Community på Sveriges dataportal
Vem håller ihop arbetet med dataspecifikationer
-
OT: Fråga Vem håller ihop detta med att specar skrivs och hur de distribueras och vem som ansvarar för dataelement ?
Jag pekade på Eionet Data Dictionary som ett bra mönster och skulle vilja se samma i Sverige
- skickade igår ett email till ansvarig för dataelements/99263 Fernanda Néry EEA och fick svar med vändande post (1:06 senare) se email / text
- har pratat med 2 personer på Havs- och vattenmyndighetens i Sverige om samma term bathingWaterIdentifier och ingen vet vem man skall prata med hos Hav
- skickade 3 jun 2021 15:07 till Havs Registrator detta email och har idag 6 dagar senare inte fått svar
Denna lilla ovetenskapliga test visar på att det minst är 150 ggr snabbare att ha tydliga dataelement med ansvariga om jag någonsin får svar av Hav... bara detta att Hav internt inte kan peka på ansvarig gissar jag måste även hindra deras arbete internt och i slutändan levererar de en sämre produkt
-
@salgo60
Hej!
Det ser olika ut beroende på sektor och datadomän, och ned till enskilda datamängder. Vissa sektorer är reglerade i direktiv och lag, medan andra sektorer inte är det. Gällande det arbete som DIGG samordnar för att etablera ett Nationellt ramverk för grunddata är det beslutat att det är de grunddatadomänansvariga myndigheter som ansvarar för att enhetliga specifikationer tas fram för nationella grunddata och relaterade tjänster inom domänen. Idag är grunddatadomänerna Person, Företag, Fastighetsinformation, Geografisk information under införande.Kort bakgrund och länkar till fördjupningar:
Det finns många fördelar med specifikationer för att mer effektivt dela och använda data. Vi kan konstatera att det finns många sätt att skapa, hitta eller använda en specifikation. Det finns också en stor variation hur formellt standardiserad en specifikation är och vad dess syfte.
Genom att tillhandahålla en tjänst som samlar och gör sökbara de specifikationer som används vill Sveriges dataportal bidra till att 1) främja vidareutnyttjande av data och API:er, 2) ge andra aktörer vägledning hur man kan eller ska publicera liknande data, 3) bidra till ökad enhetlighet i publicerad data och interoperabilitet mellan datamängder. Sveriges dataportal vill också verka för att datamängder, specifikationer och begrepp kan länkas samman.
Övergripande information om specifikationer finns på digg.se.
Mer detaljerad information om hur man använder tjänsten Specifikationer på Sveriges dataportal, läs mer här på docs.dataportal.se .
Om man vill använda dataportalens tjänster för att publicera data och api:er, specifikationer och/eller begrepp, vänligen kontakta oss på info@digg.se
Vänliga hälsningar,
Kristine -
@kristine_ sa i Publicera specifikationer:
Genom att tillhandahålla en tjänst som samlar och gör sökbara de specifikationer som används vill Sveriges dataportal bidra till at
Tackar det jag vill se är den enkelhet och tydlighet som Eionet Data Dictionary uppvisar och som exemplet ovan visar fungerar med rätt person i andra sidan luren.... tycker inte se att uppladdade specar löser detta....
Det lilla jag sett av specar så verkar all kockar koka olika soppor.... och även att vissa känns lite väl nya i köket
- genom att tillhandahålla en tjänst som samlar
- tolkar detta att grundfelet är att ingen har mandat att peka med rakhand och säga här skall era dataelement redovisas... skall vi längre fram hoppa i säng med SSOT Single source of truth (se vaga tankar) så måste detta finnas på plats är min tro...
Skulle inte skada om "Nationella grunddata" och andra projekt var synliga och typ var 3:e vecka avrapporterade vad dom gjort så vi andra förstår... känns som det inte är bra om dom springer åt fel håll vilket jag fick känslan av när projektet "tillgängliggöra särskilt värdefulla datamängder" pratade 19 oktober 2020 / video
Men om det är bara jag som tycker det är svårt att koppla ihop olika datakällor kanske detta inte är ett problem....
- genom att tillhandahålla en tjänst som samlar
-
@Magnus-Sälgö
Svensk, kraftfull, myndighetsstyrning sammanfattad:
"samordna", "bidra till", "främja", "verka för".