Community på Sveriges dataportal
Svenska vandringsleder
-
@Magnus-Sälgö det vi vill är ju självklart att fler ska få tillgång till och kunna nyttja data Jag vet att du har nämnt bilder förut, men just bilder är man väldigt försiktig med att lägga ut. Endast om vi själva har tagit bilderna och äger alla rättigheter och de inte är en bild på något vi inte får visa så kan vi dela det som öppna data. T.ex. har vi lagt ut flygfoton över Umeå som öppna data.
När vi lade ut datamängden med konstverk så lobbade jag själv starkt för att vi skulle till varje konstverk även lägga till en bild på konstverket, jag ansåg att det skulle ge ett stort mervärde. Men, informationsägaren (som visste bättre än jag gjorde) informerade mig om att vi inte kunde göra dettta eftersom vi då skulle bli tvungna att betala "stim-pengar" för varje gång någon kikade på bilden. Detta kände inte jag till, men kan då förstå att man väljer att avstå. Visst, vi hade kunna lägga ut en bild på platsen där konstverket fanns och av en "slump" hade man kunnat se konstverket också...men de kommunala ska inte tassa omkring i en gråzon, vi är inte speciellt förtroendeingivande då.
Personligen ser jag verkligen wikipedia och wikidata som en stor resurs. Men som kommunalanställd kan jag inte se/motivera att jag lägger arbetstid på den "synkningen". Men jag ska ta diskussionen om wikidata vidare inom organisation så ser vi vad som händer. -
@Dennis_Priskorn Tackar, ska se vad vi kan göra.
När det gäller bilder flaggar jag direkt att det kan bli knepigt, vi delar endast bilder som öppna data om vi vet att vi som myndighet äger alla rättigheter kring den (är ibland knepigt att använda bilder även inom organisationen pga rättigheter)
Förstår jag rätt när det gäller "information om vem som ansvarar för underhållet" - om det är Umeå kommun så ska det i detta fält stå "Q507709"?
Kommer säkert fler frågor under resans gång - men då vet jag var jag ska frågaGlömde nästan att svara på din fråga - Vi använder Opendatasoft .
-
@Dennis_Priskorn Tack och bock
-
@Dennis_Priskorn Kom på en fråga nu direkt. Du säger att start/slutpunkt saknas (och önskar dessa som QID) - men exakt vad är en användare ute efter? Den geografiska positionen? För den borde vi rimligtvis ha tänker jag (men kan ha fel).
Eller är det något annat du tänker på när det gäller start/slutpunkt? -
@mistral sa i Svenska vandringsleder:
@Dennis_Priskorn Heja dig och @Maria-Söderlind Det här ser lovande ut, äntligen en drivkraft åt rätt håll i öppna data.
Ett par korta kommentarer, på vägen, bara:
- Alla kommuner använder vettiga koordinatsystem, för kommunaltekniska tillämpningar och interna GIS-verktyg så används lokala implementationer av det svenska nationella referenssystemet SWEREF 99TM. Till saken hör att "inte en käft" utanför GIS-världen kan använda dessa koordinater direkt. Det gör dock inte systemet mindre vettigt, från ett kommunalt perspektiv. För att koordinater ska vara användbara utanför kommunens "GIS-låda" så är det som bekant WGS84 som gäller, då i decimala grader (long, lat). Ytterligare en aspekt (viktig sån) är att MSB rekommenderar det nationella referenssystemet för blåljus-/krisverksamhet. Hur som helst, någon måste transformera koordinater från SWEREF 99 x till WGS84. Det här klarar alla GIS-verktyg och går fint i alla programmeringsspråk också. Vill bara säga det, alla system är vettiga, bara för olika ändamål
Ut datakonsumentperspektiv är SWEREF i datamängder nästintill värdelöst. Det signalerar även en bristande förståelse hos myndigheten för världen utan för deras egen låda. ️
Jag vill ha datan serverat på ett silverfat med färdiga munsbiter och backloggar där jag enkelt som hos jobtech kan öppna en issue om nått inte är som jag önskar.
