Community på Sveriges dataportal
Dataverkstadens lägesrapport för september
-
Efter en varm och välförtjänt semester, har vi nu börjat få upp farten igen i dataverkstaden. I denna lägesrapport ger vi en kortfattat redovisning av vad vi genomfört hittills och vad som planeras att genomföras inom den närmaste tiden:
https://www.vgregion.se/ov/dataverkstad/aktuellt-lista-notissidor/lagesrapport-for-den-nationella-dataverkstaden/ -
@FredrikEriksson Tack för informationen! Men jag skulle behöva hjälp, jag hittar inte:
- Enkäten om datamängder ni planerar skicka ut (skulle vilja se hur den är utformad)?
- Mötesprotokoll
- Information om beslut om storregional samverkan som fattats. Vad har beslutats, konkret?
- Strategi kring t.ex. öppna data vs digitala detaljplaner (ang. samverkan med Lantmäteriet)
- Skulle vilja se vilka förslag som inkommit till projektet, för de är väl öppna?
Överhuvudtaget hittar jag inte ett spår av dokumentation kring pågående arbete (förutom att saker pågår), vilket jag förväntar mig ska finnas i ett offentligt finansierat projekt.
Men det kanske bara är jag som inte hittar på webbplatsen? Finns en publik projektyta? För det kan väl inte vara så att diskussionerna förs i slutna rum, mellan projekt och region/kommun?
-
@FredrikEriksson Bra initiativ! Tack!
-
@FredrikEriksson Det är jättebra att det går framåt och händer något - men har jag förstått dig rätt att det enbart är kommuner och regioner som ska svara på enkäten som jag inte hittar någonstans?
Vill ni inte ha feedback och synpunkter från de i communityt?
-
@IntegerOverflow1 Bra fråga! Om jag förstått LinkedInsidan rätt så har enkäten mejlats ut till ett antal personer i kommuner och regioner, lätt att tänka sig att enkäten landar helt olika i olika organisationer. Och då kan vi ju ställa frågan "Särskilt viktiga" - för vem? Kommundirektören? GIS-handläggaren som får enkäten på sitt bord? Krävs att ett visst antal fyller i för att en datamängd ska bli prioriterad? Dataverkstan skriver om "tidigare studier", men jag hittar inte länk/referens till dessa studier?
-
@FredrikEriksson
Tack för det.Det här har du säkert besvarat tidigare men var hittar jag projektplanen?
-
@PerAnd Planen framgår väl rätt tydligt av https://www.vgregion.se/ov/dataverkstad/om-dataverkstad/. Eller är det nåt specifikt du är ute efter?
Där kan även @mistral mfl tips på viktiga datamängder och motivera varför. Det antar jag är mycket välkommet.
-
Tack för länk. Det är jag som är lite dåligt inläst.
En fundering man ändå får, är hur berörda kommuner och regioner rent tekniskt sett kommer att realisera åtkomst till sina datamängder och samtidigt upprätthålla exempelvis säkerhet, tillgänglighetsnivåer, både på tjänst och de interna system som eventuellt innehåller datamängderna.
Det kanske redan finns sådana rekommendationer? Eller är det något som ni i Dataverkstaden kommer att ta fram rekommendationer till?
-
@PerAnd Tekniskt sett lutar det åt att göra som de kommuner och regioner i dag gör när det publicerar öppna data. Dvs använda några av de produkter för ändamålet som finns från ett fåtal leverantörer i Sverige.
Vad gäller SLA så är det en intressant fråga. Det skulle egentligen behöva vara någon sorts SLA för att publicera på dataportal.se kan tyckas, men det lär bli så att respektive publicist ansvarar för att ge information om tillgänglighet och kvalitet. Inget för Dataverkstaden.
Huvudnumret är att få fler att publicera mer. Sen kan man grotta i kvalitet och tillgänglighet.
