Sveriges dataportal, DIGG - Myndigheten för digital förvaltning
Sök data Nyheter Om oss Community
  • Hem
  • Kategorier
  • Senaste
  • Taggar
  • Populära
  • Användare
  • Grupper
  • Sök
  • Ser ut som din anslutning till %1 gick förlorad, vänta medan vi försöker att återansluta.
  • Registrera
  • Logga in

Navigering

Kan vi möta svenska städers behov av digital infrastruktur via nordamerikanska lärdomar?

Meetups och evenemang
    2
    2
    89
    RSS Feed
    Laddar fler inlägg
    • Äldst till nyaste
    • Nyaste till äldst
    • Flest röster
    Svara
    • Svara som ämne
    Logga in för att posta
    Det här ämnet har raderats. Endast användare med ämneshanterings-privilegier kan se det.
    • Maria_Dalhage
      Maria_Dalhage Senaste redigerad av

Kan vi möta svenska städers behov av digital infrastruktur via nordamerikanska lärdomar?

När: 4 oktober kl 14-15.30
      Till anmälan: https://innovationsveckan.nu/program/sa-kan-vi-mota-svenska-staders-behov-och-potential-genom-att-ta-vidare-nordamerikanska-lardomar-inom-digital-infrastruktur-och-samverkan/

Behovet av och förutsättningarna för att bygga digital infrastruktur kan se väldigt olika ut. Men inom ett standardarbete som letts av Open Mobility Foundation har flera nordamerikanska städer i öppet samarbete med privata aktörer lyckats skapa en kärna för digital infrastruktur, vilken idag används i bland annat Chicago, Los Angeles och Stockholm.

Digitaliseringen av samhället ställer nya krav på hur kommuners interaktion och service med invånaren kommer se ut framåt. Ända sedan kommunernas tillkomst har en central uppgift varit att bistå medborgare och företag med fysisk infrastruktur som vägar, vatten och avlopp. Nu finns behovet att hitta de digitala vägarna som kan användas i kommunerna. Utbyte av data med privata aktörer, datadriven verksamhetsutveckling och digital regelgivning är frågor som redan nu är konstaterade behov.

Utgångspunkt för seminariet är det arbete som den nordamerikanska stiftelsen Open Mobility Foundation utfört. Genom ett tätt samarbete mellan offentliga och privata aktörer har man hittat sätt att bland annat skapa en digital infrastruktur för elsparkcyklar och hur dessa får framföras, hur effektiv datadelning mellan leverantörer och städer kan göras, samt hur medborgare kan hitta tillgängliga elsparkcyklar. På seminariet ges praktiska erfarenheter från att implementera en sådan digital infrastruktur (från Sverige och internationellt), en inblick i de behov som svenska kommuner har samt hur arbete med privat sektor i enlighet med öppen källkodsprinciper kan ge snabba resultat.
      Deltagare:

Jascha Franklin-Hodge, Executive Director, Open Mobility Foundation

Alex Pazuchanics, Head of Policy & Partnerships, Vianova

Sandra Viktor, Miljösamordnare Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen, Linköpings kommun

Johan Linåker, forskare, RISE och Lunds universitet

Moderator
      Daniel Rudmark, RISE

*DigInfra är en del av Drive Sweden, ett av regeringens 17 strategiska innovationsprogram (SIP). Drive Sweden består av partners från akademi, näringsliv och samhällsaktörer som tillsammans tar sig an utmaningar kopplade till framtidens mobilitet för människor och gods och finansieras genom Vinnova, Formas och Energimyndigheten. Lindholmen Science Park AB är värdorganisation.

NOSAD (Network Open Source and Data) är ett nätverk för intresserade som arbetar med eller använder sig av myndigheternas öppna data. I denna workshopserie delar vi kunskap och erfarenheter kring öppna data och öppen källkod.*

Community Manager NOSAD, Moderator på Forumet

E Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 1 Post Tools Trigger
      • E
        ej aktiv @Maria_Dalhage Senaste redigerad av ej aktiv

@maria_dalhage mer än spännande....

ämnesförslag: vore intressant att ha mer ML orienterade föredrag om hur ni jobtech och andra aktörer tänker då det gäller att använda Deep Neural networks för att skapa recommender systems.... vilken teknisk skuld ni har idag och vilka vinsterna skulle vara om dom inte fanns...

• Linked in och Jobtech hur kan ni jobba ihop eller behöver dom inte er...
        • även hur man jobbar agilt med backlogs känns som inte alla gör...

min käpphäst är hur ML etc. påverkar det metadata vi skapar... jag ser fortfarande massa design med textsträngar vilket är för mig ett big no no

exempel på vad marknaden vill ha och hur en så enkel sak som skolmat aldrig skall vara textsträngar

jag släppte ut en krok igår till den vitala community "Öppna Skolplattformen" om flerspråkighet se tweet 7:44 PM · Sep 22, 2021

8c8147b9-817e-425f-a2ee-5a1ab6bafb63-image.png

dvs.

1. maträtter identifieras med objekt som hämtas med json tweet
        2. objekten har taggar på flera språk tweet
        3. direkt ville skolplattformen ha bilder på maträtterna i sin app tweet 7:59 PM · Sep 22, 2021 dvs. 14 minuter senare
          1. här vill jag kunna skicka in detta i backloggen hos dom som skapar måltidsinfo specen länk
          2. få ett unikt id och se att den finns i en oprioriterad backlog som en user story eller en epic
          3. kunna prenumerera på status på denna aktivitet i backloggen och kunna kommentera den
          4. se exempel kod hur man hämtar ut detta data på flera språk så skolplattformens kodare kan börja jobba....
            1. i bilden ovan är det jag som laddat ned deras app men eftersom jag inte har kids i skolåldern så har dom en testanvändare så jag kan leka med appen och se hur dom visar skolmåltider --> bra designmönster

det finns massa utmaningar men jag känner att vi måste locka in personer som Öppna skolplattformen och visa på bra agila mönster att driva projekt i en löst kopplad värld som öppna data är.....

7eb13c41-c0d5-4e55-9aa2-ff09fdeefda2-image.png

Vad betyder det för barn och föräldrar att vi även tar höjd för flerspråkighet och är inkluderande....

I Wikidata såg Jan Ainali möjligheter med måltidsinfo tidigare i veckanoch

1. skapade ett förslag om att koppla Wikidata till Livsmedelsverkets livsmedelsnummer
        2. veckan efter det har vi P9894 på listan över nya Wikidata egenskaper

34c32b1b-3ff2-4aa1-93a7-7e426d0851a8-image.png
        751a97f8-8b55-4f7c-92a3-d2cde06e3067-image.png

247df8dd-cce3-4314-a985-7323b41ab03c-image.png

• tweet
          c3c7f8e3-11ad-4b5c-be0e-c4c63c66f465-image.png

Lesson learned vi måste ha tydligare strukturer hur projekt drivs

1. ha publika backlogs
        2. ha exempel kod, exempel data
        3. få rätt personer att jobba med varandra... det antpattern jag ser inom svenskt kulturarv är att det finns massa portvakter på Facebook och inget händer....

Min vision är att Livsmedelsverket direkt kom med i loopen hur gör vi detta bättre och vilka EPICs dom ser med skolmat och mat i skolor i andra länder....

Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
        • Första inlägg
          Sista inlägg