Det finns idag från huddinge kommun vandringsleder utgett i WFS med SWEREF som koordinatsystem i dataportalen. Jag rör dem inte. Då gör andra det nog heller om de kan fokusera på andra som utger geojson och som är responsiva och lyssnar. ️
Min gissning är att datamängden som gömmer sig i den WFS ändå inte innehåller vad jag vill ha.- I Lantmäteriets digitala kartor är företeelser, t.ex. vägar, vattendrag osv. digitaliserade som kartografiska objekt, inte som informationsobjekt . De har alltså inte id:n så som du tänker dig. Det kan verka tokigt, men har att göra med produktionsprocessen/digitaliseringen av kartor; det handlar om papper -> digitalt papper. Dessutom är de ofta placerade utifrån kartografiska krav, ska se snyggt ut i vissa kartskalor och kan alltså ligga "fel".
Mm. Gammalt tänk om du frågar mig. Så vem i Sverige ser till att när polisen pratar om ett område i sina rapporter så vet alla entydigt vad som menas? Den precisa geografiska spännvidden alltså.
Vem definierar och utger en geoshape på alla landets polisdistrikt? Vem ser till att jag enkelt kan söka fram utifrån koordinater vilket polisdistrikt en given plats ligger i? Säg om jag vill göra en analys av polisens effektivitet inom olika distrikt i Stockholm t.ex. Hur gör jag det idag om vi antar att jag har koordinater för alla brott, datumstämpel och true/false på om de blev uppklarade? Hur hittar jag enkelt lokalnumret till rätt polisdistrikt via en API eller datamängd så jag kan hänvisa användaren direkt?
Vem ser till att alla platser som används i säg Härnösands turismdata kan entydigt anges med en identifierare, t.ex. ”Smitingen”. Vad är det? Menas naturreservatet ”Smitingen-Härnö klubb” eller något annat? Var är det definierat? Ska Härnösands kommun göra en graf/databas själva med identifierare för alla platser inom kommunen och länka till den i sina framtida öppna datamängder?
Varför har inte Lantmäteriet koll på alla platser i Sverige med datum för första gången de namngavs, koordinater i både SWEREF och WGS 84 och unik identifierare? Kanske även länk till personen de namngavs efter? Kanske har stället flera namn på olika samiska språk. Var hittar jag dem från Lantmäteriet? Bryr de sig bara om svenska och upptar bara försvenskade namn på sina kartor och i sina datorsystem? Hur påverkar det användarna i Sapmi? Turisterna i Sapmi?
Nu har vi frivilliga på Wikidata som importerar i princip all värdefull myndighetsdata och vi saknar fortfarande en massa viktiga platser och namn för de går inte att hitta i några datamängder.
Låt mig ta ett annat exempel. Var ligger ”Haga”? I Härnösand alltså. Hjälp mig hitta en koordinat för den del av staden i enbart offentliga data -
@Dennis_Priskorn Jag kollade upp Smitingen hos Naturvårdsverket. Där finns inga geoshape att hämta enkelt. Jag måste fritextsöka i deras datamängd på annat ställe om jag vill ha området. Smitingen utvidgades förre året. Var hittar jag gamla geoshapen så jag kan jämföra med den nya?
Var hittar jag länk till Lantmäteriet så jag kan orientera mig om säg vilka platser och berg som vi känner till inom området? Finns det inte? Aha. Så Lantmäteriet har gjort fina vektoriserade papperskartor med hög precision men de klarar inte av att dela datan/en given plats på ett sätt som gå att länka så andra myndigheter kan hänvisa till ett område som Lantmäteriet känner till? Är vi nöjda med det? Då är Lantmäteriet ju värdelös för en datakonsument om jag vill ha platser och inte svenska vektorkartor eller höjddata.
