Community på Sveriges dataportal
-
Utvecklingen av DiVA drivs av universiteten i samspel.
Jag ställde i går några frågor som rör deras i mina ögon halvtrasiga system:
"Hej igen Dennis
- vem finansierar DiVA?
Urban: Det gör de organisationer som använder DiVA - vem leder utvecklingen av programvaran?
Urban: Förvaltning och utvecklig sker vid Uppsala universitetsbibliotek. Det är DiVAs styrgrupp och stämma som beslutar om utveckling och finansiering. - sker utvecklingen enligt regeringens önske om en förflyttning mot öppen källkod och öppna standarder? Om inte, varför inte?
Urban: Nuvarande DiVA lanserades 2008. Vi arbetar för att flytta till en egenutvecklad publiceringsplattform. I det arbetet är öppen källkod viktigt - varför är inte utvecklingen och programvaran öppen så vem som helst kan följa med och bidra med förslag, buggrapporter och kanske även buggfixar och nya funktioner?
Urban: se svar 3 ovan."
Som jag ser det så är de i dagsläget väldigt stängda precis som SKRs bolag Inera AB (många kommuner och regioner är delägare och deras IT-chefer sitter på hemliga möten och bestämmer vad som ska göras med vilken budget och insynen är minimal).
Båda SKR och DiVA säger sig sträva efter att följa regeringens rekommendationer, men det verkar ärligt talat väldigt slappt och halvdant när det gäller leverans och kvalitet på de system och APIer som skapas.
Här är några nedslagspunkter:
- Någon användartestning och kompetent UX arbete verkar inte finnas.
- Oklart om Agila metoder eller andra metoder används (brist på öppenhet)
- Ingen möjlighet att öppet rapportera och diskutera issues med programvarorna/APIerna/m.m. och få vettiga stabila identifierare så det går att länka till en issue.
- Ingen öppen redovisning av vem som gör vad eller budget eller nått som gör det möjligt för användarna och skattebetalarna att se om det här håller måttet och om inte, varför inte?
Vidare undrar jag varför ingen konsekvenser finns om dessa system fallerar?
Ingen i maktställning (tidningar eller politiker eller högre tjänstemän) verkar granska eller bry sig om att vi lägger miljarder av skattekronor varje år på dåliga IT-system via skumma och stängda offentliga organisationer.
Skandalen om Stockholms skolplattform verkar bara vara toppen på isberget...
- vem finansierar DiVA?
-