Community på Sveriges dataportal
WGS84 vs SWEREF99
-
I Varberg har vi påbörjat arbetet att publicera öppna geodata.
Internt lagrar vi geodata i SWEREF99 men många öppna data-specifikationer bygger på WGS84. Vi kan enkelt konvertera till WGS84 vid publicering men det gör att vi får ändrad och sämre kvalitet på data och vi är tveksamma till det.
Lite sämre precision spelar inte så stor roll om man ska hitta till en badplats men om man ska göra en ansökan kopplat till bygglov kan det vara svårare. Eftersom vi inte vet vad användarna kommer göra med data blir vi fundersamma på vad som är rätt att göra.
Vår fundering är om specifikationerna ej ännu är helt anpassade för geodata utan främst kopplar data till en punkt (position) då detta är möjligt utan detaljerade hänsyn till geometri, projektion och precision.Information om SWERF99 vs. WGS84
När man konverterar mellan de olika systemen finns ett inbyggt "fel" på 7-8 dm och skillnaden ökar med ett par cm per år. Detta beror på att SWEREF99 är fixerat över Sverige medan WGS84 är globalt kopplat till longitud och latitud internationellt. Tack vare kontinentaldriften flyttar Sverige på sig lite varje år och skillnaden blir större och större.GeoJSON bygger på WGS84 så om vi bara ska förlita oss på SWEREF99 kan vi inte använda GeoJSON. Vi har uppfattat att användare ofta föredrar GeoJSON.
Hur resonerar ni kring denna fråga? Vad har vi missat när vi tänker kring detta? Vad är rätt väg framåt?
-
Om det kan vara till någon ledning så har den Nationella geodataplattformen beslutat att frångå standarden för öppna data i geoJSON och leverera utdata i SWEREF 99 TM (EPSG:3006). Tyvärr betyder det att deras nedladdade geoJSON kommer helt utan uppgift om koordinatsystem. Så vitt jag ser så har ni utnyttjat en crs-sektion för att ange EPSG:3007 vilket ju är bättre. Å andra sidan, geoJSON standarden är rätt tydlig och förutsätter WGS84 av bl a detta skäl:
In general, GeoJSON processing software is not expected to have access to coordinate reference system databases or to have network access to coordinate reference system transformation parameters. However, where all involved parties have a prior arrangement, alternative coordinate reference systems can be used without risk of data being misinterpreted.
Om valet enbart beror på att acceptera ett fel på 7-8 dm eller att följa standarden för GeoJSON så skulle jag välja det senare, i alla fall för de typer av data ni har publicerat hittills.
Men varför kan man bara hitta era öppna geodata på dataportal.se? Jag letade i första hand på varberg.se och det är jag nog inte ensam om. -
@Matself Jag hade missat ditt svar här Mats, konstigt. Tackar för input!
När det gäller Varberg.se så jobbar vi på det. Vi ska skaffa en egen metadataportal som kommer underlätta publicering där. Just nu håller de på och uppdaterar hela Varberg.se och de vill ogärna ta in ny info innan de bytt hela webben. Lite av ett mellanläge kan man säga men vi är på bollen.
-
Hej, för framtida specifikationer och publicerade datamängder, skulle det vara till någon hjälp om man som publicist kan ange vilket koordinatsystem och format som man vill ange, och kunna välja vilket som helst, eller borde man enas om att WGS84 ska vara obligatorisk standard i egna specifikationer och att den som önskar kan lägga till Sweref99TM med koordinatsystem specificerat vid sidan av? Att dataobjektet kan beskrivas med både ett geoJSON-standard-format och ett valfritt annat eget format/koordinatformat vid sidan av?
-
@tomasmonsen @maomao @Matself
Jag har förstås några åsikter i frågan-
Geojson är en standard och därmed gäller wgs84. Själv använder jag https://github.com/bamcis-io/GeoJSON för att hantera Geojson och eftersom det är Open Source så har detta paket numera (på min begäran) en möjlighet att användas även om det råkar ligga SWEREF i filerna.
-
Geojson är ett smidigt format med stort stöd inom open source världen till skillnad från exempelvis shp.
-
Den nogrannhet som får med WGS84 är tillräcklig inom det område jag rör mig dvs friluftsliv.
-
Jag har full förståelse för att upplösningen för WGS84 inte är tillräckligt bra för en del ändamål.
-
crs är numera bortplockat från standarden. Personligen tycker jag detta är synd.
En lösning som jag vet att exempelvis Sundsvalls kommun har är en flagga som när man anropar deras API anger om man vill ha koordinater i WGS84 eller innehåller SWEREF.
-
-
@ChristerOlsson Istället för att försöka krångla in ett nationellt referenssystem i Geojson kanske man ska tänka i två banor: Dels tillhandahållande i Geojson enligt helt enligt standard för dem som gillar det formatet (och accepterar den lägre upplösningen) och dels i något av dagens öppna geodataformat (T ex Geopackage, Geoparquet, Flatgeobuf eller liknande). Här är det fritt att sätta referenssystem, och för en del användare kan det vara lättare att konsumera de formaten. I vilket fall skapar man en valmöjlighet. I en professionell geodata-miljö måste det vara okomplicerat att exportera en datamängd i parallella spår.
-
@Matself Jag kan bara instämma. Kommer inte ihåg på rak arm var det var men jag stötte på ett api förra året där man som en query-parameter kunde ange vilket projektion/koordinatsystem som skulle returneras. Fungerade för mig
Att data tillhandahålls i ett format behöver inte betyda att det inte kan tillhandahållas i andra format.
Personligen älskar jag dataportaler där:
- det är lätt att hitta vilka datamängder som finns
- det finns flera alternativa metoder att hämta data
- det går att välja dataformat
- man redan vid källan kan filtrera vad man vill ha både i fråga om objekt-typer och fält
- allt är väl beskrivet
- licensformen är tydligt angiven.
-
@ChristerOlsson Allt det som NGP inte är.
-
@ChristerOlsson I anrop till geoserver och WFS kan man med en parameter speca vilket referenssystem som ska användas.
-
@Björn-Hagström Det är rimligt att det är så. Det är dock inte alltid så lätt att lista ut som utomstående hur parametrarna skall se ut. Verkar finnas några varianter.
-
@ChristerOlsson Det där är en intressant fråga, som aktualiseras i takt med att all alltmer 'öppen data' enbart tillhandahålls med maskinkommunikation i 'öppna' API:er. Ett brännande exempel är Lantmäteriets lösning för 'öppna' geodata, den nationella geodataplattformen (NGP).
Hur ser metadata ut för ett API? Beskriver det hur anrop ska ske, vilka variabler som finns tillgängliga och hur svaren ska tolkas?
Finns det någon metadatastandard för API:er? -
@ChristerOlsson Nej en dokumentation är rimligt.
-
@Matself Jag håller helt med. Geopackage stöds nu tex av JOSM som används inom OpenStreetMap så det går lika bra som GeoJSON.
För mig som datakonsument är huvudsaken att val av koordinatsystem tydligt specificeras. Jag vill inte ha GeoJSON som inte följer standard.