Community på Sveriges dataportal
Dialog med civilsamhället om möjligheterna med digitalisering, öppna data och samverkan
-
Regeringskansliet bjuder via NOSAD in till en dialog med civilsamhället om möjligheterna med digitalisering, öppna data och samverkan.
Under eventet Hur kan civilsamhället och offentlig sektor samarbeta kring digital information? kommer vi att presentera den nya datalagen, dela goda exempel kring hur man kan jobba med öppna data, och ge er verktyg till fortsatt dialog och kommunikation bl.a. genom att presentera Sveriges dataportal och dess diskussionsforum som är öppet för alla. Vi kommer dessutom att presentera konceptet MIK-jam – ett skapande event för att ta fram nya koncept och främja dialog och lärande kring exempelvis öppna data.
I gruppdiskussioner reder vi ut: Hur kan vi hjälpa varandra med att använda information från myndigheter som är öppna data?
Presenterande organisationer utgörs i skrivande stund av Regeringskansliet, DIGG, Interaktiva rum, Region Sörmland, NOD – Nationellt organ för dialog och
samråd mellan regeringen och det civila samhället.Länk till event: https://www.goto10.se/event/nosad-natverkande-kring-oppna-data-och-oppen-kallkod-7/
Välkomna!
-
Tack alla som deltog idag. Det som registrerades på Menti sammanfattar väl vad som diskuterades under mötet krring vilka hinder vi ser och vad vi kan göra tillsammans. Fortsätt gärna dialogen i detta forum.
-
@maria_dalhage Tack för igår, bra modererat! En sak som jag funderar mycket över är kopplingen öppet data öppen källkod. Jag är nyfiken på hur ni ser på saken allihop. Visst finns det kopplingar. Hur ser de ut?
-
@nina_ Visst gör det det.
Visar en bild som jag visat i olika sammanhang:
För att kunna tillgodogöra oss data behöver vi funktionalitet. För att utbyta, återanvända och kombinera data behövs interoperabilitet. Interoperabilitet möjliggörs av öppna format och standarder som kan implementeras i en öppen programvara. -
@Maria_Dalhage sa i Dialog med civilsamhället om möjligheterna med digitalisering, öppna data och samverkan:
Har du själv skapad bilden där? Isf har jag ett förbättringsförslag som ökar läsbarheten.
-
@Dennis_Priskorn Tar gärna emot tips!