Community på Sveriges dataportal
Svenskt porträttarkiv - SPA
-
@nilsw-ra spännande vore bra om kulturAPI:er hade lite liknande design. Kolla in https://portrattarkiv.se SPA dom tycker jag har bra API dock ej dokumenterat men enkla att prata med ;-(
SPA innehåller > 800 000 scannade bilder som en gubbe scannat in. Sedan har några skapat en web för dessa scannade bilder som
- OCR:ar texten
- kör ML på texten och kopplar den till rätt metadata
- användare kan sedan konfirmera metadatat som ML föreslagit
- söker du via api:et så får du en score dvs. sannolikheten att bilden motsvarar det jag söker efter
API som finns
- senaste https://portrattarkiv.se/endpoints/latest.php
- sök https://portrattarkiv.se/endpoints/search.php
Exempel vad jag byggt denna månad github.com/salgo60/spa2Commons
-
Notebook som söker ut folk på en kyrkogård som saknar bild i Wikidata och skickar den till portrattarkiv.se
- Exempel sökning Abraham Ahlén 1844 samma som WD Q29341994
- score 31.16589 på sj9PGLAlnmUAAAAAAA20qQ
- score 29.573391 på sj9PGLAlnmUAAAAAAA2odw
- ....
- Exempel sökning Abraham Ahlén 1844 samma som WD Q29341994
-
javascript som söker från Wikipedia/Wikicommons om bilder finns för en person och sedan laddar upp den på Wikicommons se GITHUB och katalog med snart 3000 uppladdade bilder
-
Notebook som hittar poster i SPA som säger samma som Wikipedia
- där egenskapen SPA Property:P4819 saknas i WD så sätter jag den genom att köra Open Refine se video
- SPA länkar "samma som" Wikipedia --> jag kör igenom deras API:et efter dessa och sätter i Wikidata egenskapen Property:P4819 och skapar sedan listor för personer i Wikidata som saknar en bild men som SPA säger att dom har en bild för
GITHUB repositories
Vore trevligt om Riksarkivet satte upp lite fler repositories där man kan kommunicera jmf Tora där var det tyvärr tycker jag lite segt att kommunicera med Karswall plus att Wikidata och Tora har lite olika semantik vilket störde mig. Tora har socken i samma objekt medans Wikidata delar på församling och socken och många fler.... dock har Tora samma som WD och vi har SPARQL federation....- Tora -> egenskap WD Property:P4820
- karta vad vi har i Wikidata är tyvärr "skitigt" , SPARQL Federation WD <-> Tora
- några av dom tasks jag skapade T234179 T199977, T200066
- diskussioner hos oss sep 2019 om vad som bör göras.... dog tyvärr ut...
OT koordinater: Tora dom "fega" med SWEREF 99 och WGS 84 exempel Skånelaholm Toraid = 12371
-
@salgo60-ej-aktiv TORA är ett forskningsprojekt, så resultatet är inte redo att släppas publikt än. Om/när vi kommer dit får vi se till att titta på dina synpunkter!
-
@nilsw-ra ?!?! vi jobbar hellre med forskningsprojekt för då är min erfarenhet att det är mera fart och driv framåt... när saker går på drift brukar inget hända....
Jag och en Wikipedia användaren Yger var och träffade Karswall hos er men det var för lite enligt mig.... jag har även sprungit på Karswall när jag snackade på Linked Data Sweden där jag vid 11:45 pratade om svårigheterna med att koppla ihop sig med Riksarkivet SBL
- kollar vi på ett ungt projekt som Svenskt kvinnobiografiskt lexikon SKBL så är en sådan organisation mer på tå jmf med Riksarkivet
- SKBL levererar på
* svenska/engelska texter --> vi länkar dom från en:Wikipedia en av världens 20 största websiter
* SKBL har API / strukturerat data
* jag har i dec 2020 pratat på deras ledningsgruppsmöte om att dom borde lyfta sig till 5stardata se presentation...- SKBL är del i community projektet Women in Red --> skapa4 fler artiklar om kvinnor i Wiki världen
- vi kan via SKBL API;et hämta strukturerad data jmf Riksarkivet SBL där vi får webscrapa och gissa etc...
- SKBL levererar på
- frågor som detta med Riksarkivet SBL att dom skall levererar en bättre produkt ser jag ingen kanal för. Känns inte att det finns produktägare hos Riksarkivet som lyssnar... etc....
- vän av ordning kan se att SKBL levererar 100 ggr fler kvinnliga biografier än SBL och en bra digital produkt. Det tog 4 år för SKBL att köra om SBL som gjort detta i 100 år...
Ingen är gladare än jag om det bli enklare att skapa mervärde med Riksarkivet --> co-creation och win-win för alla
- kollar vi på ett ungt projekt som Svenskt kvinnobiografiskt lexikon SKBL så är en sådan organisation mer på tå jmf med Riksarkivet
-
@nilsw-ra sa i Exempel på bra användningsvillkor för APIer:
TORA är ett forskningsprojekt
Definiera gärna "forskningsprojekt". Menar du att ni gör det ihop med forskare från en högskola?
-
@dennis_priskorn TORA-projektet genomfördes tillsammans med Institutet för språk och folkminnen och forskare vid Uppsala universitet och Sveriges lantbruksuniversitet.
-
@salgo60-ej-aktiv Tja, men projekt är per definition avgränsade i tid och scope. När projektet är avslutat finns inga resurser att göra något med resultatet förrän det kommer in i produktion. Förhoppningsvis kommer dock ett annat projekt (Dataplattform) att kunna föra TORA till produktion med tiden.