Community på Sveriges dataportal
Pilot Mina byggärenden
-
Mina byggärenden ska bli en mer relevant, sömlös och proaktiv serviceupplevelse för de som ska bygga nytt, bygga om eller renovera. Tre aktörer krokar därför arm för att kunna realisera detta baserat på våra uppdrag och roller i samhällsbyggnadsprocessen
-
Värmdö kommun är pilotkommun för att utveckla producentärendetyper och kundhändelser inom området.
-
Skatteverket, i rollen som byggblocksansvarig, deltar i arbetet och bidra med strukturer och erfarenheter från sin egen hantering av kundhändelser.
-
Boverket är delaktiga i sin roll som sektorsmyndighet och som input till pågående regeringsuppdrag kring digitalisering av samhällsbyggnadsprocessen.
I skrivandets stund har kundhändelser för producentärendetyperna Ansöka om bygglov, Startbesked och Slutbesked analyserats. I arbetet har även hanterats kundhändelser för Tekniskt samråd, Platsbesök och Slutsamråd. I närtid påbörjar vi motsvarande analys för Marklov, Rivningslov Bygganmälan, Anmälan av eldstad med flera.
Parallellt med analysarbete pågår utveckling av arkitektur och användargränssnitt för visning av kundhändelser.Vår gemensamma ambition är att dela allt analysresultat, arkitektur och lösningar till alla intresserade kommuner eller offentliga aktörer.
Vår ambition är också att löpande, i detta forum, dela med oss av erfarenheter och kunskaper från arbetet.
För tips, frågor eller synpunkter kontakta uppdragledare kenneth.zetterberg@varmdo.se
-
-
En ERFARENHET från pilotarbetet
I hanteringen av byggärenden finns flera tillfälligheter där kommunen tar myndighetsbeslut. Vi i Värmdö kommun har en styrande princip att all myndighetsutövning ska kommuniceras via Digital post (byggblocket i ENA). Samtidigt skapar vi en informerande kundhändelse i Mina ärenden.
Det finns många andra aktiviteter i ett byggärenden som kunden också har stort intresse av. För dessa skapar vi informativa kundhändelser. Men för att inte "dränka" kundens digitala postlåda med olika typer av mindre viktiga meddelanden, så väljer vi att notifiera kunden om kundhändelser (servismeddelanden) via e-post eller SMS (beroende på hur kunden vill bli notifierad). Kunden kan när som helst logga in i Samlat Inloggat Läge (Mina sidor) och ta del av kundhändelser från hela kundresas.
-
@Kenneth-Zetterberg Spännande! När standard är satt för kundhändelser, vem äger och förvaltar då dessa? Var kommer dom att förvaras och vidareutvecklas?
-
@Jonas-Nordqvist Bra fråga! Standarden för den tekniska utformningen av kundhändelserna ägs av byggblocket Mina ärenden och förvaltas inom Ena. Den tekniska standarden för att tillgängliggöra kundhändelser bygger i sin tur på REST API-profilen som byggblocket API-hantering tagit fram. På sikt ska Mina ärendens standard närmare kopplas mot andra byggblock i takt med att de blir mer mogna - t.ex. auktorisation/identitet och hur man autentiserar och auktoriserar system och organisation.
Den specifika implementationen av ett producentärendeflöde och tillgängliggörandet av dessa, likt det Värmdö nu gör på samhällsbyggnadsomårdet, ägs av respektive producent (i detta fall Värmdö). Hur vi ska hantera och kunna återanvända det som tas fram av kommuner behöver växa fram i samarbete med de utvecklande kommunerna och SKR.
Inom Mina ärenden har vi sett behov av något vi kallar för kundhändelsetypskatalog där respektive producents producentärenden och tillhörande kundhändelsetyper finns publikt beskrivna (de ursprungliga tankarna bakom en sådan katalog finns beskrivet i byggblocksbeskrivningen kap. 2.2.2). Det är en del i att göra det enkelt för kommande kommuner att ta del av det arbete som gjorts, samtidigt som att det måste finnas frihet och flexibilitet för respektive kommun att själva ta fram de kundhändelsetyper utifrån de behov och förutsättningar som finns inom den kommunen.
@Kenneth-Zetterberg har du något du vill komplettera ovanstående svar med?
-
Som jag uppfattar det så finns det finns två olika delar i detta.
