Community på Sveriges dataportal
Fel på kontaktperson på specifikation
-
På https://www.dataportal.se/sv/specifications/Mltidsinformation/NSOD#ref=?p=1&q=måltid&s=2&t=20&f=&rt=spec_standard%24spec_profile&c=false ska jag stå som första kontakt men för mig ser det ut som på bilden.
-
@björn-hagström
Hej,
Tack för din fråga. Jag kollar upp detta och återkommer.
Vänliga hälsningar,
Kristine -
Hej Björn,
Jag har nu ändrat detta till dig. Nu står både du, och en annan person, som kontakt för denna specifikation.
Om du skulle vilja ändra detta i framtiden så kan du göra det själv (på grund av att du är gruppansvarig för denna specifikation i Editera.dataportal.se). Du gör i så fall följande steg:
- Gå in under projektet (i detta fall Måltidsinformation) i Editera.dataportal.se.
- Klicka på Specifikation (se till att du är under Entiteter).
- På den aktuella specifikationen klickar du på de tre prickarna.
- Klicka på Redigera.
- Scrolla ned till rubriken Kontakt.
- Klicka på + Kontakt och välj ditt namn i listan.
- Klicka på Spara ändringar.
Återkom om du har några ytterligare frågor eller funderingar!
-
@jenniferskoglund Tackar, men när jag var inne i editera så stod rätt information där. Det var det som var konstigt.
-
@björn-hagström jag tror det var på grund av att du var inne under projektet bara, det vill säga under Måltidsinformation - Entiteter - Kontakt. Där såg du förmodligen att du stod med redan.
Däremot är det inte där informationen hämtas till Sveriges dataportal utan informationen som hämtas ligger under Måltidsinformation - Entiteter - Specifikation - Klicka på de tre prickarna - Redigera. Hoppas jag inte rör till det
-
@jenniferskoglund Oj det var ju OTROLIGT förvirrande och konstigt. Varför är det så? Det bör verkligen göras om så att man vet vilken information som visas vart.
Men är det inte så att kontaktpunkterna jag väljer på "Specifikation" hämtar sin data från de allmänna kontakterna angivna för projektet? Varför kan man annars ange kontakter för projektet?
-
@björn-hagström Om man förvaltar flera specifikationer i samma specifikationsprojekt kan man behöva ha olika kontaktpersoner till respektive specifikation. Under “kontakt” ser man alla kontaktpersoner oberoende av vilka specifikationer de refereras från. När man knyter en kontakt till en viss specifikation så blir det naturligt att den kontaktinformationen man angivit tidigare syns.
-
@jenniferskoglund känns väldigt rörigt med specar
- Har ni funderat på DOI se hur SND Svensk nationell tänker
- utan att ni skapar kunskapsgrafer hur skall folk hitta vad som skapas, vilka fält som hänger ihop och är samma i olika specar
- exempel röra idag
** Utegym - Rekommendation för utegym som öppna data
** Träningsplatser utomhus (utomhusgym, utegym)
** utan att ha tydliga versioner och identifierare så blir det helt omöjligt att förstå varför det finns 2 stycken specar för något så enkelt som utegym. Har dom någon relation? Sitter samma projekt eller olika projekt och skickar upp flera specar eller vet man inte om varandra? finns det några dataset kopplade till en spec.... hur skall ett dataset ange vilken spec dom följer....
** minst sagt rörigt och oproffsigt
Fråga 1: Vad har DIGG för ansvar att styra upp saker? Vad kommer ni att göra framöver finns det en vision med tydliga aktiviteter
Jag får en känsla att ingen plan finns eller åtminstone så kommuniceras saker väldigt dåligt. Kan vi inte 2021 ens hantera något så trivialt som utegym så har vi stora problem...
Fråga 2 Är det inte dags att inse att ni måste ta ett omtag och byta laguppställning som klarar av att ha mer fokus på datakonsumenterna....
-
@salgo60-ej-aktiv Om Fråga 1: DIGG har ett ansvar för att styra upp vissa saker, ett ansvar för att samarbeta kring andra saker och ett ansvar för att följa de riktlinjer som satts upp för återigen andra saker. Sedan finns det vissa saker där DIGG har ett ansvar men där ansvaret inte ligger på just Sveriges dataportal. Vissa saker har DIGG inte något ansvar för alls.
Jag behöver att du är mer specifik kring vilka saker du tänker på i just det här fallet för att kunna ge dig ett bra svar.