Om vi drar det till sin spets: Ska vi sluta namnge platser och bara använda koordinater i SWEREF så alla kan kolla upp i ”min karta” (på svenska) vad jag pratar om? Det vore ett intressant experiment.Vad gör jag om jag pratar med en koreansk turist och vill visa en karta över Västernorrland med alla namn på koreanska? Hur gör jag det mha Lantmäteriet? Mission impossible?
På Wikidata finns 헤르뇌산드 som betyder Härnösand på koreanska. Sundsvall heter 순스발 (https://www.wikidata.org/wiki/Q26476). Det är fullt möjligt att mha kopplingen mellan OSM och Wikidata att skapa en karta över Västernorrland med koreanska namn på alla platser så länge de är inlagda i Wikidata på objekten och koppling mellan WD och OSM finns för POIn.
Möjliggör Lantmäteriet något liknande för att stärka turismen i Sverige? Om inte, varför inte? Hur svårt kan det vara? Jag säger inte att Lantmäteriet ska lita på Wikidata eller ens koppla till den. De kan göra en egen värdefull graf i wikibase.cloud imorrn om de bara vill som vi frivilliga sen kan samköra med Wikidata. Se verktyget för effektiv samkörning här som exempel https://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM__Wikidata_matcher Något liknande kan enkelt skapas när Lantmäteriet börjar dela data.
Jag begriper faktiskt inte varför inte flera svenska myndigheter eller medborgare efterfrågar bra platsinformation från sin expertmyndighet. De ligger efter på vartenda område utom laserskanning verkar det som ️ kanske just därför använde svt så sent som i valet OSM som karta istället för nån av Lantmäteriets kartprodukter. Din tur gör likadant. Smhi också. Ska vi spara pengar kan vi lägga ner kartdivisionen inom LM. De underpresterar verkar det som.
När de polska brandmän kom hit senast det brann i knuten insisterade de på att ha OSM som underlag. Då engagerade vi en hel arme av karterare på rekordtid och frågade och fick tillstånd att använda nyaste ortofotona från LM för området. På några timmar var det klart och polackerna fick det underlag de efterfrågade.
jag hann inte ens med så snabbt gick det. Fokus var på vägar och vattendrag.
Frågan som vi kan ställa är varför räckte inte Lantmäteriets egna kartprodukter? -
@Maria-Söderlind sa i Svenska vandringsleder:
@Dennis_Priskorn Kom på en fråga nu direkt. Du säger att start/slutpunkt saknas (och önskar dessa som QID) - men exakt vad är en användare ute efter? Den geografiska positionen? För den borde vi rimligtvis ha tänker jag (men kan ha fel).
Eller är det något annat du tänker på när det gäller start/slutpunkt?Vi lägger in dessa som ”ändpunkter” i Wikidata. Det kan vara flera än två. Då kan man enkelt söka fram säg alla vandringsleder som börjar inom 1km från där jag står nu.
Ibland saknas tyvärr platsen man behöver i Wikidata. Då är goda råd dyra eftersom att Lantmäteriet inte håller på med sånt och då kan ni välja mellan:
a) lägga in platsen endast som koordinat i ett nytt fält <- vi vet inte vad ni menar
b) skapa nytt objekt i Wikidata och bara fylla i namn och koordinater där
c) använda endast en textsträng i samma fält som ni brukar ange Wikidata QID
d) använda en textsträng i ett fält ett tomt wikidata-fält och ett tredje koordinatfält. Då kan de frivilliga enkelt se att ni menar en plats som troligtvis saknas i Wikidata. Detta kallas inferrence. 🤩
För en vandringsled kan det se ut såhär i typ JSON:
ändpunkter: [
{wikidata: Q1},
{wikidata: null,
namn: ”nykvarn”,
lat: 12.2,
lon: 34.5}
]Jag föreslår att ni ringer er statliga expertmyndighet och ber dem skapa en vettig öppen datamängd för alla platser i Sverige med unika beständiga idn som vem som helst snabbt kan kolla upp så ni slipper förlita er på frivilliga externa system som kanske är fel.
