Community på Sveriges dataportal
Skräp in skräp ut - kaos för årsredovisningar
-
Dålig datakvalitet orsakar stora samhällskostnader.
Känns resonemanget igen kanske att datakvaliteten är någon annans problem?
https://www.jensnylander.com/kaos-for-arsredovisningar/
Leverantörerna skyller på att det är företagarnas ansvar att lämna in korrekta årsredovisningar, men de flesta företagare som jag har varit i kontakt med och som lämnat bristfälliga årsredovisningar trodde att mjukvarorna och Bolagsverket säger ifrån när något är fel.
Tvärtemot Bolagsverkets påstående att digitala årsredovisningar "kan återanvändas i vidare steg" har myndigheten istället registrerat en enorm mängd, 74 192 stycken, digitala dubbletter av poster i årsredovisningar, de senaste 8 månaderna. Därutöver finns 30 000 andra felaktigheter och totalt har 60 000 digitala årsredovisningar brister i olika former.
Dessa allvarliga fel har lett till:
- Årsredovisningar uppfyller inte lagar och regler - något som normalt anses vara ett bokföringsbrott.
- Kreditupplysningsföretag som betalar Bolagsverket för att återanvända materialet får ett undermåligt underlag för att bedöma företagets ekonomi och ställning, vilket gör att bolag exempelvis kan få lån, vinna upphandlingar och göra affärer med förfalskade siffror.
- Bolagen undviker förseningsavgifter genom att hitta på nollade, tomma eller kopierade årsredovisningar.
- Dubbletterna med motstridig ekonomisk information leder dessutom till att det blir svårt att arbeta systematiskt med ekonomisk brottslighet. Det blir istället en gissningslek vilket tal som var rätt eller fel i det digitala materialet.
- Bolag registrerar en annan årsredovisning än den som deras revisionsberättelse avsåg. Revisorerna får inte se den digitala årsredovisning som lämnas in till Bolagsverket och revisorer som jag pratar med kallar systemet för mycket märkligt.
-
@jonor sa i Skräp in skräp ut - kaos för årsredovisningar:
kan återanvändas i vidare steg
Intressant vore att ha samma dialog som med @josefinlassi hur Bolagsverket loggar alla dess problem som Jens hittar vore vettigt om Bolagsverket hade en publik backlog och kunde jobba ihop med Jens och andra som har synpunkter. Jag saknar co-creation och ha en gemensam utvecklingsmodell som alla förstår
- kan vi läsa Bolagsverkets backlog är den publik? eller loggas inte saker som detta
Lite dokument som Jens refererar till
Bolagsverkets AD 234/2021Verkar som Bolagsverket lagt ut till EY att skriva en rapport vore intressant hur mycket det kalaset kosta om Bolagsverket beställer denna rapport gissar jag att om kritik finns av hur Bolagsverket jobbar inte rapporteras dvs. Jens behövs
EY är Ernst & Young som skrivit 6) DIÅR – Obligatorium för digital inlämning av årsredovisning, Rapport 2020-02-14
-
@VarförFungerarInteDetta Är det dessa programvaruleverantörer som skulle använda sig av Skatteverkets API månntro?
Dags för en jämförande studie mellan Sverige, Danmark och Estland i hur man har gått tillväga i sina digitaliseringsprojekt?