Community på Sveriges dataportal
-
Vill ni fundera/prata om Länkade data så kan jag köra 20 minuter presentation via Zoom eller annat media... vi hamnade idag i en diskussion på en workshop om svenska eller engelska för att beskriva fält och svaret är länkade data, länkade data, länkade data, länkade data...
Amazon, Facebook , Google, Wikipedia har tagit steget... samma kille Tim Berners Lee som satte igång web:en har även beskrivit detta... och han vill nu att vi INTE skickar runt textsträngar utan skickar runt DATA som DATA
- enklare videos
- Tim Berners-Lee håller ett längre TED föredrag "The next WEB "
- även bra fundering över Öppen data på svenska av Anna Rosling om att publicera Öppen data och att publicera datan så den är användbar" dvs. länkade data
Jag nås på 070-5937579 och har dom senaste 6 åren gratis "jobbat" på Wikidata (user salgo60) och kopplat ihop massa kulturarvsinstitutioner...
Magnus Sälgö
0705937579
salgo60@msn.com
Linked inSkall man få en bra förståelse för detta kan man enkelt börja lägga till data till Wikidata
- finns massa video när andra skapar objekt - youtube
- på svenska håller Jan Ainali i online träffar där vi pratar fritt - ofta söndagar
- Telegram grupp Wikidata Sverige finns motsvarande för Lexemes, internationell grupp Wikibase....
- om nästa version av Wikidata Abstract Wikipedia - "Knowledge beyond the graph: Towards a multilingual Wikipedia"
-
@salgo60 bra exempel på Skillnaden på
-
text sträng Sverige
-
länkade data samma som "Sverige"
-
anger man Sverige samma som WD:Q34 -->
Hela iden är att kunna överföra begrepp på ett entydigt sätt från system A till B det heter semantisk Interoperabilitet.... ju mer internationellt Öppet Data blir desto viktigare blir detta och att leverera saker på ett språk som mottagaren behärskar....
Ett exempel på otydlighet jag ser är när polisen rapporterar brott med en text sträng "Stockholm" så vet vi inte om det är
-
-