-
Om jag tolkar Dataverkstadens excel-blad rätt så handlar det om ca 70-80 datamängder som man nu skickat ut till kommuner och regioner för att få en prioriterings-bedömning, där en stor del av datat väl finns i interna verksamhetssystem(?). Och jag är lite nyfiken på hur våra kommuner och regioner kommer att lösa själva informationshanteringen, om de produkter som används kommer att hämta data direkt ur verksamhetssystemen, i realtid, om det implenteras ett datalager eller om man löser det på något annat sätt.
Det är ju inte så många år sedan som varenda verksamhetssystem i offentlig sektor lanserade en egen modul för e-tjänster, med egen inloggning, egen kontohantering osv. per system, och jag funderar på om vi nu kommer att lösa publiceringen av data med ett liknande angreppssätt.
Det är väl egentligen en arkitekturfråga och jag är som sagt för dåligt inläst/insatt för att ha mer än en fundering.
-
@PerAnd Min bedömning är kommunerna kommer beställa datauttag, i syfte att publicera inom ramen för Dataverkstan, från sina IT-leverantörer. Ett rakt datauttag, säg exempelvis skolor, kan kosta 25 000 kr, från de stora drakarna. Men nu kommer det inte räcka med "raka" datauttag, data ska transformeras till önskad "specifikation". Antingen avsätter kommunerna nån stackare som får sitta o slita med Excelfiler eller så köper de detta som konsulttjänster à 1000 kr+/timmen. Tänk då det multiplicerat med antal datamängder och kommuner...
Att bygga om IT-verksamhetssystem till att direkt leverera enl. Dataverkstans "specar" finns inte på kartan och tur är väl det, kostnaderna skulle bli enorma.
Vissa datamängder är väldigt rörliga och det kommer inte gå en vecka innan de data som levererats/publicerats i Dataverkstans regi är "gamla" och därmed oanvändbara. Så har det fungerat tidigare, i ÖDIS och NSÖD.
-
Sundvalls kommun formulerar problemet väl: "Systemen saknar normalt helt integrationsmöjlighet via t ex API, vilket gör att data inte går att komma åt eller utbyta mellan processer eller IT-system. Vilket skapar en inlåsningseffekt.".
Därför återstår, i många fall, kanske de flesta, manuella datauttag av IT-systemleverantörerna.
-
@mistral @PerAnd Det är helt riktigt att många gånger har kommunerna inte bra API till verksamhetssystemens databaser. Emellertid har detta ej ännu varit anledningen till brister i kvalitet eller avsaknad av data från kommunerna som jag upptäckt. Anledningar finns någon annan stans.
De flesta datamängder som varit på tapeten rör geografisk information på ett eller annat sätt. Här har kommunerna inte samma begränsningar när det kommer till att hämta och bearbeta data. Tvärtom.
Ni belyser ett problem som är välkänt och hyfsat väl omhändertaget både vad gäller rekommendationer (DIGG håller bland annat på med en rekommendation kring upphandling) och enligt min erfarenhet hos kommunernas IT-verksamheter. Dataverkstaden har och NSÖD hade detta på tapeten och har sett vägar att tillsammans med leverantörer och kommuner göra det enklare att hämta data. ÖDIS hann inte grotta i denna problematiken, men det var ingen inlåsningseffekt som drabbade ÖDIS. Det var, som sagt, andra utmaningar.
-
Det låter betryggande, att våra kommunala IT-verksamheter redan har omhändertaget denna frågeställning.
Vet du om det finns det någon kommun som dokumenterat/publicerat en övergripande struktur/arkitektur, säg en "målbild", "blueprint" eller motsvarande för hur kommunen kommer att tillgängliggöra data, i en framtid, när vi kommit upp i omfattning och fler interna system är involverade?
Eller, det här kanske inte ens är rätt forum att lyfta den här typen av frågeställningar?
-
@PerAnd Jag hade hört av mig till Södertälje kommuns ansvarige för öppna data. Eller Helsingborg. De är dom som jag, vid en snabb fundering, kan komma på har nån sorts plan att dela med sig av.
