Community på Sveriges dataportal
Forum för Sveriges Kommuner
-
Hej,
I samverkan med ett antal kommuner har vi påbörjat ett arbete för att möjliggöra ett forum och kontinuerlig diskussion för effektiv informationshantering och verksamhetsnytta där just Sveriges Kommuners verksamhet står i fokus.Enskilt, och för Sveriges Kommuner som grupp, finns det fantastisk potential i att maximera nyttan av allmänna medel som investeras i teknik och IT om man i större utsträckning kan samordna sina krav och behov utifrån verksamheternas gemensamma nämnare.
Som led i det arbetet vore det av stor nytta om det gick att hålla en öppen diskussion kring informationshantering och systemkrav i en separat Kategori på community.dataportal.se – förslagsvis benämnd ” Forum för Sveriges Kommuner”
Skulle det vara möjligt att få en sådan Kategori skapad?
Med Vänliga Hälsningar,
Fredric Travaglia, Verksamhetsarkitekt
Enfo Sweden AB -
@frtrse
Hej och tack för input! Kul med en dialog om hur kategorierna kan utvecklas vidare på ett sätt som skapar värde!Några reflektioner och frågor att diskutera:
-
Vår tanke är att alla typer av organisationer ska känna sig välkommen att nyttja alla kategorier för att diskutera, tipsa och fråga. En fundering är därför varför det egentligen behövs en egen kategori specifik för kommuner, och isåfall motiverar det att underkategorier görs för regioner och statliga myndigheter också? Och varför kan då inte alla skriva inom samma kategori då de troligen kan lära av varandra?
-
Riskerar fler kategorier att sprida ut dialogerna så att det blir otydligt vart man ska skriva eller finna information? Detta eftersom ofta, men inte alltid, går frågor "på tvärsen".
-
Ett annat förslag som vi mottagit är att ha en tydligare kategori för just trådar om att "publicera data", som underkategori till "tipsa/fråga". Är det ett alternativ som skulle tillgodose behoven hos en kommun-kategori, eller ser ni det som något annat?
Med det sagt, personligen ser jag positivt på att forumets kategorier utvecklas organiskt utifrån behov utan att behöva överanalyseras allt för mycket Ser gärna att fler användare tycker till om ovan!
-
-
@kristine_ Jag håller med dig om att man bör vara lite försiktig med att skapa för många kategorier tidigt. Bättre att göra det när behov uppstår (men det kan innebära att ni kanske får mer jobb med att flytta gamla trådar om det är möjligt).
Så om man bevisar att det finns en kritisk massa som motiverar en egen kategori så skapas den. Det uppmanar också till användning av community vilket är bra. Är det rimligt?
-
@kristine_ Vore det inte bra då med en slaskkategori som tex Övrigt? Sen kan ni skapa underkategorier när det behövs utifrån mängden trådar som skapas i denna?
-
Det ser ut som det går att skapa egna etiketter för nya trådar i forumet.
Samtidigt som man skapar en tråd under en existerande huvudkategori kan man ju då lägga till en etikett för den kanal man vill samla inläggen inom, och senare nå den via sidan för "taggar", eller via etiketten i trådrubriken.
Exempelvis finns redan etiketter för NOSAD, Internetstiftelsen, regioner, kommuner m.fl.
Etiketter visas i inläggsrubriker:
-
@Dennis_Priskorn Men är inte egentligen "Tipsa/Fråga" en typ av slaskkategori som i sig kan bestå av lite av varje... Det är klart att en "övrigt" skulle kunna täcka några luckor som varken är är riktiga tips eller frågor
Det är rätt som @jonor säger att man kan tagga upp ämnen som i sig kan skapa en alternativ och parallell kategorisering. Inte perfekt men åtminstone ett sätt.
Avvaktar med att skapa upp någon ny kategori för kommuner i nuläget, men om fler väcker frågan och visar på konkreta behov ser vi över det igen. Bra då om ni som jobbar inom kommunsektorn gör er röst hörd!