Community på Sveriges dataportal
DevOps (anteckningar)
-
@Maria_Dalhage Frågan om semantiken är viktig och samtidigt delikat i det här läget. För mig är den digitala arenan ett sätt att leva. Jag håller med om att den innehåller de sajter du hänvisar till och många fler än så. Den innehåller också digitala resurser såsom källkod, processorkraft på superdatorer, regler, rekommendationer, men också events, samarbeten, människors engagemang.
Det vi lanserar nu om ett par veckor går under arbetsnamnet "landningsytan för den digitala arenan" och kommer ha samma url som dagens dataportal.
Det jag menade när jag slarvigt sade "en del kanske vi vill flytta över till den digitala arenan" handlar mer om hur det är enklast att förvalta materialet, beroende på hur statiskt det är. Till en början kommer NOSAD-sajten erbjuda medborgarna bättre möjligheter att uppdatera, medan landningsytan kommer vara lite mer statisk. DIGG:s policy och riktlinjer för öppen källkod är mer statiska än landningsytan.
Alltså kommer landningsytan att länka till NOSAD för den som vill läsa @davidlars DevOps-guide, och länka till digg.se för den som vill läsa DIGG:s policy och riktlinjer för öppen källkod. Alltsammans är delar av den digitala arenan. -
@Nina_Berlin vet inte hur man love-bombar i forumet. (Du får ta fram en sådan funktion) - men sänder kärlek till Sveriges mest passionerade produktägare!
"För mig är den digitala arena ett sätt att leva". Underbart!
-
-
Vill bara säga att det är himla kul att få chansen att vara med i ett större sammanhang, att bidra till den digitala arenan, för ett så viktigt syfte. Fantastiskt! Ser fram emot att engagera mig och bidra mer!
-
-
@davidlars @Maria_Dalhage Härligt att ha er här båda två! Har vi ett NOSAD-event på väg om DevOps? Om vi har det, när i så fall? Om vi inte har det, kan vi planera in det?
-
@Nina_Berlin Det ligger på mig att boka in till ett planeringsmöte. Såklark att vi ska ha en ws! eller hur @lfvjimisola och @davidlars ?
-
@davidlars
Vi är inne på denna resa för fullt hos oss - bygger mikrotjänster i agila team enligt konstens alla regler (har lyxen av att ha flera av stans absolut vassaste Java-programmerare i mina team) och är precis på G att gå i produktion med K8S. Än så länge skulle jag säga att vi jobbar Dev(Ops) + traditionell Ops, men i takt med att vi går in i K8S-världen bör vi kunna gå mer mot "riktigt" DevOps. Det största hindret kommer nog (som vanligt) inte vara tekniskt utan handla mer om den kulturförändring som driftsorganisationen måste genomgå.
Det enda som väl egentligen betyder något att mäta är väl nytta, allt annat säger ingenting om värdet i det som utvecklas, eller?! -
@davidlars snyggt! Lästips om du inte sett är UK som har en ganska bra guide om säker utveckling som är oberoende av produkt/leverantör. De kallar det inte DevSecOps men eftersom de pratar om att säkra "development and deployment" samt hur man jobbar med "continous delivery", "infrastructure as code" och "continually testing" så är de väldigt nära även om det inte är samma stämpel.
De har även gjort ett forskningsprojekt om hur man motiverar utecklare att skriva säker kod och det resulterade i ett toolkit.
-
@tove jo, där har jag iaf lagt till en rubrik som placeholder för någon slags intention. Det stämmer att det är tomt där än så länge. Men om du kan se innehåll under de andra rubrikerna så fungerar din browser förhoppningsvis som den ska. Vilken browser?
-
@davidlars Firefox med Startpage som sök är testobjekt A. Och Brave med Brave Search är testobjekt B.
Testar mot Chrome med nytt tomt Google-konto för referens.
@davidlars sa i DevOps (anteckningar):
någon slags intention
Nu ska du inte va så hård mot dig själv, intention har gett personer liknande straff som handling. Så då måste man väl få tolka intentionen som på god väg till handling, även när det är ur denna bemärkelse
-
Har uppdaterat texten på startsidan efter diskussion med @lfvjimisola och @Maria_Dalhage igår. Många bra synpunkter. Ska även byta ut bilden till den vanliga oändlighetsbilden som vi förknippar med DevOps och hålla min interna "pedagogik" för mig själv. Sedan vill jag utvidga första sidan åt att vara en mer allomfattande introduktion till DevOps-rörelsen. Så att man inte får en felaktig uppfattning att "grejen" med DevOps är alla verktyg. Den delen är viktig men det ska inte ligga längst fram på en sida som kallar sig "DevOps-guide". Den delen kanske borde ha rubriken referensarkitektur eller liknande.
-
@davidlars superbra!
Passar på att berätta att @jimisola, @davidlars och jag planerar en workshop då @davidlars får tillfälle att presentera DevOpsguiden, och där vi kommer att tillsammans fundera över vad som är viktigast att få på plats när vi pratar DevOps. hur skulle ett DevOps Community kunna se ut och kan DevOpsguden bli en gemensam Communityleverans? Datum för workshop läggs upp på NOSAD.se och på under eventtråden så stay tuned!
-
@lfvjimisola Vi pratade om att undvika att försöka översätta allt för mycket till svenska. Guiden ska ju vara på svenska men jag håller med om att vi bör hålla etablerade begrepp i originalspråk.
Har du (eller någon annan) några specifika exempel på ord som borde stå på engelska istället?