-
@Dennis_Priskorn Här har ni ett klassisk problem med den öppna datan: https://www.naturkartan.se/sv/search?query=Flaten runt
Vilken en av dessa är samma som https://www.wikidata.org/wiki/Q96884728? Ingen av dem kom jag fram till.
Det där är ju två olika leder med samma namn på samma plats från samma myndighet. Kass datahantering. -
I Sverige finns det, som nämnts i tråden, olika huvudmän för olika typer av leder vilket krånglar till det hela!
Kanske värt att kontakta det här nätverket? se https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/friluftsliv/leder/vandringsleder-i-laglandsterrang .
Och kanske Tillväxtverket/de här (visserligen avslutade, men de kanske ändå kan ändå vara intressanta att prata med) projekten: https://tillvaxtverket.se/amnesomraden/turism-och-besoksnaring/finansierade-projekt-inom-turism-och-besoksnaring/avslutade-projekt/vandrings--och-cykelturism-pa-landsbygden.html
Sedan finns det fjälleder https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/friluftsliv/leder/leder-i-fjallen/
och i leder i skyddade områden, se https://www.naturvardsverket.se/verktyg-och-tjanster/kartor-och-karttjanster/kartverktyget-skyddad-natur/ .
Här finns specen av API:et för de statliga lederna men observera att bakgrunden för insamlandet av den informationen är förvaltningsperspektivet. https://gpt.vic-metria.nu/data/land/Leder_och_friluftsanordningar_beskrivning_av_oppna_data.pdf -
@UlrikaDM Tack för klargörande inlägg. Samma resonemang gäller många datamängder. Det som, utifrån sett, kan verka vara "samma sak" samlas in av olika huvudmän för olika syften, ibland lagstadgad uppgiftslämning. Det komplicerar datainsamlingar, särskilt om behov och syfte inte är klart från början. Generellt är det ett problem inom många områden i samhället att datainsamling sker i stuprör, i snäva syften.
-
@Dennis_Priskorn Ja, vad ska jag säga? Du har rätt, i princip, men du är inte kommunernas målgrupp när det gäller datadelning. Men vem är det då? Som @Jonas-Nordqvist säger så följer kommunerna sina uppdrag, varken mer eller mindre (men framför allt inte mer). Till uppdragen hör datadelning till upphandlade entreprenörer, konsulter och andra kommuner/myndigheter (till viss del lagstadgat). Kommunikation med medborgarna sker via traditionella kanaler, träffar/möten, brev, webbplatser. Öppna data är något vid sidan om, för många kommuner bara en onödig administrativ börda (tycker de). Att anpassa sina dataleveranser till en omvärld ingår inte i deras uppdrag. Öppna data mäts ju inte heller på om de kan användas eller inte, man mäts på antal publicerade datamängder. Se bara på dataportal.se. Av de tusentals "datamängder" som portalen innehåller, hur många procent tror du är användbara? Om vi dessutom tänker att vi ska vara inkluderande och tänka även icke-GIS-tekniker som målgrupp? Jag skulle tippa på 25-30 %. Om jag är generös (motbevisa mig gärna här!). Summa summarum, öppna data från offentlig sektor idag saknar i mångt och mycket målgrupp och de som skulle kunna vara en målgrupp (som du) har i alla fall ingen nytta av det lilla som publiceras.
-
@mistral Dennis mfl är målgruppen för kommunerna. Det är tydligt i deras uppdrag. Men det är sant att data saknas eller inte är användbar och nyttig.
Men målgruppen tycker inte det är lämpligt av olika anledningar att närma sig kommunerna genom tex mig för att tillsammans komma fram till hur kommunernas data kan göras nyttig och målgruppsanpassad.
