Community på Sveriges dataportal
Utveckling av en digital arena
-
@Maria_Dalhage Absolut, ni gör er del väldigt väl. Det jag menar är att en regering (pekar inte ut en specifik, öppna data har stötts och blötts i 25-30 år) måste göra sin del. Jag anser inte att nationella datastrategin besvarar de väsentliga knäckfrågorna (av de skäl jag nämnt). I presentationen nämner departementets företrädare att man ska lära sig förstå hur datamarknader uppstår. Heureka, vad bra! Då kan de börja med att gå de få stegen till finansdepartementet och få en historielektion i hur Sverige varit en aktiv och mycket medveten aktör på datamarknaden sen årtionden tillbaka och än idag utnyttjar sin monopolställning till att sälja företagsuppgifter, geodata, statistik mm. (tänk bara vad kommunerna betalar i "geodatasamverkan" för att köpa tillbaka egna data...). I presentationen nämns också "rättvis värdering av data". Men, ärligt talat, det är ju rent flum eller kanske speglar det en otroligt naiv syn på data. I en marknadsekonomi finns ingen inbyggd "rättvisa". Bra data, med eftertraktade användningsområden kommer alltid vara värdefulla. Skräpdata vill ingen ha. Det är precis det som bl.a. @Magnus-Sälgö "tjatar" om. Det är inte intressant om Nationell dataverkstad "hittar" 40, 100 eller 10 000 datamängder att publicera, utan en förvaltningsmodell så förblir det bara "skräp". Så åter till kärnfrågan...Utan en radikal förändring av finansieringsmodellen, kombinerat med mycket tydligare ledning och styrning i tvärsektoriella frågor, kommer vi inte långt, oavsett om vi kallar plattformarna dataportaler, digitala arenor, innovationshubbar eller ngt annat.
-
@Nina_Berlin men är det inte självklart vad som saknas
- agera på Level 5 - focus on process improvements dvs. som en modern skridskoklubb ex. sssk.se
- skapa en dashboard där detta följs upp se min POC och vi kan kommunicera tillbaka.... jmf det som byggts av WIkidata Wikidata:Mismatch_Finder
-
@mistral Håller helt med om att det för länge sen skulle vara kostnadsfritt att använda myndigheters data. Dels för att det skulle ge incitament till att leverera i bättre format och som länkade data, dels ur perspektivet att invånare och företag redan bidragit till dessa data. På samma sätt som vi pratar public money - public code, så borde det gälla för data.
-
@Maria_Dalhage Visst är det så. Det här konstaterade redan Grunddatautredningen (Grunddata - i samhällets tjänst SOU 1997:146) 1997. "I samhällets tjänst". Precis! Så insikt har funnits i årtioenden, modet hos en regering att slakta de heliga kassakorna har dock saknats. Det är därför det är lite ironiskt att ordet "mod" dyker upp idag, fast nu används det för "modet" att publicera vad-som-helst (= skräpdata).
Jag kan inte bestämma mig för om det är plågsamt eller underhållande att höra departementens tjänstemän tala visionärt om AI och innovation, när de rimligen är fullt medvetna om att nyckeln till det ligger inlåst hos finansdepartementet. Nej, en myriad Vinnovaprojekt kommer inte lösa upp den här knuten, samhället får i stället en uppsjö "workarounds", som i förlängningen kommer bli oerhört kostnadsdrivande. Vet inte var idén att tillämpningar på taktisk nivå i form av Vinnovaprojekt skulle fungera har uppstått, märkligt är det...Men det handlar väl om att konsekvenserna av uteblivna resultat inte syns förrän åratal efter projektens slut (och alla projektrapporter redan konstaterat "Lyckat projekt", de brukar dessa rapporter alltid säga).
-
@Maria_Dalhage Men idag kanske polletten trillat ner? Den pollett som trillat i minst 25 år, sen grunddatautredningen 1997. Såg att DIGG:s årliga analys av statliga myndigheters digitalisering är underbart tydlig i sina slutsatser.
Och jag kan väl bara säga "vad var det jag sa?"
-
@mistral ja, så är det. Bra rapport för övrigt. Den är tydlig med vilka utmaningar som vi ha, har haft och kommer ha under en lång tid framöver.
-
@Maria_Dalhage Ja, jag tror problemet är att "vi" (Sverige) har målat in oss i ett hörn (lite hårdraget). Vi har skapat en inre, sluten, marknad, där myndigheter säljer (och köper) data. Det har lett till absurda konsekvenser som att flera myndigheter ägnar sig åt "datatvätt" (av data som annan myndighet samlat in) och att kommuner köper tillbaka egna data (som t.ex. adresser). Att bryta sig loss handlar inte bara om finansiering, utan myndigheternas uppdrag behöver förändras i grunden (som jag tidigare varit inne på, regleringsbrev, förordningar och instruktioner).
-
@mistral delar dina slutsatser.