Community på Sveriges dataportal
Frågor om DCAT-AP efterlevnad och spatial/temporal
-
Jag har en fråga kopplat till DCAT-AP
Två exempel på rekommenderade fält enligt DCAT-AP är dcterms:spatial och dcterms:temporal
Hur är dom egentligen tänkta att användas?
-
Tar man tex dcterms:temporal så är den ju fullt rimlig om det gäller en serie av data, tex Leverantörsreskontra eller olika mätvärden. Där är jag helt med.
Men om man publicerar tex Cykelpumpar eller Naturreservat, hur ska den användas där? Det finns ju vare sig ett start- eller slutdatum där.
Så jag tänker att det inte ska användas i det fallet men trots det kommer ju varningar om att data saknas.
Vet någon vad tanken är? Eller har jag missförstått något? -
Andra exemplet med dcterms:spatial är också lite oklart för mig.
Iallafall i vår plattform (Entryscape) kan man välja mellan att antingen ange en rektangel som ritar ut området och det kan ju vara aktuellt ibland, dock är ju tex en kommun sällan helt rektangulär så andra kommuner kommer lätt med.
Vi har i många fall angett en punkt istället vilket också är valbart men då får man varningar om att man inte följer DCAT-AP.
Är inte en punkt mer lämpligt tex om man vill ange positionen för en mätpunkt av något slag?
Borde det inte räcka med bara en punkt?
Oklart om jag lade detta i rätt kategori, hittade ingen som känns riktigt DCAT-AP fokuserad.
Kanske borde finnas en DCAT-AP kategori? -
-
@Andreas-Sundberg sa i Frågor om DCAT-AP efterlevnad och spatial/temporal:
Oklart om jag lade detta i rätt kategori, hittade ingen som känns riktigt DCAT-AP fokuserad.
Kanske borde finnas en DCAT-AP kategori?Tills vidare kan du också märka upp inlägget med dcat-ap-se.