av datan kunna vara en praktisk del av i annat fall ganska teoretiskt arbete (enkel anonymisering och upplysande om sådan anonymisering vid intervjuer men medgivande om behandling av informationen).
Vi söker efter upphandlare
Lite allmäna tankar om objekten om ni får problem att få till intervjuer:
Det är möjligt att ni enbart vill begränsa er till upphandlare men tänk på att själva inköps/upphandlingsprocessen ofta har flera parter både arbetsgrupper och samarbetspartners när man förbereder upphandlingen sedan de som genomför upphandlingen och samordnar den administrativt men också samordnar resurser som säkerställer att prövning och utvärdering sker utifrån de krav som uppställts och att tilldelningskriterierna formuleras och kommuniceras.
Är det enbart upphandlaren som är av intresse för er? Är direktupphandling undantaget? Det finns ju mycket arbete nu om vår nationella upphandlingsstrategi men som fått nytt liv när Upphandlingsmyndigheten tydliggjort de olika delarna satt fokus på hållbara och innovativa upphandlingar (senare var ju efter ny lagstiftning i år). Dessutom har Vinnova stöd för att upphandla myndigheter ska utveckla både upphandlingar och policyhanteringen. Kanske syftet och ev förarbete till innovativa upphandlingar eller de som implementerar detta har något hjälpsamt för er studie?
Ni skriver myndigheter men statligt ägda bolag har vi ju en del också samt kommuner och regioner, fundera på hur snävt ni vill ha målgruppen.
Kan de som granskar upphandlingen eller besvarar upphandlingar var intressant? Vilka risker ser de med att föreslå öppen data/källkod om det inte explicit uttrycks? Påverkar sådant krav eller skulle sådant krav om öppen källkod påverka deras inställning till att lämna anbud i upphandlingen?
examensarbete inom systemvetenskap och informatik
Som sagt om ni får/kan/vill göra ett praktiskt inslag vore det ju kul att ha ett inslag av öppen data där ni kan ha vissa bidrag men även använda öppna data för att påvisa användningsområdet. Varför jag föreslår det är för att jag förstår det som att ni i framtiden skulle kunna vara intresserade av sådant yrke och då kan ett praktiskt exempel hjälpa er efter studierna. Exempelvis kan ni se om det finns någon data i statistik om offentlig upphandling som kan vara användbar för er.
Upphandlingsmyndigheten genomförde uppföljning av effektmålen i enkätstudier 2016, 2018 och 2020. Kanske finns något intressant där? Eller ta del av indikatorerna så ni kan jobba vidare på dom?
Sist som ni säkert fått tips från fantastiska Maria Dalhage så har Nätverket NOSAD sammanställt en s.k. läslista bl.a. länkar till de som har Öppen källkod som strategi, Krav vid anskaffning av IT-system m.m. som jag verkligen skulle rekommendera om ni vill ha en uppsökande/grävande approach i undersökningen i tillägg till intervjuerna.
-
@IsakWirgen
Förutom lästipsen här: https://nosad.se/tips#krav-vid-anskaffning-av-IT-systemså rekommenderar jag att du tar del av följande inspelning:
https://nosad.se/workshops#affärsmodeller-och-leverantörsaspekter-av-open-source
Krävs det nya affärsmodeller för att privat och offentlig sektor ska kunna mötas i upphandlingar med öppen programvara?
Under denna workshop eftersträvar vi dialog med leverantörer och upphandlare för att hantera de osäkerheter och eventuella problem som vi upplever idag. Finns behov av nya affärsmodeller och hur ska de i så fall se ut?
-
@IsakWirgen lycka till och länka gärna till resultatet sedan i ett inlägg.
-
Hur kommunikationen om vilken programvara som ska anskaffas ser ut, samt vilka risker man tar i beaktning kopplade till specifikt anskaffandet av öppen programvara.
I 4.4.3. "Definiera informationssäkerhetskrav" i MSB:s vägledning Upphandla informationssäkert från 2018 så beskrivs att inlåsning till viss teknik, produkt eller leverantör ska undvikas, se nedan. Där är ju öppen källkod och abslout öppen data, ofta motsatsen och ett bra svar.
"Att identifiera vad er verksamhet behöver och vill ha är ett bra sätt att öppna upp för olika möjliga lösningar så att ni inte låser leveransen eller utförandet till en särskild teknik, arbetsmetod eller produkt utan möjliggör för leverantörerna att komma med alternativa lösningar som ni själva inte har identifierat."
-
@tove
Tack för ditt svar och alla lästips. Verkligen kul att skriva uppsats och grotta ned sig lite i ett ämne. Vi inriktade oss initialt på upphandlare eftersom vi var intresserade av diskussionen kring öppen källkod i själva anskaffningsprocessen. Men efter diskussion med vår handledare och folk som har varit med i upphandlingsprocesser kopplade till programvara eller data har vi breddat vårt urval till att inkludera mer roller i själva processen och inte endast söka upphandlare. Således söker vi alltså folk som haft någon roll i upphandling av IT-system inom offentlig sektor.Vi har främst riktat in oss på myndigheter och statliga bolag men självklart är regioner, kommuner och andra organisationer av intresse. Anledningen till det är mest att vi fått bättre respons från just myndigheter.
Sen precis som du skriver märkte vi att det har varit lite snävt att kolla endast på riskerna. Initialt var tanken att vi skulle ta upp risker som beskrivs i litteraturen och sedan undersöka om det stämde överens med hur det såg ut i verkligheten. Men det har ändrats till ett bredare perspektiv där även möjligheterna tas upp.Tusen tack för alla lästips och länkar, vi har tagit kontakt med just MSB också eftersom vi har förstått det som att man måste förhålla sig till vissa riktlinjer. Och tack för exempel på frågorna, det hjälpte oss mycket då vi skulle formulera våra frågor.
Om du har tid och skulle vilja ställa upp på en kortare intervju så skulle vi gärna planera in något med dig
-
@Maria_Dalhage
Stort tack för länkarna! -
@Dennis_Priskorn
Det ska vi absolut göra! -
@IsakWirgen det låter vettigt med bredare perspektiv samt bredare målgrupp för frågor.
Jag sitter lite tajt till närmsta dagarna, men kan se om jag kan komma loss torsdag eller fredag. Mailar dig.