Community på Sveriges dataportal
Statistikforum 2022 – statistik i en ny tid
-
Missa inte detta event som SCB arrangerar den 9 november:
Med en långvarig pandemi, hög inflation och ett krig i vårt närområde så lever vi onekligen i en ny tid. Statistik är ett viktigt verktyg för att kunna lära av historien och sia om framtiden.
Att hitta eller samla in relevanta data är en utmaning. En annan är att kunna producera statistik som håller måttet, men är snabbare och billigare. En tredje är att presentera och distribuera statistiken på sätt så att den når fler, både allmänhet och beslutsfattare.
Vi kommer under dagen presentera goda exempel och bjuda in till ett kreativt samtal om nya vägar till samverkan och erfarenhetsutbyte.
Välkommen att anmäla dig till årets viktigaste mötesplats för statistikproducerande myndigheter! Statistikforum är öppet för alla som arbetar professionellt med statistik. I första hand inom myndigheter och offentlig sektor.
I år möts vi både fysiskt och digitalt. Vill du vara aktiv och samverka med andra, då rekommenderar vi att du finns med på plats. För dig som vill ha ett större fokus på lyssnande, men fortfarande önskar interagera kan det passa bättre att delta på distans. Du väljer det som passar dig bäst.
Till anmälan: https://scb.se/vara-tjanster/kalendarium/statistikforum-2022---statistik-i-en-ny_tid/
Sista anmälningsdag: 1 november
-
@Maria_Dalhage kul det jag skulle vilja se är att SCB jobbar mer med länkade data. Kl 11:30 startar Nobelveckan med sin första pristagare där dom samtidigt med priset släpper denna data maskinläsbar med semantisk interoperabilitet med WIkidata
se https://github.com/salgo60/NOSAD-POC-Wikidata/issues/13
SCB har många intressanta "samma som" men skulle kunna bli bättre och tydligare
- vi saknar som med Riksdagen bra helpdesk med unika helpdesknummer
- saknar publika backlogs där vi kan följa vad dom gör eller inte gör
- en kunskapsgraf där deras semantiska data kan hämtas...
-
@Maria_Dalhage Tack för tipset! Nu ska jag inte vara den som är den, men...jag skulle önska att SCB, som samordnare av Sveriges officiella statistik och stor leverantör till dataportal.se, levererade: "Vi kommer under dagen presentera goda exempel och bjuda in till ett kreativt samtal om nya vägar till samverkan och erfarenhetsutbyte." kontinuerligt, på de plattformar där data delas och diskuteras (dataportal.se). Det känns ärligt talat lite "old-school" att samlas kring lägerelden en gång om året för att få ta del av visdom (och dessutom få betala för det!). Jag ser ingen från SCB i detta forum, för att ha ett kreativt samtal.
-
@mistral "en gång om året" vs. reagera på 6 minuter
Wikidata reagerade på 4 timmar då SCB ville ha in sina länkar på alla svenska Wikipedia kommunsidor efter 4 timmar fanns det på alla svenska Wikipedia sidor om kommuner se T266863 när jag ville ha ett möte med dom se T266870 blir det tyst...
- inser att alla foliehattar inte skall få SCB att stå i givakt men gissar att det inte går snabbare när myndighet A skall prata med myndighet B
- att Rättsinformationssystemet efter 15 år läggs ned borde vara en wake up call i vilken organisation som helst och gissar jag beror på seghet att kommunicera...
- samma "räddsla visionslöshet" med Riksdagen att dom inte ska ha 5-stardata --> 5 stardata innebär att du måste peka på andra saker utanför din SILOS
Huston Huston vi har ett kommunikations problem
LinkedDataNeedsLinkedPeople
- inser att alla foliehattar inte skall få SCB att stå i givakt men gissar att det inte går snabbare när myndighet A skall prata med myndighet B