Community på Sveriges dataportal
Hur du får tillgång till öppna data om laddstationer
-
@Dennis_Priskorn För laddstationer kommer du inte få det du önskar. Kommunerna är inte redo för det och de förstår inte frågan.
-
@Björn-Hagström sa i Hur du får tillgång till öppna data om laddstationer:
@Dennis_Priskorn För laddstationer kommer du inte få det du önskar. Kommunerna är inte redo för det och de förstår inte frågan.
Vem menar du här? Politikerna? De anställda på förvaltningarna? IT-avdelningarna? Den öppen data-ansvariga? (som ofta inte finns senast jag ringde runt lite f.ö.)
-
@Dennis_Priskorn De som ansvarar för att samla ihop denna data och skicka den vidare.
-
@Dennis_Priskorn sa i Hur du får tillgång till öppna data om laddstationer:
Kommunerna är inte redo för det och de förstår inte frågan
Jag är mer optimist än du. Jag tror visst de förstår frågan. Problemet är väl snarare att de inte får frågan formulerad på ett sätt som möter dem i deras vardag. Är ju tyvärr inte så många kommuner i det här forumet som skulle kunna resonera, så vi skulle kunna höra direkt från en källa.
-
@mistral @Dennis_Priskorn @IntegerOverflow1 @Jonas-Nordqvist @Björn-Hagström @Nina_Berlin @Maria_Dalhage @Martin-Söderlund
Hej, jag haffar er lite som en grupp eftersom ni alla gjort inlägg i denna trådJag undrar om någon av er känner till något/några exempel på lösningar där denna data används av en offentlig eller privat aktör i en digital tjänst. Kan ni i sådana ge mig en kort beskrivning och ge mig vägledning om vart jag kan hitta mer information?
Det är viktigt att kunna visa på sådana exempel för att öka vilja att dela och använda öppen data. Tack på förhand
-
@FredrikEriksson Jag har själv inget tips och är lika nyfiken som du Hoppas att någon av er andra har!
-
@johanlinaker forskar i frågan om dataekosystem. I exempelvis denna studie https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0164121221001850?via%3Dihub har många datakonsumenter tillfrågats om vilket värde det öppna datat tillför.
-
@FredrikEriksson Jag har dålig uppkoppling här på tåget men denna borde ge dig det du vill ha:
https://info.nobil.no/2-uncategorised/24-tjenester