Det här känns som helt rätt forum att lyfta dessa frågeställningar. Om bara fler berörda hängde här...
-
Ja, enligt Dataverkstans hemsida finns det ju massor av personer som kunde hänga här. Jag ser ingen av dem. Det finns projektpartners (bl.a. DIGG @Kristine_ ), det finns "nationella arbetsgrupper", forskare och projektledare (@FredrikEriksson ). Så det är gott om bemanning (t.o.m. ett forskningsinstitut!). Detta forum borde vibrera av deras tankar och diskussioner! Men nej, helt tyst. Ditt namn eller organisation nämns dock inte, inte heller i "nationella arbetsgruppen", men jag tolkar dig ändå som att du ingår där?
Det jag menar är att det är högst oklart om något överhuvudtaget som skrivs i detta forum förs till Dataverkstan. Det kanske det gör, men någon diskussion förs i alla fall inte med communityn (förutom några inhopp då och då).
-
@mistral Storsthlm ämnar att i närtid tillsammans med Region Stockholm vara med i Dataverkstaden. Det finns dock enbart ett fåtal personer inom det offentliga som håller på med öppna data. Och vi i denna "ankdamm" känner varandra hyfsat väl och håller oss ajour med vad som händer i landet.
Detta forum har inte som syfte att vara en kanal in till Dataverkstaden. Men jag har en känsla av att det som skrivs här ändå läses och tas med i framtida diskussioner. Jag, i vilket fall, är synnerligen intresserad av vissa frågeställningar och förslag till datamängder här. Min topplista just nu är 'vandringsleder' och 'anslagstavlor'.
-
@Jonas-Nordqvist Tack, då förstår jag din och Storsthlms (kommande) roll, tror jag. Men tycker fortfarande det är märkligt tyst från ett projekt som har så "tung" laguppställning, med "forskningsinstitut" och DIGG som projektpartner. I den nationella arbetsgruppen finns, vad jag kan se två (2) kommuner representerade. De antas alltså representera alla 290. Det är två, tre konsulter med i gruppen, alltså lika många kom kommunrepresentanter. Det är något väldigt skevt i upplägget. Men, som du säger, detta forum är ingen kanal in till projektet.
Jag håller inte med om att det är "ett fåtal personer" inom det offentliga som håller på med öppna data. Tvärtom, väldigt många gör det - fast de vet inte om det, ingen har satt etiketten "öppna data" på dem. Den här idén att öppna data är ett eget skrå är en villfarelse som ett gäng konsulter instiftat och hejar på. Varenda webbredaktör och kommunikatör i kommunerna jobbar med öppna data, allt på kommunernas webbplatser kan ses som data (oavsett om vi är nöjda med format, struktur osv eller inte).
-
En före detta användarereplied to En före detta användare on Senaste redigerad av En före detta användare
@mistral sa i Dataverkstadens lägesrapport för september:
Varenda webbredaktör och kommunikatör i kommunerna jobbar med öppna data, allt på kommunernas webbplatser kan ses som data (oavsett om vi är nöjda med format, struktur osv eller inte).
Japp även varenda sida på DIGGs web borde kunna speglas i det öppna data som DIGG publicerar....
- APIFirst
- RawData Now - "do a beautiful webpage but FIRST give...us raw data now....:"
Wikipedias design med Wikidata under varje sida är pedagogiskt bra...
-
En före detta användarereplied to En före detta användare on Senaste redigerad av En före detta användare
@Magnus-Sälgö Genom att vidga synen på öppna data kan vi öka samverkan för interoperabilitet . Är själv tveksam till rubriken "öppna data-expert" och formuleringar som "Tillgång till expertis inom öppna och delade data från den nationella expertgruppen", särskilt som "expertgruppen" inte är särskilt kommunikativ.
@Kristine_ - du får väldigt gärna presentera styrgruppens arbete och vision här i detta forum (DIGG är ju projektpartner). Det skulle vara intressant att höra myndighetens syn på diskussionerna om datamängder och specifikationer, utifrån rollen som "projektpartner".