Community på Sveriges dataportal
-
@Fredrik-Ferm bara detta att ha en termkatalog som är flerspråkig och som delas av flera tror jag är ett enormt lyft se blogpost
Min lekmanna tro är att det NOSAD jobbar med @Maria_Dalhage / @jonass där en del är Öppen programvara så bör en av grundstenarna vara att man skapar språkoberoende specar etc..... --> så att flera kan ta till sig specar/dokumentation etc... engelska duger långt men det finns mycket utanför detta språkområde och varför skall inte Sverige stödja dessa länder genom att ta fram bra mjukvara dom enklare kan använda
- en annan grundsten är persistenta identifierare... idag vandrade jag runt i Täby och fotade persistenta identifierare på dessa runstenar se GITHUB issue 12#issuecomment-1271321763
-
I Sverige hade Runstenarna persistenta identifierare 1750 se längre artikel jag skrev om det
-
Exempel hur snyggt det blir med Nobelprize.org och dagens fredspris... där hade vi extrem länkröta (jmf samma problem som DIGG/Statskontoret har idag) men genom att deras CTO/CIO tog tag i detta har idag alla prisvinnarna ett unikt id --> och vi har en bra länkmodell se Task T251055
@Dennis_Priskorn har säkert tankar om hur WIkidata implementerats men jag tycker att han som skapade WIkidata har lyckats med en enormt bra design och mycket "får man gratis" eftersom det är självklart att > 300 språk skall stödjas.... tittar vi på LIBRISXL = Kungliga Bibliotekets system tycker jag dom snurrat in sig i RDF och konstig design och har massa textsträngar ex. Strindberg så pekar dom på en bok med text istället för en publik identifierare fast boken finns i deras system....
-