- Informationsspecifikationen som @johantjader beskriver i sitt svar
- standardiserade kundhändelser för olika producentärendetyper - order "standard" är nog lite starkt. kanske "rekommendation" är mer lämpligt
Vi i Värmdö kommun analyserar just nu byggärenden och listar producentärendetyper och skapar kundhändelsetyper. Vår ambition är att så fort som möjligt dela med oss av dessa kundhändelsetyper. Boverket har varit med i framtagningen så vi tror att dessa kundhändelser både ger bra service och återkoppling till kunden OCH följer kraven i Plan och bygglagen. Vi delar och rekommenderar andra kommuner att kopiera och använda dessa kundhändelsetyper.
Vår fortsatta ambition är att analysera och dela fler kundhändelsetyper för fler producentärendetyper. På detta sätt hoppas vi att vi får ett community där flera kommuner blir inspirerade och är med och bidrar till kundhändelsetyper som kan delas och återbrukas av många.
Passar också på att berätta av vi är i sluttagen att akapa en lösningsarkitektur för hur vi i kommunen ska etablera den faktiska förmågan Mina ärenden. Även här är vår ambition att dela allt som är delbart och av värde för andra.
Slutsats: För Mina ärenden delar vi tillsammans både informationsspecifikationer, "strukturdata" och arkitektur för att sänka trösklar för att kunna nyttja byggblocket.
-
@Kenneth-Zetterberg Om en annan kommun kommer på en bra kundhändelsetyp, ska inte den omhändertas eller hanteras av Mina ärenden på nåt sätt så att den kommer med i själva infrastrukturen?
-
Hej @Jonas-Nordqvist
De kundhändelsetyper som en kommun identifierar och definierar kommer inom Mina ärenden komma till uttryck i en kundhändelsetypskatalog som är publik för alla att ta del av. Sen är det fritt fram för en kommun att följa redan existerande kundhändelsetyper eller om man ser behov av att komplettera/skala bort vissa kundhändelsetyper.
-
Aha, det lät på @Kenneth-Zetterberg som om det var dom som delade och rekommenderade kundhändelsetyperna. Men i själva verket är det Mina ärenden som gör det genom den publika kundhändelsekatalogen?
Vi delar och rekommenderar andra kommuner att kopiera och använda dessa kundhändelsetyper
Så om en kommun kommer på en bra kundhändelsetyp så kan dom publicera den i katalogen som sedan alla andra kan nyttja?
-
@Jonas-Nordqvist Läser återigen det jag tidigare svarade och inser att det kanske låter som vi att landat den här frågan helt och hållet vilket vi inte har. Det är respektive producent som ansvarar för identifiera och definiera sina producentärenden och kundhändelsetyper. Kundhändelsetypskatalogen är ett sätt att aggregera och göra informationen om dessa strukturerade och publika när kundhändelserna finns tillgängliggjorda av en producent (d.v.s. när producenten har ett kundhändelse-API på plats)
Sen kanske (?) det är önskvärt om det finns en likartad utformning av den återkoppling man ger i olika producentärenden mellan producenter som hanterar samma typ av producentärenden - d.v.s. typiskt sett hos kommuner eftersom detta inte är aktuellt hos de producenter som är "ensamma om sitt uppdrag, t.ex. myndigheter. Om det är önskvärt att det finns en likartad utformning (likartad, INTE identiskt lika - vi tycker oss förstått att det måste finnas ett ganska stort utrymme för flexibilitet i hur man definierar sina producentärenden och tillhörande ärendeåterkoppling mellan kommunerna) hur delar en kommun med sig av det man gör så att andra kommuner kan ta tillvara av det arbete som görs och kommer göras på området?
Här kan man tänka sig massa olika lösningar där kundhändelsetypskatalogen inte är (hela) svaret på hur man drar nytta av det arbete som görs hos en kommun. Särskilt inte till en början då en kundhändelsetypskatalog inte kommer innehålla särskilt mycket information eftersom det finns inga eller få producenter hos kommunerna.
Det finns därför ett behov av att dela med sig av erfarenheter och definitioner i utvecklingsfasen, t.ex. genom forum/referensbibliotek eller liknande. Behovet av att dela med sig och samordna över kommungränserna är nog också större än just för definitioner av producentärenden och kundhändelsetyper då många andra frågor också aktualiseras när man närmar sig området. T.ex. hur skapar man förmågan att överhuvudtaget skapa kundhändelser? Hur gör man dessa tillgängliga och hur visar man på bästa sätt ärendeåterkoppling på mina sidor? Här kan man nog dra nytta av att hjälpa varandra då kommunerna till viss del sitter på liknande lösningar och har liknande förutsättningar.
