Sveriges dataportal, DIGG - Myndigheten för digital förvaltning
Sök data Nyheter Om oss Community
  • Hem
  • Kategorier
  • Senaste
  • Taggar
  • Populära
  • Användare
  • Grupper
  • Sök
  • Ser ut som din anslutning till %1 gick förlorad, vänta medan vi försöker att återansluta.
  • Registrera
  • Logga in

DevOps (anteckningar)

Arbetssätt och organisation
    7
    37
    503
    RSS Feed
    Laddar fler inlägg
    • Äldst till nyaste
    • Nyaste till äldst
    • Flest röster
    Svara
    • Svara som ämne
    Logga in för att posta
    Det här ämnet har raderats. Endast användare med ämneshanterings-privilegier kan se det.
    • Nina_Berlin
      Nina_Berlin @davidlars Senaste redigerad av

@davidlars Skulle vilja trycka på gilla-tummen minst 2 ggr för detta! 🙂 @davidlars, skriv den i markdown. Gärna basic syntax. @jonass , @Maria_Dalhage , kan ni hjälpa @davidlars så han kan publicera det här på NOSAD så vi når det allihop?
      https://www.markdownguide.org/basic-syntax/

CSN

Maria_Dalhage Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 1 Post Tools Trigger
      • Maria_Dalhage
        Maria_Dalhage @Nina_Berlin Senaste redigerad av

@Nina_Berlin den är redan skriven i markdown 😉

Community Manager NOSAD - Network Open source and data

• Maria_Dalhage
          Maria_Dalhage @davidlars Senaste redigerad av

@davidlars klockren!
          Och jag håller med @Nina_Berlin att denna bör längas upp som Nosad lästips. Men jag gillar konceptet Playbook och kanske kan fler bidra till att komplettera med intressanta kapitel.

Vore skoj med kommentarer i forumet på denna guide.

Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
          • Maria_Dalhage
            Maria_Dalhage @Maria_Dalhage Senaste redigerad av Maria_Dalhage

@Maria_Dalhage kompletterar mitt svar till hela community: ni alla som har bra saker att dela. Gör precis som @davidlars och pinga nosad.se så lägger vi upp det läsbara där. Vi jobbar med att kurera det som vi lägger upp och skapar gärna en dialog om olika lästips i detta community. Vi kan hantera de mesta i formatväg.

davidlars Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
            • davidlars
              davidlars @Maria_Dalhage Senaste redigerad av

Jag gillar enthusiasmen! 🙂 Hjälper gärna till att publicera den på nosad, ge den ett "neutralt hem". Allt är som sagt i markdown redan https://github.com/devopsguiden/devopsguiden.

Jag är inte förtjust i byggsteget som krävs för mkdocs, men ni har väl redan automatik för stacket som körs på nosad.

Maria_Dalhage 2 svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
              • Maria_Dalhage

@davidlars NOSAD lästips är kurerade länkar och bilagor. Det viktigaste är att ha ett ställe som är en naturlig samlings-/visningsplats. På sikt vore det ju toppen med API:er av metodstöd, goda exempel, mallar o.s.v. men för att inte fastna i goda intentioner att ha den bästa av strukturer så laddar vi upp länkar och artefakter på nosad.se i ett första steg.

Nina_Berlin Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 2 Post Tools Trigger
                • Maria_Dalhage

@davidlars https://nosad.se/tips här ligger nu DevOpsGuiden. Följ redigeringsanvisningarna om du vill göra förändingar i texten om DevOpsGuiden eller maila mig på maria.dalhage@digg.se. Om det är ok gör tummen upp 🙂

Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 2 Post Tools Trigger
                  • Nina_Berlin
                    Nina_Berlin @Maria_Dalhage Senaste redigerad av

@Maria_Dalhage Precis, NOSAD i ett första steg 🙂 sedan kanske vi kommer vilja lyfta över vissa playbooks/guider till digitala arenan. Men jag tror ändå vi kommer vilja behålla en del guider på NOSAD.

CSN

• Maria_Dalhage

@Nina_Berlin Semantikdiskussion nu när vi närmar oss lansering av "Den Digitala Arenan"

Enligt min definition av den Digitala arenan så är NOSAD.se en del av den digitala arenan liksom Energimyndigheten.se, DIGG.se, SCB.se och andra organisationers webbsidor. Vi bygger tillsammans ett skyltfönster som leder tillbaka till organisationerna bakom resurserna. Vi kommer att behöva skruva på flera gånger på vår layout och design för att det ska bli så enkelt som möjligt att hitta det man letar efter och dela det som andra kan ha nytta av.

Dataportalen kommer alltså att uppdateras med andra viktiga artefakter utöver data för att nå datadriven utveckling och innovation såsom öppen källkod , metodstöd från olika organisationer samt bl.a. en AI-samlingsyta.
                      Community blir ett nav för alla dialoger kring data, API:er och digitala resurser som öppen källkod, begrepp och specifikationer och standarder.

Vi (Sverige/DIGG/Community) har ännu inte landat i alla frågor om tillit till innehåll och förvaltning av innehåll så vi provar oss fram. Nätverket NOSAD kan ha en lite mer experimenterande karaktär. Men samtidigt så speglar NOSAD bättre än någon annan organisation det decentraliserat styrda Sverige.

