• Hem
  • Kategorier
  • Senaste
  • Taggar
  • Populära
  • Användare
  • Grupper
Collapse
Dataportal logo

Community på Sveriges dataportal

Flera dataleverantörer känner kanske inte till sandlådan.

Scheduled Fäst Låst Flyttad Feedback på dataportal.se
publicera datametadatadataportal.se
2 Inlägg 2 Posters 401 Visningar
    • Äldst till nyaste
    • Nyaste till äldst
    • Flest röster
Svara
  • Svara som ämne
Logga in för att posta
Det här ämnet har raderats. Endast användare med ämneshanterings-privilegier kan se det.
  • DatahamsternD Offline
    DatahamsternD Offline
    Datahamstern
    wrote on Senaste redigerad av Kristine_
    #1

    Hej Dataportal!

    Jag har noterat att flera dataleverantörer inte använder sig av sandlådan. Nu kan jag inte vara helt säker på att det är vad de borde göra, men förfarandet är på följande vis:

    • En datamängd läggs till.
    • Dataleverantören verkar manuellt be om skördning från Dataportal av deras data.
    • Det passerar så där kanske en timme.
    • Datamängdenen raderas från Dataportal.

    Ibland sker även följande efter detta:

    • Det passerar så där kanske en timme till.
    • En ny nästan-dubblett av den datamängd som raderades läggs till.
    • Dataleverantören verkar manuellt be om skördning från Dataportal av deras data.
    • Det skapas en nästan-dubblett i katalogen med en identitet som skiljer sig från den första som raderades.

    Detta är egentligen inget problem för Dataportal som tjänst. Men för mig är det lite av ett problem. Jag är en prenumerationstjänst ovanpå erta publika API. Jag detekterar när det hos er publiceras nya eller förändrade datamängder. Om jag är riktigt snabb, och det är jag ofta, så hinner jag omedelbart publicera till de kanaler som är intresserade av omedelbar publicering. Exempelvis till min Twitter, RSS-flöden och de som vill ha epost-notifieringar på momangen.

    Nu har jag lagt till i min todo-lista att jag skall ha en liten inställningsbar fördröjning av leverans. Att jag skall kunna vänta i kanske en vardag eller två och då kontrollera huruvida den nya datamängden finns kvar.

    Tyvärr så förtar det för många av mina konsumenter en stor poäng med tjänsten om man har en fördröjning på publiceringen.

    Därför hade det varit väldigt bra om man på något sätt kunde hjälpa dataleverantörer att hitta till sandlådan.

    När jag genomfört min fördröjningsmekanism så innebär ju det att jag faktiskt detekterar det här beteendet. Jag skulle automatiskt kunna höra av mig till dataleverantörer när de beter sig på detta viset.

    Hälsningar,
    Hamstern

    PS. Är ni intresserade av att veta hos vilka dataleverantörer jag detekterat beteendet? Hör av er så kan jag berättade det vid sidan av så man inte behöver skamma dem.

    PS. Det finns andra saker jag detekterar som skulle kunna samlas ihop och rapporteras tillbaka till dataleverantörerna för att förbättra publikationerna på Dataportal. Är ni intresserade av att jag berättar om sådant för er i en ny tråd?

    Kristine_K Ett svar Senaste svaret
    3
  • Kristine_K Offline
    Kristine_K Offline
    Kristine_
    replied to Datahamstern on Senaste redigerad av
    #2

    @datahamstern
    Hej! Bra att du lyfter detta perpektiv och intressant att höra om din prenumerationstjänst! Ps berätta gärna mer om den under goda exempel-kategorin så kanske fler hittar till den 🙂

    Vi ser gärna att de aktörer som publicerar sin data till Sveriges dataportal först använder sig av sandlådan för att testa sin metadata och hur den visas upp i gränssnittet. Idag ligger informationen om bland annat sandlådan lite "gömd" och tyvärr är det nog så att många inte hittar den. Men vi arbetar med att förbättra dokumentationen för dataportalen (docs.dataportal.se) och vi tar med oss detta perspektiv.

    Sandlådan finns för att alla som vill publicera sin data ska kunna testa och se hur olika förändringar i metadatan slår igenom i gränssnittet, vad olika fält visas upp osv, rekommendationer vad gäller tidsserier osv. På så vis vill att när publiceringen går "live" ska den vara bra och bidra till en positiv upplevelse.

    Du får gärna starta trådar om hur publikationerna från organisationer till dataportalen kan förbättras, det är bara positivt att få din feedback som användare av dataportalens tjänster.

    /Kristine

    Ett svar Senaste svaret
    1

Finansieras av Europeiska unionen logo
  • Logga in

  • Har du inget konto? Registrera

  • Login or register to search.
  • Första inlägget
    Sista inlägget
0
  • Hem
  • Kategorier
  • Senaste
  • Taggar
  • Populära
  • Användare
  • Grupper
  • Logga in

  • Har du inget konto? Registrera

  • Login or register to search.