Community på Sveriges dataportal
jagvillhavaccin.nu
-
Detta inlägg är raderat!
-
Detta inlägg är raderat!
-
En före detta användarereplied to En före detta användare on Senaste redigerad av En före detta användare
-
En före detta användarereplied to En före detta användare on Senaste redigerad av En före detta användareDetta inlägg är raderat!
-
@salgo60 Jag har ett gäng möjliga förklaringar:
- okunskap och rädsla som bidrar till en ogenomtänkt respons (se https://www.wikidata.org/wiki/Lexeme:L495939)
- ovana att släppa data och makt hos svenska myndigheter (allvarliga brister i transparens)
- inkompetens hos chefer och tjänstepersoner som inte såg detta komma fast det fanns i omvärlden, dvs. bristande omvärdsbevakning och bristande kunskaper i hur man sätter ihop ett välfungerande IT-miljö. Se https://www.challenge.gov/ där amerikanska myndigheter ber om hjälp att knäcka svåra nötter. Något liknande finns inte i Sverige vad jag vet.
- rasism (Pierre är invandrare och det är syns en aning i hans kommunikation att han nog inte växt upp med svenska)
-
@dennis_priskorn dessa utlänningar som skall förstöra den fina svenska förvaltningstraditionen med stuprör och silos
Det var säkert en utlänning som kom på internet....
-
@dennis_priskorn Tyvärr tror jag att du har delvis rätt i din analys och jag tycker personligen att Pierres initiativ är mycket intressant eftersom det handlar om just data som borde klassas som öppna data (till skillnad från debatten om Öppna skolplattformen i Stockholm som ju handlar om GDPR och behov av avtalsreglerade API:er för personuppgifter).
Angående din punkt 3 så har vi dock sedan flera år tillbaka en svensk motsvarighet till challenge.gov i form av https://challengesgov.se/ men det är nog inte alla som är helt medvetna om den som sagt.
Jag tror också att detta handlar om en allmän och till viss del befogad oro hos det offentliga för att släppa kontrollen över "användarresan" och informationen som leder fram till den här typen av tjänster (vilket Pierre själv beskrev det som ovan). Det blir ju givetvis också en mer känslig fråga när det handlar om vaccination mot COVID-19 enligt nationella prioriteringar jämfört med mindre känsliga livshändelser och relaterad data.
Jag uppfattar det också som att denna tjänst mer eller mindre uppmuntrar s.k. vaccinsafari i andra regioner än den man själv tillhör vilket också kan uppfattas som lite känsligt med tanke på de nationella prioriteringarna som rekommenderar vaccination i den egna regionen.
Hursomhelst ser jag ändå Pierres initiativ som ett positivt exempel på hur CivicTech-rörelsen i Sverige kan utmana de befintliga offentliga strukturerna på ett sätt som jag uppfattar går i linje med DIGG:s grundläggande principer för digital samverkan och jag hoppas att det finns flera lärdomar av detta framöver:
-
@sven-erik sa i jagvillhavaccin.nu:
Jag uppfattar det också som att denna tjänst mer eller mindre uppmuntrar s.k. vaccinsafari i andra regioner än den man själv tillhör vilket också kan uppfattas som lite känsligt med tanke på de nationella prioriteringarna som rekommenderar vaccination i den egna regionen.
Tror inte det uppmuntras för det stora flertalet... vet inte om du har hamnat i "vaccincirkusen" men bara att tolka de SMS som skickas ut och sedan fatta vad som sägs är mer än jag klarar av ... tror folk gör så gott dom kan men UI design är svårt och idag gav jag upp efter 10 minuters letande efter menyval
Jag hittade inget menyval "Personliga erbjudanden" gick inte heller att söka efter det....
-
Nu Bot twitter.com/StockholmVaccin
-