Jag ser inte att det är Mina ärenden som löser alla kommunens behov av hur man ska samordna sig eller i alla avseenden förhålla sig till en nationell standard för ärendeåterkoppling, här finns ett arbete att göra och ett ansvar att ta som är mer kommunnära. Men i piloten med Värmdö så börjar vi med att de delar med sig av sitt arbete och sina erfarenheter här på communityt för att komma igång. Här ser vi gärna att man kommer med konstruktiva förslag kring hur det skulle gå att göra bättre.
Vi tror också mycket på att lösa problem i takt med att de uppstår och jag tror vi kommer förstå mer i takt med att fler kommuner börjar närma sig Mina ärenden. -
@johantjader min uppfattning är att syftet med Mina ärenden från början var att ge kunden en och endast en ingång till en livshändelse vars process var fragmenterad och ineffektiv för kunden. Tex gällande processer som var beroende av flera instanser och som skickade kunden till nästa instans istället för att själva putta vidare ärendet.
Nu är bygglovsprocessen enligt mig kanske inte just ett exempel på en sådan fragmenterad process men jag ser fram emot att ta del av de nyttor som byggblocket i Ena kommer att ge oavsett ursprungligt syfte och kalkylerad effekt.
Det är min ambition att locka fler till Mina ärenden. Och det är min förhoppning att det på sikt, av självklara anledningar, är många som nyttjar byggblocket.
Vi bör hitta dessa självklara anledningar tillsammans.
-
@Jonas-Nordqvist Det är som du skriver syftet med Mina ärenden. Sen hur vi kommer dit är nog inte givet då det finns lite av en hönan eller ägget-aspekt i det hela. Om det inte finns några producenter som tillgängliggör kundhändelser så finns litet incitament för konsumenter att bygga tjänster som mer utgår från att stödja en användare i en livsshände/kundsituation samtidigt som att värdet att för en producent kan te sig mindre när potentialen inte lika tydligt framgår i brist på konsumenttjänster som visar vägen.
Men jag känner igen detta från Mina meddelanden/digital post som hade lite samma utmaningar till en början med varför man skulle ha en digital brevlåda när man ändå inte får någon post samtidigt som avsändare såg liten nytta att hämta när det var fanns få mottagare av digital post.
Jag tror också en framgångsfaktor är att det blir lätt(are) att komma igång för en producent och här får vi vara lyhörda kring vilka tröskelsänkande åtgärder som går att genomföra. Även här finns nog en del lärdomar att hämta från t.ex. Mina meddelanden och hur bl.a. existerande printleverantörer gjorde det enkelt för kommuner och myndigheter att börja skicka digital post. Även SKR gjorde ett fint jobb i att ta ett grepp och sänka tröskeln för komma igång med digital post genom att ta fram bl.a. kravunderlag och vägledning för kommunerna. Här är värt att undersöka vilka motsvarande grepp som går att ta för Mina ärenden.
Passar på att säga att vi uppskattar engagemanget. Jag ska ge mig på att återkomma på ditt mail under morgondagen, tror att det kommer bli tydligare längs vägen och viktigt att håller igång dialogen samt får igång fler att engagera sig i Mina ärenden
-
@Kenneth-Zetterberg väldigt intressant PoC att följa. Bra att ni tog med Boverket. Har gjort liknande inom samma bransch på privata sidan. I offentlig sektor har jag inte jobbat med de processerna men stött på problemen ni diskuterar med försvårad samverkan när det är olika definitioner av kundhändelsetyper som egentligen är samma: mellan olika kommuner, arbetsförmedling och statlig myndighet.
Det vi kom fram till var att framtida funktion (efter PoC) bör vara möjlighet att slå ihop två kundhändelsetyper och att minst två nivåer av händelsetyper var önskvärda redan vid PoC t.ex. "centrala" och "kommunspecifika".
Vidare hade vi en ganska omogen målgrupp när det kom till processer och IT-kravställning så vi utökade scopet med fler kommuner bara för att väga upp och inte bygga en kommunspecifik lösning då den statliga myndigheten var beställare i detta fall. Vi fann det hjälpande att utgå ifrån Ineras process för Kommunal ärendehantering. För det var lättare för dem att ge feedback på en process utifrån hur de jobbar, än att beskriva sin egen rakt av.