Community på Sveriges dataportal
NOSAD- Tisdag 2 mars. Samverkan kring öppen programvara inom offentlig sektor. Hur gör man i andra länder?
-
Missa inte denna workshop 2 mars kl 10-12.
Fördelarna och utmaningarna kring öppen programvara är många, och något vi berört tidigare. Men hur kan vi bli praktiska och hjälpa varandra ta de första stegen till att börja använda, utveckla och upphandla öppen programvara?
I denna workshop gör vi en utblick i omvärlden och får höra lärdomar och tips från andra länder i hur de har hanterat motsvarande frågor. Bl.a. hur Italien och Frankrike arbetar centraliserat på myndighetsnivå med att hjälpa, utbilda och guida myndigheter kring frågor som upphandling, kultur och utveckling av öppen programvara. Vi får även höra från den danska kommunföreningen OS2 och hur de samverkar sinsemellan och med leverantörer kring utveckling av öppen programvara.
Presentatörer:
Leonardo Favario, Open Source Project Leader, Department for Digital Transformation (motsv. DIGG) i Italien
Bastien Guerry, Free Software Officer, Etalab (motsv. DIGG) i Frankrike,
Rasmus Frey, Executive Director, OS2 - Public Digitalization Network i DanmarkFör anmälan: https://www.goto10.se/event/samverkan-kring-oppen-programvara-inom-inom-offentlig-sektor-hur-gor-man-i-andra-lander/
-
@maria_dalhage Hej, jag vill gärna anmäla mig men jag har ingen lust att göra det via Zooms hemsida. Jag uppfattar det som en integritetsvidrig proprietär tjänst och jag skulle helst vilja att ni själva fixar en videokonferensinfrastruktur som inte spionerar på användarna och lämnar ut mig till amerikanska myndigheter bakom min rygg.
Det finns flera bra FLOSS lösningar för videokonferens som tex Rocket.chat och Big Blue Button.
Jag valde att inte registrera mig i väntan på svar om hur ni vill göra för att skydda deltagarnas integritet.
#schrems2 #personlig_integritet #floss
-
@dennis_priskorn I nätverket NOSAD hostar och ansvarar olika myndigheter och organisationer för olika delar av infrastrukturen. Arbetsförmedlingen ansvarar för https://nosad.se och det vi lägger upp på wikin. Vi ansvarar också för tidigare diskussionsforum som vi på Jobtech (Arbetsförmedlingen) använder. DIGG ansvarar för innehållet för detta forum och Internetstiftelsen bidrar genom att bl.a. arrangera själva videomötena.
Internetstiftelsen använder sig av Zoom. Det vi får via Internetstiftelsen är stöd vid bokning, utskick, kalendarium. Dessutom redigering av videeoinspelningar samt coachning och teknisk moderering under alla våra workshops. Detta är mycket värt och mer än bara en annan lösning som vi sätter upp själva. Jobtechdev kör internt Jitsi, men vi får prestandaproblem redan vid 30-40 användare, samt att flera organisationer inte kan använda jitsi. Just ur ett tillgänglighetsperspektiv har Zoom fungerat mycket bra. Men frågan om videoverktyg bör gå till Internetstiftelsen. Vi har redan uppmärksammat osäkerhet kring Zoom och har en dialog kring verktyg men i närtid kommer vi att fortsätta med befintlig lösning.
-
@maria_dalhage Tack för utförligt svar. Kan du pinga nån från stiftelsen här? Om de inte är med än så bjud gärna in så vi kan ha diskussionen här för alla att ta del av.
-
Nu har videoinspelningen kommit! Gå in på https://youtu.be/UvtX4e_qRWY Inspelningen ligger också på nosad.se
-
Detta inlägg är raderat!