Community på Sveriges dataportal
Utegym specifikationen och samspel mellan organisationer och Wikidata
-
Hej, tänkte bara dela min glädja över att det i specifikationen finns en introduktion till Wikidata och förklaring till hur fältet används.
WikiData På initiativet Wikidata (https://www.wikidata.org) görs ett gediget arbete för att kunna länka och bygga kunskap utefter data. Genom att göra den här specifikationen kompatibel med Wikidata genom länkning hoppas vi kunna bidra till att höja kvaliteten i Wikidata och i specifikationen. Vill du att dina utegym i kommunen syns bättre i dessa plattformar - se till att bilder på utegym finns tillgängliga med med fri licens som CC-0 och/eller ladda upp bilder på WikiCommons. Använd fältet “wikidata”, egenskap nummer 8 i denna specifikation, för att länka till det objekt i Wikidata som beskriver utegymmet. Det kan komma att finnas ett ID i Wikidata för varje utegym. Wikidata-id anges med en så kallad “Q-kod” och börjar med bokstaven Q och följs sedan av ett antal siffror. Detta är det unika ID som utegymmet har i Wikidatas databas. Om det inte finns en Q-kod för ditt bad, rekommenderas du att lägga till utegymmet på Wikidata och länka dit. Om utegymmet finns med i Wikidata öppnas fler möjligheter t.ex. rita en karta över svenska utegym och länka till andra datakällor. Rekommendationen är därför att du skapar ett objekt på Wikidata som beskriver ditt utegym. För mer information hur det går till, se projektet Wikidata:WikiProject_Outdoor_Gyms. Notera också att i Wikidata finns även ofta bilder av utegymmet.
Jag skulle vilja lägga till att organisationer inte själva måste skapa objekten på Wikidata. Det finns en mängd frivilliga som gärna bistår och delar man bra data med CC0 då kommer det troligtvis synkas inom timmar/dagar om man tar kontakt på tex. en projektsida.
Vill en organisation skapa objekt på WD rekommenderar jag att ni gör det i tandem med frivilliga och berättar först hur ni tänker och frågar om input och förbättringsförslag. Sen kan ni skapa ett 50-tal objekt och fråga igen om återkoppling. Därefter kan resten läggas upp när ni fått återkoppling.
Så gör datastory och andra som jobbar aktivt med Wikidata sen flera år.
Mycket kommunikation finns på Telegram och det underlättar om ni finns med där också i relevanta grupper. Se https://meta.wikimedia.org/wiki/Telegram
-