Community på Sveriges dataportal
Leverantörsbyte för dataportal.se
-
Hej, här kommer lite information kring driften av dataportal.se. Vi har sen dec 2022 arbetat med upphandlingen av den konsultfirma som ska arbeta tillsammans med oss på Digg med förvaltning och vidareutveckling av webbdelarna av dataportal.se.
Och idag kan vi berätta att det blir ett leverantörsbyte eftersom företaget Digitalist (https://www.digitalist.se/) har vunnit upphandlingen, och tiden för ev. överklagan har gått ut.
I upphandlingen har vi inte enbart tittat på priset och faktisk kompetens utan också bl.a. utvärderat förståelse för datadelning och hantering av andra öppna teknologier, samt förståelse och erfarenhet av att arbete i en myndighetskontext på det sätt som Digg gör idag.
Vi har också arbetat med att få till lite ändringar i hur vi arbetar med utveckling och förvaltning av dataportalen. Det här innebär bl.a. att dom nya konsulterna på ett tydligare sätt kommer att ingå i arbetsgrupper inom Diggs IT-avdelning.
Så även om ett leverantörsbyte i sig tar tid känns det här väldigt spännande och intressant, och vi vill härmed hälsa Digitalist varmt välkommen till det framtida arbetet med dataportalen!:)
-
@Digitalist-Fabian , du får gärna presentera dig och dina kollegor som kommer att jobba med oss framöver här lite kort om du vill:)
-
Hej!
Jag heter Fabian och jag brinner för öppna teknologier
Jag jobbar mest med affärsutveckling och försöker hjälpa myndigheter att maxa nyttan av öppna teknologier. En viktig sak som jag tror på är att inte försöka släppa så mycket egen-utvecklat som myndighet, utan snarare att bli en bra spelare i de projekt man använder sig av. Dvs gör inte unika lösningar, utan saknas något förbättra istället projektet som helhet.
Jag tror stenhårt på Skattebetalarnas pengar = Skattebetalarnas kod!
Att få jobba med DIGG och dataportalen är en fantastisk möjlighet och något jag och många av mina kollegor har drömt om!
-
@Digitalist-Fabian sa i Leverantörsbyte för dataportal.se:
Hej!
Jag heter Fabian och jag brinner för öppna teknologier
Jag jobbar mest med affärsutveckling och försöker hjälpa myndigheter att maxa nyttan av öppna teknologier. En viktig sak som jag tror på är att inte försöka släppa så mycket egen-utvecklat som myndighet, utan snarare att bli en bra spelare i de projekt man använder sig av. Dvs gör inte unika lösningar, utan saknas något förbättra istället projektet som helhet.
Jag tror stenhårt på Skattebetalarnas pengar = Skattebetalarnas kod!
Att få jobba med DIGG och dataportalen är en fantastisk möjlighet och något jag och många av mina kollegor har drömt om!
Välkommen ombord @Digitalist-Fabian. Även om jag inte jobbar med öppna data specifikt på Digg, så jobbar jag desto mer med Öppen källkod, så övertygad om att vi ses i sammanhang framöver!