Community på Sveriges dataportal
Anteckningar efter möte med Magnus kring framgångsrecept för öppna data
-
Jag och Magnus har nu pratats vid och vi kom fram till och pratade om följande:
Kommuner är intresserade av att publicera data och gör det idag. Det görs dock mest på deras hemsidor och på deras webkartor. Vi vill att data publiceras som öppna data på ”öppna-data-vis”
Kommuner kommer att publicera öppna data med hjälp av öppna-dataplattformar såsom Entryscape, Civity SIP, Opendatasoft eller kanske mha Sokigo eller Esri:s lösningar. Detta kan man ha åsikter om, men om man vill ha data från kommunerna är det via sådana plattformar som datan kan hämtas.
För att en kommun för över huvud taget ska publicera data likadant som andra kommuner gör (vilket vi vill) behövs en dataspecifikation. En dataspecifikation bör följa samma standard för hur den är uppbyggd. Idag finns det en ”standard” i och med framtagandet av https://www.dataportal.se/sv/specifications/badplatser/1.0#ref=?p=1&q=badplatser&s=2&t=20&f=&rt=spec_standard%24spec_profile&c=false
Framtida dataspecifikationer bör följa denna standard för hur en dataspecifikation ska se ut. Enligt uppgift är ovan standard även standard i ett antal EU-länder. Att se hur framgångsrika EU-länder gör sina specifikationer bör vara kutym. En dataspecifikation i Sverige ska vara på svenska.
Man kan ha åsikter om en specifikation och känna att den behöver uppdateras eller kompletteras. Då är det helt nödvändigt att vända sig till någon som förvaltar specifikationen. Det är också bra om någon eller några är utpekade ägare av en specifikation. I många fall finns det åsikter om vem eller vilka som borde vara ägare och förvaltare, men att vänta på att den som borde göra något, gör något, kommer att ta oerhört lång tid.
Därför kan det vara helt ok att intresserade personer tar på sig ett ägarskap eller förvaltarskap. Det är alltså i princip frivilligt (och kanske väldigt kul och spännande) att ta på sig denna roll. Men det innebär dock att man inte enbart tar denna roll för att skapa en specifikation för just sina egna behov. En dataspecifikation inom ett visst område kan ha flera intressenter med olika behov och det är förvaltarens och ägarens roll att även lyssna på dessa.
Till (eller i) en dataspecifikation hör att beskriva vilka termer och begrepp som ska användas och hur information ska vara uppställd. Det finns ett otal olika standarder att välja bland, men även bör man ha EU i åtanke och så långt som möjligt se vilka standarder andra EU-länder använder. Till detta hör att DCAT-AP är given som standard i den mån det är applicerbart.
Slutligen vill jag poängtera att det är i arbetet med att ta fram dataspecifikationer som vi lär oss lyssna på varandras behov av data som konsumenter och på producenternas behov (kommunernas i mitt fall) av att publicera data. Vi kommer också få reda på en massa om vilka mängder av data som finns att publicera som vi inte känner till.
Vi tror att denna communityn har förutsättningar att skapa dataspecifikationer samt även förvalta/äga specifikationer till nytta både för dataproducenter och datakonsumenter. Självklart i samverkan med DIGG, Dataverkstaden, Lantmäteriet och andra parter.
-
@Jonas-Nordqvist min GITHUB kommentar med pekare vidare...
-
@Jonas-Nordqvist sa i Anteckningar efter möte med Magnus kring framgångsrecept för öppna data:
Vi tror att denna communityn har förutsättningar att skapa dataspecifikationer samt även förvalta/äga specifikationer till nytta både för dataproducenter och datakonsumenter. Självklart i samverkan med DIGG, Dataverkstaden, Lantmäteriet och andra parter.
Låter ju som ett genombrott i svensk digitalisering om vi kan börja samskapa på det sättet i communityn.
-
här har ni hur snabbt AllTrails agerar med unikt helpdesknummer etc... se salgo60/StorsthlmWIkidata/issues/6 --> att vi kan koppla Vandringslederna till användarnas egna rapporter på denna plattform.....
Alla ut och vandra NU
cc: @Dennis_Priskorn
Dennis när kommer
- paddlingsleder in i Wikidata
- Nordkalottleden / Jojoleden / Roslagsleden / Gränsleden
- MTB TransAlp www.alltrails.com/explore/recording/mtb-alp-2012
- Gå på skidtur i Jämtland
-
@Jonas-Nordqvist @Magnus-Sälgö Väldigt bra, en viktig sak som man inte får glömma bort är att kommunerna ska ha en rimlig möjlighet att följa specifikationen. Vi kan inte bara fokusera på vad användaren av data vill få ut. Om kommunerna känner att specifikationen är omöjlig att följa så kanske den får motsatt effekt och man ger upp helt enkelt.
-
@Jonas-Nordqvist @Magnus-Sälgö Fantastiskt bra! Tack! Hur kan det här communityt stödja det här arbetet på bästa sätt?
-
@Jonas-Nordqvist @Magnus-Sälgö Jag har tagit med mig den här frågan hem och ser hur vi kan göra. Återkommer här när vi bollat lite internt.
-
@Nina_Berlin @Jonas-Nordqvist jag tar gärna en till session och visar hur Wikidata fungerar...
Som jag antyder på Issues 3 så känns det som dagens verkstad inte levererar.... och jag ser ingen analys varför.... gissar att dessa ppt inte är gratis att producera....
- som jag sa till data.europe.vid 54:20 min så tror jag inte som Jonas att man skall fortsätta som idag utan man måste göra som Google gör i videon jobba med en kunskapsgraf modell Wikidata...
-
@Jonas-Nordqvist Stämmer väl överens med det vi kom fram till inom NSÖD-projektet också. Det jag saknar är hur vi ska få kommuner att publicera data enligt spec, det är en stor puck.
Sedan undrar jag lite hur ni resonerade kring att specar ska vara på svenska? Det gör det svårare för andra länder att bygga vidare på det vi gör.
-
re svenska: @Björn-Hagström resonemanget är att det skall vara enkelt för folk i kommunerna gärna på "enkel svenska"
- tycker man skall höja kompetensen och jobba med kunskapsgrafer och en spec som @Dennis_Priskorn skapa i veckan för vandringsleder skall räcka se EntitySchema:E375
den diskussion som förhoppningsvis kommer när ni blir mer digitalt mogna och funderar över linked data, DOI och persistenta identifierare kommer att kräva mer av personalen
-
@Magnus-Sälgö DÅ förstår jag. Jag tror att spelarna kommer tolkas av tekniker som bygger in stöd för att sälja dem i olika verksamhetssystem eller trasnformerar befintlig data till att delas enligt specen. Då är det inte lika viktigt med svenska och jag förespråkar engelska så andra länder kan insprireras av det och kanske ta det vidare till nya nivåer.
-
@Björn-Hagström eller det du vill är att kunna validera större mängder av data och då skall man inte ha pdf specar utan kanske något som @Dennis_Priskorn kokade ihop med ShEx