-
@Jonas-Nordqvist Jag håller inte med. Jag tar ett par exempel ut högen, vill inte peka ut nån, Göteborg och Stockholm får exemplifiera. Både Göteborg och Stockholm berättar stolt och informativt om stadsutveckling. Vackra och överskådliga webbsidor, mycket bra. Berätta gärna för mig hur @Dennis_Priskorn ska kunna använda sig av data kring planerade byggnationer, planerade grönområden osv. Säg nu inte att kommunerna "inte kände till databehovet". De gör de mycket väl. Göteborg delar gärna med sig av data till företaget placetoplan. Precis som Stockholm delar ut data till Naturkartan. Men kom ihåg att detta bara är exempel, jag vill verkligen inte säga att detta är fel. Konstaterar bara att användare "av typ" Dennis inte är med bland tilltänkta målgrupper.
-
@UlrikaDM tack för denna länk jag ringer dig när jag läst detta dokument mer....
Spontana frågor:
- var diskuteras detta dokument enklast
- er GITHUB yta greentechdev vad hände med den?
- finns planer på en kunskapsgraf? ser direkt massa KODLISTER med texter ex. tabell 6 som har kajakplatser, vindskydd som borde vara ett objekt i en kunskapgraf som vi kan säga samma som i Wikidata och få ut på 300 olika språk etc....
3-1) skulle även vilja höra dina funderingar på Naturvårdsverkets ägande av data vs. Lantmäteriet med avseende på SSOT Singel Source of Truth vem vet var ett vindskydd finns, vem vet var kajakrampen finns...
Exempel kandidater för att finnas i en egen kunskapsgraf hos Naturvårdsverket med samma som ex. Wikidata
OT: Gör en liten test att koppla ihop AllTrails karta med WD och känns som skall jag till Litauen och gillar vandra så är deras användar genererade/kommenterade leder enormt smidiga som även har flera språk
- Wikidata genererad karta med "samma som AllTrails" långt från perfekt se Issues/6
- snyggt UI har westswedentrails för sina leder där man kan välja lager snyggt
- Går man längst ned på en sida ex. Umeälven-praahkoetjahke så kan man byta språk dvs. dom kör nog en kunskapsgraf precis som vi ser med TripAdvisory, Airbnb och alla andra jättar etc...
-
@Magnus-Sälgö tack för påminnelsen om greentechdev. Jag gillade den sidan. Mycket bättre än WFS med SWEREF ut mitt perspektiv men datan från er saknar som @Magnus-Sälgö påpekar vettiga kopplingar till omvärlden.
Fixa gärna en ontologi och en kunskapsgraf för er kunskap så vi begriper vad ni pratar om när ni skriver tex ”vinterled” eller ”vindskydd”.
-
-
@Jonas-Nordqvist sa i Svenska vandringsleder:
@Dennis_Priskorn https://www.linkedin.com/posts/anderselias_nacka-aemppnadata-sweden-activity-6980776266434048000-tWdZ?utm_source=share&utm_medium=member_desktop
Tack för tipset. Tyvärr hittar jag ingen öppen geodata, se https://github.com/dpriskorn/svenska-vandringsleder/issues/17
-
@Dennis_Priskorn sa i Svenska vandringsleder:
Anders pekar på https://www.nacka.se/boende-miljo/lantmateri-kart--och-mattjanster/oppen-geodata/
- jag har skrivit ned en vision att Vandringsleder skall publiceras som Öppna data och kunna kopplas till kommunernas anslagstavlor se "Metadata om kommunala beslut, möten skall kunna kopplas till vandringsleder" #11
--> SPARQL federation vilka kommuner en vandringsleder en led går genom och karta med länk till dom kommunernas anslagstavlor
-
@Dennis_Priskorn https://vandramedkoll.se/ (bara ett länktips)
-
@Jonas-Nordqvist Tack, intressant och snyggt! @Dennis_Priskorn - "Utvecklingen har sponsrats av Vinnova.". Det betyder att du kan kräva öppna data (nationell strategi för öppen tillgång till forskningsdata).