Community på Sveriges dataportal
Dubbla entries för organisationer
-
Hej hårdtestar sökfunktionen idag och hittar lite intressanta "buggar" som att en del organisationer förekommer flera gånger. Finns det flera skördningskällor som orsakar detta eller vad beror det på? Se nedan två exempel;
samt
Kan det vara så att den där katalogen "free" synkar över fler organisationer som redan har en katalog på något vis? Generellt, de dubletter jag hittat, har en med data och organisationer i, och en annan som är "tom".
-
Sen finns det andra som förekommer kombinerat med andra.
Tex Umeå kommun, Umeå Energi och Vatten- och avfallskompetens i norr AB tex.
Det är tre olika organisationer som dock verkar dela på samma öppna data-plattform. (https://opendata.umea.se/explore/)
Borde inte dom presenteras separerade på https://admin.dataportal.se/status/overview där dom idag slås samman till "Umeå kommun"? -
Ni har så rätt @tomasmonsen och @Andreas-Sundberg , vi har ett problem med att det visas flera olika organisationer. Ser ju inte snyggt ut! Det beror på lite olika saker, dels verkar det vara en bugg i DCAT-AP processorn som gör att det skapas nya utgivare (men tomma på innehåll), och vi är medvetna om problemet och ska åtgärda det, vet tyvärr inte när det sker dock. Men det är också ett gammalt problem som har visat sig nu när vi har tagit fram organisationssidorna, och som troligtvis beror på att dataproducenterna har haft flera personer som skapat nya organisationer. Det klassiska interna samordningsproblemet:) Och det har också varit lite problem med datamängder som kommer från olika samkataloger tror jag (ska inte svära på att detta påverkar det här problemet).
Men vi vet vilka som är "master" organisationerna och håller just nu på att fixa till så att bara dessa ska visas på dataportalen. Och vi kommer också att gå ut med mer information om hur man undviker att tagga upp datamängderna på fel sätt. Så förhoppningsvis tar det inte så lång tid tills vi slipper se detta. Men jag gillar att ni testar! Även om ni hittar buggar;)