Community på Sveriges dataportal
Leverera data som data
-
En före detta användarereplied to En före detta användare on Senaste redigerad av En före detta användare
@mistral hur mycket kostar det Sverige att inte data levereras som data se funderingar hur fel det är och visionslöst
- jag upprepar att skall man göra något som jag gjorde med Nobelprize.org för alla kommuner / myndigheter behövs helt andra organisationer/laguppställningar
- lyssna gärna på förra månadens IKEA keynote lite flummig men dock tänkvärd dom bryr sig om kund upplevelsen - presenterades av deras Product owner of IKEA Knowledge graph dom har även roller som
- jag upprepar att skall man göra något som jag gjorde med Nobelprize.org för alla kommuner / myndigheter behövs helt andra organisationer/laguppställningar
-
@Maria-Söderlind OT: du kan vara lugn du kan satsa på 2 Nobelpris..... dom kan hantera det...
- Marie Curie = WD: Q7186
- P80244 = Nobel Laureate API-ID --> Q7186#P80244 = 6
- API https://api.nobelprize.org/2.1/laureate/6
- sida med redirect websida https://www.nobelprize.org/laureate/6
API Nobelsidan där Marie är nummer 6 men har 2 priser kopplat till sitt id
WEB sida som är en landningssida för Marie som pekar vidare
Förklaring Wikipedia hade enormt med länkröta med Nobelpriset pga kreativa webdesigners som flyttade runt sidor... Wikipedia hade artiklar på > 200 språk --> omöjligt att städa...
Jag tog ett snack med Nobelprize.org och dom skapade ett API med unika id för varje Nobelpristagare --> vi länkar detta id och dom gör redirekt till korrekt websida,..
Mina tasks:
- T248939 Speak with Nobelprize.org if they can make linking easier
- T251055 Template Nobelprize winners Wikidata property P8024 and new link model to Nobelprize.org
Nästa Nobelpriset Monday, 3 October, 11:30 CEST kommer om det är en ny person att nästa vecka få nummer 1010 --->
- https://api.nobelprize.org/2.1/laureate/1010
brukar släppas någon minut efter det annonseras 3 oct 11:30 countdown
- Marie Curie = WD: Q7186
-
En före detta användarereplied to En före detta användare on Senaste redigerad av En före detta användare
@mistral bra skrivet....
Det intressanta med mitt Riksdagsexempel
- dom har jobbat med öppna data sedan före 2013
- dom har idag inte 5 star data så skulle dom kunna ha "samma som" wikidata så lyfter vi upp dom på nivå 5
- finns dock en old school tanke hos Riksdagen att inte ha externa länkar... kanske dagens övning där WIkidata hittar fel hos dom kan vara ett wakeup call
- det var Wikidata gubbarna som hittade detta fel i deras data... jag snackade just med Hanna och Lars hos Riksdagen IT och dom satt och funderade hur det skall korrigeras just nu... lite intressant att jmf stressfaktorn med när jag jobbade med internationella banktransaktioner då var alltid fix nu marknaden öppnar om 1 timme
hemlig expertgrupp
- är inte det samma antipattern som avspeglar sig i brist på lognummer och publika backlogs att det är projekt/organisationer med dåligt självförtroende... i värsta fall finns det externa konsulter som lever gått på att fakturera sitt hokus pokus...
ontologi/ semantik
-
den stora utmaningen tror jag blir att myndigheter/kommuner som aldrig pratat ihop sig skall säga samma som alla andra myndigheters definition av begrepp etc... pratade i veckan med en fd. projektledare på SEBanken som drev ett projekt att ena banken vad en kund är .... utmaningarna med digitalisering är enorma...
- resan som behöver göras är enorm
-
@Magnus-Sälgö sa i Hur vill Ni som använder datamängder kunna bidra med Wikidata Q-koden?:
hemlig expertgrupp
- är inte det samma antipattern som avspeglar sig i brist på lognummer och publika backlogs att det är projekt/organisationer med dåligt självförtroende... i värsta fall finns det externa konsulter som lever gått på att fakturera sitt hokus pokus...
