Community på Sveriges dataportal
Delrapportering av uppdrag att främja delning och nyttiggörande av data
-
@Jonas-Nordqvist sa i Delrapportering av uppdrag att främja delning och nyttiggörande av data:
Men "öppen data" menar jag data i ett format som är öppet, maskinläsbart, och i förekommande fall, tillgängligt och sökbart, tillsammans med tillhörande metadata. Här finns det ingen skyldighet för det offentliga. Det är här det "främjande" inslaget finns.
Kolla på ordet FAIRDATA där försöker man vara tydlig med vilka krav som gäller på datat
-
@Nina_Berlin Tror jag har missat länken till "Delrapportering av uppdrag att främja delning och nyttiggörande av data". Har du den?
-
@jonass Ligger i trådstarten. Här kommer den igen, med URL:en utskriven i text den här gången:
Det ligger en pdf på sidan, det är delrapporten.
-
@Nina_Berlin Sorry och tack! Min webbläsare verkar krångla. Läser och återkommer.
-
@Nina_Berlin Skummade lite fort. Det jag primärt reagerar på är viljan att bygga ett datalager med anledningen att AI behöver det. Idag är tanken med dataportalen väldigt bra, att enbart samla ihop metadata om data som finns distribuerat. Då DIGG inte själva producerar data låter det väldigt vanskligt att bli ett datalager för ai och syntetisk data. Gissar att den frågan skulle behöva utredas noggrant innan det tar resurser från dagens dataportal. Tonen i forumet (vi människor pratar såklart om det som inte fungerar) gör att vi lätt glömmer det uppenbara, dataportalen har en väldigt bra arkitektur. Låt oss bevara den.
-
@Nina_Berlin Vill du ha input specifikt rörande Dataportalen eller generellt kring rapporten?
Jag reagerar direkt på det jag tycker är svepande påståenden, tänker på syntetiska data "Potentialen som denna teknik tillhandahåller är enorm". Jag menar inte att det inte är så, men ett sånt här påstående måste underbyggas med mycket mer än (vad jag förstår) en eller ett par Gartner-rapporter. Särskilt som en "bör-rekommendation", som kommer vara mycket kostsam för kommunerna, följer: "syfte att ta fram förslag på arkitektur och infrastruktur för att skapa en syntetiseringspipeline för den offentliga sektorn. ". Som sagt, jag ifrågasätter inte tekniken eller värdet av den, men en rapport måste innehålla tydliga belägg och referenser, enligt min mening. Vilket kanske finns och det bara är jag som inte hunnit läsa tillräckligt noggrant
Att skriva "Framtiden stavas syntetisk" är ett starkt påstående, som binder DIGG till ett specifikt område. Kanske det är rätt, har ingen aning. En Gartnerrapport säger mig dock inget.
-
@jonass Håller med om det. Frågan behöver utredas ordentligt och det får inte ta resurser från det vi gör med dagens dataportal.
Den frågan ligger på längre sikt.Själv jobbar jag mer hands-on på att få upp själva landningsytan samt integrera den och länka ihop den på ett bra sätt med andra ytor och plattformar, som t ex Utbildningsplattformen, GitHub/DIGGSweden, offentligkod.se etc.
@mistral , lägger till även dig i det här svaret.