Community på Sveriges dataportal
Forum för diskussion/rapportering av offentliga myndigheter som inte följer riktlinjerna?
-
Hej
Jag hittade idag denna lilla myndighet med statistik.
Tyvärr använder de en hemsnickrat CC BY liknande licens för data vilket gör det helt värdelöst ur Wikidata-perspektiv. Jag underar hur många av de 28 officiella statistikmyndigheterna som delar data under CC0? Har ni koll?
Jag önskar att ni skapar ett forum härinne eller nån annanstans där vi kan rapportera (och gärna även diskutera) offentligt när myndigheter inte klarar av att dela data på ett vettigt sätt eller med vettig licens?
Sen kan ni på DIGG ju kontakta dem och be dem vänligt att följa riktlinjerna och notera detta i tråden. (helst skulle jag vilja använda piska, men ni har ju ingen, så det bliver ju svårt).
-
@dennis_priskorn bra catch WD Q106913694
- detta hittade jag vad som har skrivits "Rekommendation om öppna licenser och immaterialrätt"
men som sagt vad sker mer? och hur agerar DIGG när saker som detta hittas.... skall vi även hålla reda på detta i Wikidata copyright related egenskaper
-
@dennis_priskorn
Hej,
Jag föreslår att kategorin ”Efterfråga data och API:er är en bra plats i forumet för att lyfta diskussioner som rör tillgången till, och under vilka former, data och API:er görs tillgängliga.Rekommendationen är vägledande och ska fungera stödjande i myndigheters bedömningar. Så långt det är möjligt brukar vi lyfta upp och marknadsföra att rekommendationen finns för offentliga aktörer att använda. Det kan t.ex vara i bilaterala möten eller i seminarier som vi eller andra arrangerar.
DIGG ser flera utmaningar idag kopplat till statistikområdet: Statistikansvariga myndigheter tillgängliggör en stor mängd intressant officiell statistik idag, men det sker inte med någon gemensam standard för öppna data. Varje myndighet bestämmer hur statistiken presenteras och olika myndigheter har kommit olika långt i att erbjuda API-tjänster samt att göra statistiken tillgänglig på Sveriges dataportal. Licenser hanteras också olika. DIGG anser att genom att underlätta återanvändning av statistisk information kan nyttan för samhället ökas.
Därför har DIGG sedan tidigare föreslagit till regeringen i förslag till handlingsplan för öppna data att ge SCB i uppdrag att genomföra en nationell kraftsamling för öppna statistikdata. Det finns en samsyn i förslaget mellan DIGG och SCB, vilket gör att jag är förhoppningsfull att regeringen kommer att bereda förslaget vidare.
Vänliga hälsningar,
Kristine -
@kristine_ Det vore väldigt värdefullt med en satsning på SCB som kan sprida sig till övriga statistikansvarig myndigheter. Det är viktigt att det blir tydligt att SCB ska ge bort sin data då en anledning till att de idag inte använder CC0 utan CC BY är att de inte anser sig ha rätt att ge bort den då uppdrag saknas.
-
@björn-hagström Och nu har vi fått klart SCB byter till CC 0. Hurra!