Det låter som en bra förklaringsmodell för mycket i offentliga verksamheters beteende som annars kunde te sig märkligt med tanke på uppgiften att betjäna medborgarna, jag lägger nog till den jämte @mistral :s tes om intäktsfinansierade datamängder.
https://community.dataportal.se/post/2067
https://community.dataportal.se/post/2455 -
@Magnus-Sälgö Om du tittar på Vinnovas regleringsbrev, så ser du att det saknas (minst) en rubrik under Mål och återrapporteringskrav . Det finns inget alls om datadelning, öppna data eller data överhuvudtaget, egentligen (ser du ordet "data"?). Det är inte konstigt att Vinnovafinansierade projekt inte "lirar" med nationella datastrategin eller de tankar som diskuteras i det här forumet. Vi skulle kunna gå igenom varenda myndighetsinstruktion/regleringsbrev och konstatera samma sak - de är inte digitaliserade (digitalt mogna). Sen kan ju det här "tomrummet" försöka fyllas ut genom en massa olika datainsamlingsprojekt, de kommer inte leda till ökad digitalisering/digital mognad/samhällsnytta.
-
@mistral tråkigt se hur snyggt WIkidata/Wikipedia lirar ihop med Nobelpriset som idag släpptes 11:45
Vi visar bara identifierare gissar det är ok med forumets regler... ingen av årets pristagare verkar vara medlem på dataportalen forumet
-
@mistral sa i Svenska strategin för life science, vill öka tempot inom välfärdsteknik:
Vi skulle kunna gå igenom varenda myndighetsinstruktion/regleringsbrev och konstatera samma sak -
OT: När jag startade med Wikidata trodde jag Linked data skulle explodera och kanske att man skulle kunna översätta saker som Regleringsbrev till Linked data - tvekar lite på denna vision
- Wikidata med dom regleringsbrev vi har som borde kunna brytas ned
Jämför vi med IKEA så var finns yrkesroller som skall klara av detta
- chefs ontolog
- produktägare kunskapsgraferna
- kunskapsmodulerare
Tycker ingen vågar peka på att ett skill gap finns skall även detta landa i WD....
-
@mistral sa i Svenska strategin för life science, vill öka tempot inom välfärdsteknik:
Vi skulle kunna gå igenom varenda myndighetsinstruktion/regleringsbrev och konstatera samma sak -
När jag startade med WIkidata trodde jag detta skulle explodera och kanske att man skulle kunna översätta saker som Refleringsbrev till Linked data - tvekar lite på denna vision
- [Wikidata med dom regleringsbrev](link https://w.wiki/5mwd) vi har som borde kunna brytas ned
Jämför vi med IKEA så var finns yrkesroller som skall klara av det
- chefs ontolog
- produktägare kunskapsgraferna
- kunskaps modulerare
OT hur identifieras myndigheter etc...
Kollar jag på regleringsbreven hos Riksdagen så identifieras inte myndigheterna.... var kan man se en maskinläsbar koppling mellan myndighet och regleringsbrev? Eller är det så illa att det finns i Wikidata...
-
@Magnus-Sälgö Nu diskuterar vi själva kvintessensen av datadelning, men på den här nivån samverkar inte myndigheter och utvecklingen står i princip still, från den "Wiki-värld" du beskriver hämtas inga input alls. Ta t.ex. den esoteriska organisationen "Rådet för den officiella statistiken", arbetet sker i arbetsgrupper som har till syfte att "statistikansvariga myndigheterna att utbyta erfarenheter inom gruppens område och verka för kompetensutveckling". Det handlar alltså om ett internt kunskapsutbyte, inte dela kunskap och metoder på öppna plattformar (eller för all del, delta i ngt diskussionsforum på dataportal.se). Ironiskt nog finns t.o.m. ett råd med det, i sammanhanget, humoristiska namnet "Insynsrådet"