Community på Sveriges dataportal
Arbetsförmedlingen nytt IT-system för beslut och ärenden
-
Vad jag känner till är det tre svenska aktörer som idag använder sig av Pega.
Arbetsförmedlingen
Swedbank
Sveriges a-kassorSom nämnts finns det ett ytterst fåtal svensktalande utvecklare. Nästan alla utvecklare som finns att tillgå är engelskspråkiga.
-
@bjr I sak ser jag inga problem med engelskspråkiga utvecklare. Problemet är väl snarare att stora plattformar som "ska göra allt" sätts upp som jätteprojekt där befintliga system ska konsolideras och migreras och avvecklas samtidigt som verksamheten tar fram nya processer. Komplexiteten ligger inte främst i språket utan att det inte går att förutse allt som kan gå snett. Det är vanligt att beställaren underskattar det jobb som verksamheten själva behöver göra. Sällan är det en funktion i ett program som är det stora problemet utan befintlig datakvalitet, otydliga krav och otydliga (olika) förväntningar.
-
@maria_dalhage Jag har samma bild.
-
@jonor sa i Arbetsförmedlingen nytt IT-system för beslut och ärenden:
Någon som kan tipsa om var det kan gå att hitta mer information i dessa två frågeställningar:
- Till vilket programspråk sker migreringen av modellen i BÄR från programspråket "som kräver en mycket specifik kompetens"?
Mig veterligen pågår det ingen sådan migrering. Det är fortfarande PEGA och deras "low code"-approach som gäller. Det finns inget generellt programspråk som C, C++, Java eller liknande i botten vad jag vet. Allt "konfigureras".
Jag var inte med i upphandlingen så jag kan inte kommentera den, men "low code" föreföll lockande och referenser som AF pratade med var enligt uppgift väldigt nöjda. För att säkerställa att det finns tillräckligt med kompetens så köpte AF samtidigt kompetens från ett stort-konsult-bolag som har dokumenterad kompetens på området. Samtidigt har AF utbildat många så kallade trainees i PEGA. Kompetensbrist var inte ett uppenbart problem då. AF har verkligen ansträngt sig för att säkra tillgången till kompetens.
Tyvärr är inte öppen källkod alltid rätt svar heller för den här typen av stora enterprise-system. De utvecklas ju ofta av nått kommersiellt företag som släpper en delmängd av sitt system som öppen källkod, utan support och ibland även utan fungerande dokumentation. På pappret öppen källkod, men inte i praktiken.
Hade jag fått bestämma så hade IT-landskapet dominerats av IT-stöd baserade på öppen källkod. Tyvärr är det inte jag som bestämmer :-(.
-
@bengtb Tyckte jag läste någonstans att Pega bygger på Java, men det kanske man inte ser så mycket av som användare av produkten.
Pega is a Java-based business process management tool which is used to build enterprise applications.
https://docs.pega.com/reference/86/how-call-through-java-based-services
Intressant att höra flera synvinklar.
Jag håller med om att öppen källkod inte alltid är ett gångbart alternativ i stunden. Jag observerade att arbetsförmedlingen jobbar med att få upp prestandan på ett öppen källkodsalternativ till Datomic (vilket är en mycket intressant och innovativ programvara vad gäller databasteknologi och koncept som jag gärna ser får större användning och spridning).Dock bottnar ju detta ofta i en mycket ojämn resurstilldelning vad gäller proprietär och öppen programvara, vilket jag tycker gör att kvalitetsmässiga jämförelser inte blir helt rättvisa.
Därav min fråga om fördelningen mellan offentliga medel som läggs på öppen programvara respektive proprietär med sluten källkod. Hur mycket pengar lägger man t.ex. på inköp av officepaket och vad hade man uppnått med detta om man investerat samma belopp och resurser i öppna system för dokumenthantering?
Investera lika mycket medel i en öppen källkodsprodukt, 100 miljoner eller motsvarande som man lägger på den proprietära produkten, gör sedan en jämförelse av kvalitet och den allmänna tillgången till och nyttan av programvaran i samhällsssystemet över tid mot den proprietära produkten.
-