NOSAD är en DIGG-leverans, men också Arbetsförmedlingens och Internetstiftelsens leverans, utifrån Plattformar och därmed infrastruktur. Innehållsmässigt (content) så är NOSAD allas leverans och vi har än så länge 80 föredömliga organisationer som delat med sig av goda exempel och erfarenheter på NOSAD.se förutom alla 600+ personer som deltagit på våra digitala workshops. 🙂

davidlars Nina_Berlin 2 svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 2 Post Tools Trigger
                      • davidlars
                        davidlars @Maria_Dalhage Senaste redigerad av

@Maria_Dalhage
                        Har inte läst allt här än men tänkte be dig ändra i texten till David, inte Anders Berglund. 😉 Jag är visserligen också musikintresserad så det var en glad överraskning att se namnet. 😄

• Maria_Dalhage

@davidlars hahaha. Sorry. Min hjärna var inte med mig riktigt. I fix!

Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 1 Post Tools Trigger
                          • Nina_Berlin

@Maria_Dalhage Frågan om semantiken är viktig och samtidigt delikat i det här läget. För mig är den digitala arenan ett sätt att leva. Jag håller med om att den innehåller de sajter du hänvisar till och många fler än så. Den innehåller också digitala resurser såsom källkod, processorkraft på superdatorer, regler, rekommendationer, men också events, samarbeten, människors engagemang.
                            Det vi lanserar nu om ett par veckor går under arbetsnamnet "landningsytan för den digitala arenan" och kommer ha samma url som dagens dataportal.
                            Det jag menade när jag slarvigt sade "en del kanske vi vill flytta över till den digitala arenan" handlar mer om hur det är enklast att förvalta materialet, beroende på hur statiskt det är. Till en början kommer NOSAD-sajten erbjuda medborgarna bättre möjligheter att uppdatera, medan landningsytan kommer vara lite mer statisk. DIGG:s policy och riktlinjer för öppen källkod är mer statiska än landningsytan.
                            Alltså kommer landningsytan att länka till NOSAD för den som vill läsa @davidlars DevOps-guide, och länka till digg.se för den som vill läsa DIGG:s policy och riktlinjer för öppen källkod. Alltsammans är delar av den digitala arenan.

CSN

Maria_Dalhage Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 2 Post Tools Trigger
                            • Maria_Dalhage

@Nina_Berlin vet inte hur man love-bombar i forumet. (Du får ta fram en sådan funktion) - men sänder kärlek till Sveriges mest passionerade produktägare!

"För mig är den digitala arena ett sätt att leva". Underbart!

Nina_Berlin Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 2 Post Tools Trigger
                              • Nina_Berlin

@Maria_Dalhage ❤

CSN

davidlars Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
                                • davidlars
                                  davidlars @Nina_Berlin Senaste redigerad av

Vill bara säga att det är himla kul att få chansen att vara med i ett större sammanhang, att bidra till den digitala arenan, för ett så viktigt syfte. Fantastiskt! ❤ Ser fram emot att engagera mig och bidra mer!

Maria_Dalhage Nina_Berlin 2 svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 2 Post Tools Trigger
                                  • Maria_Dalhage

@davidlars ❤

• Nina_Berlin
                                      Nina_Berlin @davidlars Senaste redigerad av

@davidlars @Maria_Dalhage ❤ Härligt att ha er här båda två! 🙂 Har vi ett NOSAD-event på väg om DevOps? Om vi har det, när i så fall? Om vi inte har det, kan vi planera in det?

CSN

Maria_Dalhage Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
                                      • Maria_Dalhage

@Nina_Berlin Det ligger på mig att boka in till ett planeringsmöte. Såklark att vi ska ha en ws! eller hur @lfvjimisola och @davidlars ?

Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 2 Post Tools Trigger
                                        • P
                                          pellep99 @davidlars Senaste redigerad av

@davidlars
                                          58e1d9f2-a02a-4efe-be87-5bca3593b682-image.png
                                          Vi är inne på denna resa för fullt hos oss - bygger mikrotjänster i agila team enligt konstens alla regler (har lyxen av att ha flera av stans absolut vassaste Java-programmerare i mina team) och är precis på G att gå i produktion med K8S. Än så länge skulle jag säga att vi jobbar Dev(Ops) + traditionell Ops, men i takt med att vi går in i K8S-världen bör vi kunna gå mer mot "riktigt" DevOps. Det största hindret kommer nog (som vanligt) inte vara tekniskt utan handla mer om den kulturförändring som driftsorganisationen måste genomgå.
                                          Det enda som väl egentligen betyder något att mäta är väl nytta, allt annat säger ingenting om värdet i det som utvecklas, eller?!

• tove
                                            tove @davidlars Senaste redigerad av

@davidlars snyggt! Lästips om du inte sett är UK som har en ganska bra guide om säker utveckling som är oberoende av produkt/leverantör. De kallar det inte DevSecOps men eftersom de pratar om att säkra "development and deployment" samt hur man jobbar med "continous delivery", "infrastructure as code" och "continually testing" så är de väldigt nära även om det inte är samma stämpel.

De har även gjort ett forskningsprojekt om hur man motiverar utecklare att skriva säker kod och det resulterade i ett toolkit.

Utveckla hur vi utvecklar säker systemutveckling samhällseffektivt & innovativt

Maria_Dalhage davidlars 2 svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 2 Post Tools Trigger
                                            • Första inlägg
                                              Sista inlägg