Community på Sveriges dataportal
Öppna böcker - fler tjänster än journalen via nätet?
-
Hej!
Jag arbetar vid Göteborgs universitet och har bla forskat om journalen via nätet, dvs att patienter idag lätt och enkelt kan läsa patientjournal via 1177.
I forskningslitteraturen benämns dessa tjänster ibland för open book government och nämns ofta tillsammans med andra begrepp som open government och open data.
Nu är jag intresserad att veta om det finns andra exempel på digitala lösningar av det här slaget inom den offentliga förvaltningen - kanske inte lika genomgripande som journalen via nätet men som ändå har dimensioner som liknar dessa och som ger klienter en större insyn i sina ärenden och handläggares resonemang och som kan innebära både fördelar och utmaningar för handläggare.
Har någon här i communityn några kunskaper eller information om detta?
Hälsningar
Jesper Petersson, Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap, GU.
-
Hej Jesper! Måste erkänna att jag inte har hört talas om begreppet förut, och jag forskade tidigare också på öppna data, även om det var ett par år sen nu. Är det något begrepp som har dykt upp som senaste åren? Jag tänker att "Mina ärenden" kanske kan vara nåt liknande? https://www.digg.se/styrning-och-samordning/ena---sveriges-digitala-infrastruktur/byggblock/mina-arenden
-
Hej och tack för respons Josefin!
Ja, detta med öppna böcker är relativt nytt skulle jag säga. Och det verkar (ännu inte) vara så vanligt - men om utvecklingen ska gå mot mer öppenhet för medborgaren och att medborgaren ska vara insatt och kunna agera på informationen så torde öppna böcker bli vanligare tänker jag.
Jag följde din länk och noterade att det i texten om Bakgrund och syfte stod följande:
"Det är viktigt att poängtera den skillnad som görs på information i ett ärende och information om ett ärende. Information i ärendet kan t.ex. ligga till grund för beslut eller registrering. Information om ärendet är processinformation, t.ex. att handlingar är inkomna, komplettering behövs, beslut har fattats.
En lösning kring information i ärenden skulle vara ganska komplicerad, både juridiskt och tekniskt. Dessutom finns det andra kanaler som löser många utmaningar kring information i ärenden. Vi tror dock att man kan nå stor nytta genom att fokusera på en enklare lösning kring information om ärenden."
Vilket jag tolkar som att man här då vill att "Mina ärenden" ska ge information OM ett ärende - tex ett beslut och och "kunden" ska alltså inte få information I ett ärende: vad det handlar om (?).
Jag funderar på om öppna böcker inte just handlar om det senare - dvs journalen via nätet ger ju patienten all information I ärendet - det finns ingen annan information någon annanstans utan all nedtecknad information finner du som "kund" i journalen via nätet - det handlar alltså inte bara om att meddela pat att prov är taget, skickat för analys och värdet visar YY.
Men jag kanske missförstår?