Community på Sveriges dataportal
Data om hudhunger?
-
förbättrade den här idag. https://www.wikidata.org/wiki/Q63057957
jag skulle vilja se en datamängd från kommunerna där de redovisar arbetet med att aktivt minska hudhunger hos de äldre på boenden och de som har hemtjänst. Kanske är datan ett svar på en standardiserad enkät som socialstyrelsen tagit fram? Kanske håller socialstyrelsen i datan och ber kommunerna ta fram den? Eller nån annan statistikmyndighet (det finns många!)?
Nån här med kontakter på Socialstyrelsen? I DK finns tydligen ett aktivt arbete med att minska detta.
Möjliga användarberättelser skulle kunna vara:
som anhörig till en som ska på boende vill jag se en översikt och jämförelse av vilket boende och kommun som är bäst om jag vill känner mig säker på att min anhöriga inte ska lida av hudhunger.
som gamling vill jag veta vilket boende jag ska välja så jag kan få mina behov bäst tillgodosedda.
som gamling vill jag se att de anställda jobbar aktivt med att främja hälsan hos oss när det gäller beröring nu när våra barn och barnbarn valt att bo långt bort och inte kommer hit så ofta -
@Dennis_Priskorn Jag kan sätta dig i kontakt med rätt personer i en eller flera kommuner i Stockholmsregionen. Hör av dig så fixar jag ett möte.
-
@Jonas-Nordqvist nja, jag skulle vilja se socialstyrelsen ta tag i frågan.